Alfred Hitchcock. Nieznana historia "Psychozy"
- Kategoria:
- biografia, autobiografia, pamiętnik
- Tytuł oryginału:
- Alfred Hitchcock and the Making of Psycho
- Wydawnictwo:
- Sine Qua Non
- Data wydania:
- 2013-02-20
- Data 1. wyd. pol.:
- 2013-02-20
- Liczba stron:
- 336
- Czas czytania
- 5 godz. 36 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788363248703
- Tłumacz:
- Jarosław Rybski
- Tagi:
- biografie wspomnienia pamiętniki dzienniki historia
Fascynująca historia zza kulis "Psychozy" – prekursora wszystkich thrillerów psychologicznych.
Nikt, ale to nikt nie zostanie wpuszczony na salę po rozpoczęciu seansu! Obejrzyj ten film od początku albo… wcale!
– oryginalne hasła reklamowe "Psychozy" Alfreda Hitchcocka
Niewiele jest w historii kina filmów tak śmiałych i przełomowych jak "Psychoza". Na zaledwie kilka możemy spojrzeć z naprawdę bliska, wręcz stojąc na planie, tuż za kamerą, zaraz obok jednego z prawdziwych mistrzów kina, w oczekiwaniu na pierwszy klaps. Stephen Rebello podsuwa czytelnikowi nie tylko unikalne wywiady z gwiazdami legendarnego thrillera, ale i umożliwia wgląd w prywatne zapiski samego Alfreda Hitchcocka. Pieczołowicie, krok po kroku, przedstawia pracę nad scenariuszem i odkrywa kulisy makabrycznych zbrodni Eda Geina, które zainspirowały amerykańskiego pisarza Roberta Blocha do napisania powieści będącej podstawą filmu.
Ta książka to jedyny klucz do motelu Normana Batesa…
Na podstawie książki zrealizowano film biograficzny ilustrujący burzliwy związek reżysera z żoną, uchwycony na tle powstającej właśnie Psychozy. Główne role powierzono Anthony’emu Hopkinsowi, Helen Mirren i Scarlett Johansson. Polska premiera filmu odbędzie się 8 lutego 2013 roku.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Opowieść z nożem w tle
Afreda Hitchocka nie trzeba nikomu przestawiać. Mistrz suspensu należy do grona tych wybitnych reżyserów, którzy doskonale znani są widzowi (nie tylko z twarzy, w związku z pojawianiem się we własnych filmach). Któż nigdy nie widział „Ptaków”, „Północ, północny zachod”, „Zawrotu głowy” czy „Okna na podwórze”? Łącznie z serią „Alfred Hitchcock przedstawia”, można by wymieniać kilkadziesiąt filmów, z których każdy byłby mistrzowskim dziełem. Choć nie nagrodzony Oskarem i niedopieszczany przez krytyków, Hitchcock zawsze wiedział co robi, a priorytetem była dla niego dobrze przedstawiona historia, którą mógł delektować się widz.
Spośród wszystkich filmów mistrza suspensu, „Psychoza” jest dziełem szczególnym. Nie tylko dlatego, że stanowi on obecnie klasykę, do której inni twórcy uwielbiają się odnosić, a scena morderstwa pod prysznicem przeszła do legendy. Bo mało kto wie, jak ważnym „Psychoza” była filmem dla samego Hitchcocka. Jak wiele w niego włożył, jak wielkie pokładał nadzieje, oraz jak później trudno było mu stworzyć coś nowego.
Książkę Stephena Rebello otwiera opowieść o pierwowzorze bohatera „Psychozy”, Normana Batesa, Edzie Gainie. Następnie poznajemy szczegóły stworzenia powieści Roberta Blocha, która to właśnie zainspirowała Alfeda Hitchcocka do nakręcenia wiekopomnego dzieła. Tu właśnie rozpoczyna się opowieść o uporze, podstępie i wytrwałości Hitcha. Jest to przede wszystkim historia o człowieku, który uwierzył swojemu zamysłowi, do tego stopnia, że był gotów za wszelką cenę nakręcić swój film. Z własnych pieniędzy, wykorzystując minimum środków finansowych, nie przejmując się krytyką bądź cenzurą i dyktując wszystkim swoje warunki, nawet – a może przede wszystkim – widzom.
Spisana przez Rebello nieznana historia „Psychozy” to zapis tego, jak wyglądała praca nad filmem. Autor przytacza wypowiedzi współpracujących z Hitchem osób, tryska anegdotami. Z rozbawieniem słucha się o tworzeniu manekina matki Normana Batesa i straszeniu nim Janet Leigh, której krzyki miały ocenić „autentyczność” sporządzonego trypa. Opowiada o podstępnej walce z cenzurą i problemie nagości w scenie pod prysznicem, i nieustępliwości reżysera: „Hitchcock na drugi dzień, skruszony, chcąc sprostać wymogom, po prostu przepakował film. Odesłał go, nie wyciąwszy nawet jednej klatki”.
W kinach oglądac można było niedawno film „Hitchcock” stworzony na podstawie książki Rebello. Choć „Nieznana historia Psychozy” to niezwykle ciekawa lektura, nie jest to typ narracji, którą łatwo przenosi się na ekran. Brak jej fabuły, akcji, dialogów. Jest to raczej materiał na wspaniały dokument, niż pełnometrażowy film. A jednak taki film powstał, w dodatku w gwiazdorskiej obsadzie. I jeśli reżyser choć trochę wziął sobie do serca przytoczone w książce szczegóły z pracy Hitchcocka, to możemy spodziewać się dobrego materiału. Lektura książki Rebello na pewno rozjaśni i uzupełni wszystko to, czego możemy spodziewać się po jej luźnej ekranizacji. Do kin oczywiście trzeba się wybrać punktualnie, bo nikt po rozpoczęciu się filmu nie może na salę wejść, ani przed końcem wyjść. Zakończenia również się nie zdradza. Ale przede wszystkim musimy pamiętać o żelaznej zasadzie: najpierw książka, potem film. Zapraszam więc do szybkiej lektury, zanim obejrzycie film.
Monika Samitowska-Adamczyk
Książka na półkach
- 208
- 161
- 98
- 9
- 5
- 5
- 5
- 4
- 3
- 3
Opinia
Widziałam film z genialnymi kreacjami Hopkinsa i Helen Mirren, więc jako fanka starego dobrego kina musiałam sięgnąć po tę książkę. Poszczególne rozdziały wprowadzają nas w świat Hitchcocka, każdy jest podporządkowany pewnemu etapowi produkcji filmu. To kopalnia ciekawostek odsłaniająca kulisy umiejętności operatorskich i reżyserskich zatrudnionej na planie ekipy. Ponieważ Hitchcock sam finansował ten projekt, fascynujące jest, jak tak niskim nakładem środków zdołał stworzyć thriller, który definitywnie zmienił oblicze kina. Książka to kompendium informacji na temat obsady, poszczególnych scen i ujęć, walki Mistrza z cenzurą i jego śmiałych zabiegów marketingowych. Autor nie tylko analizuje proces powstawania arcydzieła suspensu, ale i nakreśla sylwetkę reżysera, przedstawia jego sposób bycia i rubaszny humor. Najciekawsza wydaje się być gra, którą Hitchcock prowadzi z widzem, nawet w zwiastunach filmowych nie wykorzystuje żadnego ujęcia z filmu, tylko beztrosko papla streszczając całą fabułę, co jednak tylko podsyca wyobraźnię i ciekawość widza, nakręcając tym samym koniunkturę i wywołując masową histerię. Fenomen "Psychozy" jest tutaj rzetelnie zanalizowany, jej wpływ na masową kulturę udokumentowany. Na bazie sukcesu tego filmu powstało więcej "szokerów", aspirujących do miana następców tego arcydzieła. Przemoc na ekranie przestała szokować, a plamy czekoladowej mazi w wannie zwiastowały fontanny krwi beztrosko serwowane przez Quentina Tarantino.
Śledziłam z zainteresowaniem twórczy zapał mistrza suspensu, proces powstawania dzieła. Ciekawi mnie, jak z miernej literatury udało mu się stworzyć nową jakość. Na filmie widać odwoływanie się do wcześniejszych obrazów poprzez pojedyncze rekwizyty czy ujęcia, ale i symbole użyte w następnych filmach Hitchcocka, np. groteskową wypchaną sylwetkę kruka, zwiastującą "PTAKI". Obraz stworzony na podstawie niewiele lepszego scenariusza potrafił artysta nasycić i niepokojem, i napięciem, i zarysować subtelny wątek uczuciowy miedzy Marion a Normanem, zaś dla wyrafinowanego kinomana wpleść treści freudowskie, z kompleksem Edypa i voyeuryzmem na czele. Na uwagę zasługuje też rzetelna bibliografia, jak i wspominki poszczególnych osób z obsady czy ekipy filmowej. Już wiem, że musze sięgnąć bo biografię Hitchcocka pióra D. Spoto.
Widziałam film z genialnymi kreacjami Hopkinsa i Helen Mirren, więc jako fanka starego dobrego kina musiałam sięgnąć po tę książkę. Poszczególne rozdziały wprowadzają nas w świat Hitchcocka, każdy jest podporządkowany pewnemu etapowi produkcji filmu. To kopalnia ciekawostek odsłaniająca kulisy umiejętności operatorskich i reżyserskich zatrudnionej na planie ekipy. Ponieważ...
więcej Pokaż mimo to