Wielka historia sztuki. Tom 9, Awangarda dwudziestego wieku
- Kategoria:
- sztuka
- Tytuł oryginału:
- Grande storia dell'arte : il novocento - prima parte
- Wydawnictwo:
- Arkady
- Data wydania:
- 2012-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2012-01-01
- Liczba stron:
- 403
- Czas czytania
- 6 godz. 43 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788321346892
- Tłumacz:
- Marta Boberska
- Tagi:
- awangarda sztuka europejska
Pierwsza połowa XX wieku w sztuce to czas narodzin awangardy. We Francji rozwija się kubizm (Picasso, Braque), w Niemczech dominują tendencje ekspresjonistyczne (Kirchner, Nolde, Marc, Kokoschka), we Włoszech rodzi się futuryzm (Balla, Boccioni, Carra), w rewolucyjnej Rosji powstają pierwsze prace abstrakcyjne (Kandinsky, Łarionow, Malewicz) i konstruktywistyczne (Tatlin, Gabo). Manifesty swe ogłaszają dadaiści (Duchamp, Picabia Man Ray) w ślad za nimi surrealiści (Miro, Dali, Ernst, Magritte). Rodzi się malarstwo metafizyczne (de Chirico), neoplastycyzm (Mondrian).
Spis treści:
1. JEŹDŹCY BŁĘKITNI, BŁĘDNI I DZICY - EKSPRESJONIZM W EUROPIE
- Paryscy fowiści
- Grupa Die Brucke [Most] - ekspresjonizm w Niemczech
- Grupa Der Blaue Reiter [Błękitny Jeździec]
- Kokoschka, Schiele i ekspresjonizm austriacki
2. "HEROICZNA EPOKA KUBIZMU"
- Picasso i jego przyjaciele
- Kubizm "heretycki" - orfizm
- Rzeźba kubistyczna
- Cudzoziemcy w Paryżu
3. "WSZYSTKO SIĘ RUSZA, WSZYSTKO BIEGNIE, WSZYSTKO SIĘ OBRACA GWAŁTOWNIE" - FUTURYZM
- Wyzwanie rzucone gwiazdom przez Marinettiego
- Futuryzm i jego kontynuacje
4. DŁUGI MARSZ SZTUKI ABSTRAKCYJNEJ W EUROPIE
- Zwycięstwo Kandinskiego
- Sztuka i rewolucja w Rosji
- Konstruktywizm
- Holandia - De Stijl i neoplastycyzm
- Niemiecki Bauhaus
- Sztuka abstrakcyjna w Paryżu
- Sztuka abstrakcyjna we Włoszech
5. OD POWROTU DO TRADYCJI KLASYCZNEJ PO REALIZM LAT 40. XX WIEKU
- Grecja antyczna i renesans - nowa miara sztuki
- Sztuka pod rządami dyktatur
- W czasach reżimu przeciw reżimowi
6. DADAIZM, CZYLI NEGACJA
- Dadaizm w Zurychu
- Dadaizm w Niemczech
- Dadaizm w Paryżu
- Dadaizm w Nowym Jorku
7. ZAGADKA MALARSTWA METAFIZYCZNEGO
- Narodziny malarstwa metafizycznego
8. SURREALISTYCZNY "CADAVRE EXQUIS"
- "La Revolution surrealiste"
KALENDARIUM
INDEKS ARTYSTÓW
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 20
- 12
- 6
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Wielka historia sztuki. Tom 9, Awangarda dwudziestego wieku
Dodaj cytat
Opinia
Liryczne tytuły rozdziałów zapowiadają, że tekst tomu dziewiątego będzie miał dużo więcej polotu od poprzednich części. Może i ma go odrobinę więcej, ale mimo wszystko czyta się go raczej podobnie do dwóch wcześniejszych. Autorka dziewiątki twardo stawia na długie, ciekawe streszczenia losów poszczególnych nurtów, co z jednej strony pozwala na zrozumienie historii sztuki jak w mało którym tomie, a z drugiej - jak to zwykle bywa w tej serii - odbija się niekorzystnie na interpretacjach poszczególnych dzieł, które często są potraktowane skrótowo albo nawet w ogóle nie są potraktowane. Trzeba też zaznaczyć, że pani Princi miała zdecydowanie trudniejsze zadanie niż autorzy poprzednich tomów, jako że na początku XX wieku sztuka zaczęła się bardzo gwałtownie wyrywać w stronę abstrakcji i w ogóle agresywnie wychodzić ze swoich dotychczasowych ram, przez co znacznie trudniej opowiedzieć o tym tak, żeby czytelnik zrozumiał. Wywiązała się z zadania dobrze, choć mogło być lepiej.
7.5/10
Liryczne tytuły rozdziałów zapowiadają, że tekst tomu dziewiątego będzie miał dużo więcej polotu od poprzednich części. Może i ma go odrobinę więcej, ale mimo wszystko czyta się go raczej podobnie do dwóch wcześniejszych. Autorka dziewiątki twardo stawia na długie, ciekawe streszczenia losów poszczególnych nurtów, co z jednej strony pozwala na zrozumienie historii sztuki...
więcej Pokaż mimo to