Literacka Nagroda Nobla 2024. Han Kang laureatką

Konrad Wrzesiński Konrad Wrzesiński
10.10.2024

Literacka Nagroda Nobla została przyznana po raz sto siedemnasty. Decyzją Akademii Szwedzkiej laureatką najważniejszego wyróżnienia w świecie literatury została pochodząca z Korei Południowej Han Kang. Pisarkę doceniono za „jej intensywną poetycką prozę, która konfrontuje się z traumami historycznymi i odsłania kruchość ludzkiego życia”.

Literacka Nagroda Nobla 2024. Han Kang laureatką Han Kang (materiały prasowe)

Literacka Nagroda Nobla przyznawana jest od 1901 roku. W ostatnich 124 latach przyznano ją 117-krotnie. Najważniejszym i najbardziej prestiżowym literackim laurem wyróżniono w tym czasie 120 osób. Rozbieżność ta wynika z faktu, że siedmiokrotnie nie przyznano nagrody, czterokrotnie zaś – podzielono ją między dwóch twórców.

Wolą Alfreda Nobla było, by nagroda trafiała w ręce osoby, która stworzy „najbardziej wyróżniające się dzieło w kierunku idealistycznym”. W roku ubiegłym nagrodzono nią pochodzącego z Norwegii pisarza Jona Fossego. Przed dwoma laty była to francuska pisarka Annie Ernaux.

W tym roku wśród faworytów wymieniano przede wszystkim Can Xue, Geralda Murnane’a, Anne Carson i Ludmiłę Ulicką. Niemal klasycznie wspominano też goszczących w zestawieniach bukmacherów od lat: Thomasa Pynchona, Ngugiego wa Thiong’o czy Lászla Krasznahorkaiego (więcej na ten temat – wraz z analizą noblowskich wyborów z ostatnich lat – przeczytasz TUTAJ).

Literacki Nobel 2024 dla Han Kang

Nazwisko 121. laureata literackiego Nobla poznaliśmy w czwartkowe popołudnie. 10 października, tuż po godzinie 13, sekretarz Akademii Szwedzkiej Mats Malm ogłosił, że w tym roku Nobel trafił do pochodzącej z Korei Południowej Han Kang. To pierwsza nagrodzona pisarka z tego kraju.

Szwedzka Akademia zdecydowała się wyróżnić ją za „jej intensywną poetycką prozę, która konfrontuje się z traumami historycznymi i odsłania kruchość ludzkiego życia”.

Kim jest Han Kang, laureatka Nobla 2024?

W laudacji autorstwa Andersa Olssona, przewodniczącego Komitetu Noblowskiego, przekazano:

„Han Kang urodziła się w 1970 roku w południowokoreańskim mieście Gwangju, a w wieku dziewięciu lat przeprowadziła się z rodziną do Seulu. Pochodzi z literackiej rodziny; jej ojciec jest cenionym powieściopisarzem. Oprócz pisarstwa poświęcała się także sztuce i muzyce, co widoczne jest w całej jej twórczości literackiej.

Han Kang rozpoczęła karierę w 1993 roku, publikując wiersze w czasopiśmie 문학과사회 („Literatura i Społeczeństwo”). Jej debiutem prozatorskim był zbiór opowiadań 여수의 사랑 („Miłość Yeosu”, tłum. red.) z 1995 roku, po którym szybko nadeszły kolejne publikacje, w tym powieści i opowiadania. Warto wspomnieć powieść 그대의 차가운 손 („Twoje zimne dłonie”, tłum. red.), która wyraźnie odzwierciedla zainteresowanie Han Kang sztuką. Książka ta zawiera rękopis pozostawiony przez zaginionego rzeźbiarza, który obsesyjnie wykonuje odlewy gipsowe kobiecych ciał. Powieść skupia się na ludzkiej anatomii oraz grze pomiędzy osobowością a doświadczeniem, pojawia się też napięcie między tym, co ciało ujawnia, a tym, co ukrywa. „Życie jest płachtą zawieszoną nad przepaścią, a my żyjemy nad nią jak zamaskowani akrobaci” – mówi zdanie pod koniec książki.

Międzynarodowy przełom w karierze Han Kang przyniosła powieść 채식주의자 (2007; „Wegetarianka”, 2021). Książka w trzech częściach ukazuje brutalne konsekwencje decyzji głównej bohaterki, Yeong-hye, o nieprzyjmowaniu mięsa. Jej wybór spotyka się z różnymi reakcjami – jej mąż i autorytarny ojciec stanowczo go odrzucają, a jej szwagier, artysta wideo, eksploatuje ją erotycznie i estetycznie, obsesyjnie skupiając się na jej biernym ciele. Ostatecznie bohaterka trafia do kliniki psychiatrycznej, a jej siostra próbuje ją uratować i przywrócić do „normalnego” życia. Jednak Yeong-hye coraz bardziej pogrąża się w stanie podobnym do psychozy, wyrażając go przez „płonące drzewa”, symbol świata roślinnego, który jest zarówno kuszący, jak i niebezpieczny.

Bardziej fabularną powieścią jest 바람이 분다, 가라 („Wiatr wieje, idź”, 2010) – duża i złożona powieść o przyjaźni i sztuce, w której silnie obecne są żal i tęsknota za przemianą.

Empatia Han Kang wobec ekstremalnych historii życiowych zostaje wzmocniona naładowanym metaforami stylem. 희랍어 시간 („Lekcje greki”, 2023, tłum. red.) to wciągający portret niezwykłej relacji między dwojgiem wrażliwych osób. Młoda kobieta, która po serii traumatycznych doświadczeń traci zdolność mówienia, nawiązuje więź ze swoim nauczycielem greki, który traci wzrok. Z ich wad rozwija się krucha miłość. Książka jest pięknym namysłem o stracie, intymności i fundamentach komunikacji.

W powieści 소년이 온다 (2014; „Nadchodzi chłopiec”, 2020) Han Kang po raz kolejny sięga do wydarzeń politycznych, tym razem odnosząc się do masakry w Gwangju z 1980 roku, w której setki studentów i nieuzbrojonych cywilów zginęły z rąk południowokoreańskiego wojska. Książka ta, konfrontując historię z siłą realistycznego opisu, zbliża się do literatury świadectwa, jednocześnie stając na przekór naszym oczekiwaniom wobec tego gatunku. Pozwala duszom zmarłych oddzielić się od ciał, umożliwiając im oglądanie własnego unicestwienia. Kiedy nieidentyfikowalne ciała nie mogą zostać pochowane, autorka nawiązuje do „Antygony” Sofoklesa.

W 흰 (2016; „Biała Elegia”, 2022) poetycki styl Han Kang ponownie dominuje. Książka to elegia poświęcona osobie, która mogła być starszą siostrą narratorki, ale zmarła kilka godzin po narodzinach. Konstrukcyjnie książka stanowi serię krótkich notatek dotyczących białych przedmiotów, przy czym biel jest tu kolorem żałoby. Jeśli, jak rozważa narratorka, wyimaginowana siostra by żyła, jej samej mogłoby nie być dane przyjść na świat. Książka kończy się słowami adresowanymi do zmarłej: „W tej bieli, we wszystkich tych białych rzeczach, wdycham ostatni oddech, który wypuściłaś”.

Kolejnym godnym uwagi dziełem jest 작별하지 않는다 z 2021 roku („Nie mówię żegnaj”, 2024), które pod względem przedstawiania bólu jest blisko związane z „Białą elegią”. Historia rozgrywa się w cieniu masakry na wyspie Jeju w latach 40. XX wieku, gdzie dziesiątki tysięcy ludzi, w tym dzieci i starcy, zostało rozstrzelanych pod zarzutem kolaboracji. Książka przedstawia wspólny proces żałoby narratorki i jej przyjaciółki Inseon, które, długo po wydarzeniach, niosą ze sobą traumę związaną z katastrofą, która spotkała ich krewnych. Za pomocą precyzyjnych i skondensowanych obrazów nie tylko ukazuje moc, jaką przeszłość ma nad teraźniejszością, ale także niezłomne próby bohaterek wyciągnięcia na światło tego, co wpadło w zbiorową niepamięć, i przekształcenia traumy we wspólny projekt artystyczny. Książka mówi zarówno o najgłębszych formach przyjaźni, jak i o dziedziczonym bólu, w oryginalny sposób balansując między koszmarnymi obrazami snów a skłonnością literatury świadectwa do mówienia prawdy.

Twórczość Han Kang charakteryzuje się podwójnym eksponowaniem bólu – korespondencją między psychicznym a fizycznym cierpieniem, z wyraźnymi nawiązaniami do wschodniej myśli. W 회복 하는 인간 („Odzyskiwanie zdrowia”, tłum. red.) z 2013 roku pojawia się wrzód na nodze, który nie chce się zagoić, oraz bolesna relacja głównej bohaterki i jej zmarłej siostry. Nie ma tu prawdziwego powrotu do zdrowia, a ból jawi się jako fundamentalne doświadczenie egzystencjalne, którego nie można zredukować do przemijającego cierpienia. W powieści takiej jak „Wegetarianka” nie ma prostych wyjaśnień. Akt odbiegający od normy pojawia się nagle i wybuchowo w formie pustej odmowy, a protagonistka milczy. Podobnie jest w opowiadaniu 에우로파 („Europa”, tłum. red.), w którym męski narrator przebrany za kobietę przyciągany jest przez enigmatyczną kobiecą postać, która uwolniła się z niemożliwego małżeństwa. Narrator milczy, gdy jego ukochana pyta: „Gdybyś mógł żyć tak, jak pragniesz, co zrobiłbyś ze swoim życiem?”. Tutaj nie ma miejsca ani na spełnienie, ani na zadośćuczynienie.

W swojej twórczości Han Kang konfrontuje się z traumami historycznymi i zestawami niewidzialnych reguł, a w każdej ze swoich prac ujawnia kruchość ludzkiego życia. Ma wyjątkową świadomość połączeń między ciałem a duszą, żywymi i martwymi, a dzięki swojemu poetyckiemu i eksperymentalnemu stylowi stała się innowatorką we współczesnej prozie”.

Recenzje Han Kang w Lubimyczytać

„Odczytuję powieść Han Kang jako rzecz o wielowymiarowym buncie. Zaczyna się bardzo niewinnie, bo od decyzji o rezygnacji z jedzenia mięsa, ale już ta niepozorna sprawa pozwala dostrzec istnienie systemu opresji, który pęta główną bohaterkę. Akt samostanowienia, choć wydaje się zupełnie banalny, rozpoczyna reakcję łańcuchową — próba postawienia drobnego kroku w kierunku innym niż ten, który otoczenie uznaje za pożądany, prowadzi do implozji rzeczywistości” – tak w oficjalnej recenzji „Wegetarianki” pisze Bartosz Szczyżański (całość przeczytasz TUTAJ).

W oficjalnej recenzji powieści „Nie mówię żegnaj” Michał Wnuk pisze z kolei: „To powieść nie tylko o pamięci, ale i przyjaźni oraz miłości. Zarówno sny, jak i symbolizm odgrywają niezwykle istotną rolę przy interpretacji. Chociaż i tak mam wrażenie, że wiele tematów mi umknęło ze względu na różnice kulturowe. Niemniej to, co najważniejsze, czyli zachowanie świadectwa po wielu bezimiennych ofiarach, jest napisane niezwykle dosadnie i wprost. Ten kontrast pobudza do myślenia i wywołuje niepokój, ponieważ autorka przesuwa linię realności. I mówi nam, że bez domknięcia niemożliwy jest spokój”. Całość przeczytasz TUTAJ.

Konkurs noblowski

Jak co roku zorganizowaliśmy dla was konkurs, w którym za wytypowanie laureata bądź laureatki tegorocznego literackiego Nobla rozdawaliśmy komplety książek. Użytkownicy i użytkowniczki Lubimyczytać klasycznie nie zawiedli.

Spośród 160 głosów trafny okazał się tylko typ Pauliny. Gratulujemy intuicji! Za najciekawsze uzasadnienia postanowiliśmy nagrodzić z kolei iki i Wiedenkę.

Historia Literackiej Nagrody Nobla

Literacka Nagroda Nobla to jedna z pięciu nagród ustanowionych w testamencie Alfreda Nobla z 1895 roku (obok chemii, fizyki, pokoju oraz fizjologii lub medycyny). Po raz pierwszy przyznano ją sześć lat później, w 1901 roku.

Pierwszy, historyczny Nobel w dziedzinie literatury trafił do Sully’ego Prudhomme’a. Francuskiego poetę wyróżniono za „wybitne osiągnięcia poetyckie, a zwłaszcza za idealizm, doskonałość artystyczną oraz niezwykłe połączenie duchowości i intelektu”.

To właśnie Francja do dziś ma zresztą najwięcej noblistów i noblistek w tej dziedzinie. W 124-letniej historii Literackiej Nagrody Nobla francuskich twórców nagrodzono 16 razy. 13 razy nagradzano artystów ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.

Polacy w historii Literackiej Nagrody Nobla

Z pięcioma laureatami literackiego Nobla Polska zajmuje wysokie ósme miejsce pod względem liczby nagrodzonych w historii tego wyróżnienia. Wyprzedzamy takie kraje jak Rosja, Norwegia, Japonia czy Dania.

Literackiego Nobla otrzymało do tej pory pięcioro autorów i autorek z Polski: Henryk Sienkiewicz (1905), Władysław Stanisław Reymont (1924), Czesław Miłosz (1980), Wisława Szymborska (1996) i Olga Tokarczuk (2018). Autorkę „Ksiąg Jakubowych”, ostatnią z polskich noblistek, doceniono, jak podkreślono w laudacji, „za wyobraźnię narracyjną, która z encyklopedyczną pasją reprezentuje przekraczanie granic jako formę życia”.

Nie wszyscy wiedzą, że w 1978 roku literackim Noblem nagrodzono urodzonego w Polsce Isaaca Bashevisa Singera. Urodzony jako Icek-Hersz Zynger pisarz przyszedł na świat w Leoncinie, we wsi w pobliżu Nowego Dworu Mazowieckiego. Większą część życia spędził jednak w Stanach Zjednoczonych i uznawany jest za pisarza amerykańskiego.

Polsko-amerykańskiego twórcę wyróżniono za „pełną uczucia sztukę prozatorską, która, wyrastając z polsko-żydowskich tradycji kulturowych, porusza jednocześnie odwieczne problemy”.

Gdyby uznać go za polskiego artystę, Polska zrównałaby się w noblowskiej klasyfikacji z Włochami i Hiszpanią.


komentarze [125]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Melissa Tygrys - awatar
Melissa 15.10.2024 18:30
Bibliotekarka

Ciekawostka.
"W 1996 roku, gdy Nobla otrzymała Wisława Szymborska, Miłosz pisał w liście do Giedroycia, że „obiektywnie rzecz biorąc, na Nobla zasługiwał Zbigniew Herbert, ale chyba nie był brany pod uwagę z powodu swoich pobytów w klinikach psychiatrycznych, czego Szwedzi bardzo się boją”. Poeta, zmagający się w ostatnich latach życia z chorobą, wysłał Szymborskiej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
MarieAntoinette  - awatar
MarieAntoinette 15.10.2024 03:10
Czytelniczka

Mimo,że interesuję się literaturą azjatycką, po zapoznaniu się z opisem książek Han Kang nie mam ochoty przeczytać żadnej z nich. Traumy, kompleksy, nieudacznicy , odszczepieńcy- to nie to czego szukam w literaturze Dalekiego Wschodu. Jest mnóstwo innych powieści z Azji, po przeczytaniu których zostaje pozytywne wrażenie. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Kristo  - awatar
Kristo 14.10.2024 15:10
Bibliotekarz

Na rysunku nie jest do siebie podobna. Poza rysami zmienionymi jest wybielona.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 11.10.2024 15:01
Bibliotekarz

Są kontrowersje, jest wesoło: https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2024-10-10/krytyczne-glosy-na-temat-han-kang-nie-wyroznia-jej-nic-oprocz-pochodzenia/

Literacka Nagroda Nobla dla każdego!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Yahol  - awatar
Yahol 12.10.2024 16:04
Czytelnik

Jakie tam znowu kontrowersje! Mam ten zaszczyt, że należę do tej "milczącej większości" która nie ma żadnego pojęcia o Szacownej Noblistce i wcale nie ma zamiaru tego stanu zmieniać! (dla równowagi, "Szacowna Noblistka" ma takie samo zdanie o mnie i "milczącej większości")

Ps: po przyznaniu Nobla pani Oldze Nawoi Tokarczuk, nic nie jest wprawić mnie w zdumienie i...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lis Gracki - awatar
Lis 13.10.2024 00:51
Bibliotekarz

Święte słowa. Chodźmy na piwko bezalkoholowe nad Odrę  😇

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 13.10.2024 01:15
Czytelniczka

Yahol, dla mnie Nobla nie będzie, gdyż żadnej książce nie dam autoryzacji, nie mówiąc już o głupim liście. I... nie spodziewam się, aby Akademia poszła na całość przyznając nagrodę fikcyjnej autorce. Aczkolwiek... może zdarzyć się, że Uznanie zaczną kolekcjonować już tylko Sztuczne... Inteligencje.                                                                             ...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
failsafedb  - awatar
failsafedb 11.10.2024 13:38
Czytelnik

Nobel literacki... przepraszam, co to właściwie jest? To takie coś jak Eurowizja ale na skalę światową i że losuje się randomowe postaci w oparciu o życiorys zgodny z promowanym w danym momencie zestawieniem?

A może po prostu brakło innej, lepszej literatury?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Iselor  - awatar
Iselor 11.10.2024 16:21
Bibliotekarz

Proszę nie gadać głupot, można mieć zastrzeżenia że ostatnio jest może nieco ideologicznie, ale z drugiej strony w zeszłym roku nagrodę dostał Jon Fosse, tutaj nie można mówić kompletnie że facet dostał przez ideologię czy poglądy. Nobla literackiego dostali ludzie, którzy faktycznie stworzyli literackie arcydzieła żeby wymienić, tak z brzegu: Gabriel García Márquez, Isaac...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
failsafedb  - awatar
failsafedb 11.10.2024 20:15
Czytelnik

Bywa, że są nagradzane arcydzieła. Bywa, że jest zabawa w politykę. Fosse to pewnie niezły wybór, ale akademia ma na koncie sporo bardzo przeciętnych. Moim zdaniem - subiektywnie - nie trzymają poziomu. Można się nie zgodzić.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Iselor  - awatar
Iselor 11.10.2024 23:22
Bibliotekarz

Wszyscy których wymieniłem i paru których nie wymieniłem, w tym Polacy, napisali arcydzieła.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
failsafedb  - awatar
failsafedb 12.10.2024 09:34
Czytelnik

Arcydzieło to pojęcie względne, to po pierwsze. Po drugie, łatwo wymienić też takich autorów, którzy arcydzieł nie napisali, ale doceniono ich za tak zwany całokształt. Przykładem może być Ishiguro, którego bardzo lubię i bardzo chętnie czytuję, ale totalnie nie widzę czemu dostał Nobla - wręcz jest przykładem wprost idealnym pisarza, którzy na taką nagrodę nie zasługuje.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Jarosław  - awatar
Jarosław 12.10.2024 09:37
Czytelnik

Tak, nagradzano wybitnych pisarzy. Kiedyś. Teraz coś się zmieniło. Po Noblu dla Tokarczuk ta nagroda przestała być dla mnie wyrocznią. Pani Olga jest niezłą pisarką, ale na Boga! Nie na Nobla! Sama zresztą była bardzo zaskoczona, przyznała, że myślała, iż pisze niezłe książki, ale o Noblu dla siebie nigdy by nie pomyślała. Plus za uczciwość i realistyczną samoocenę, co jest...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
failsafedb  - awatar
failsafedb 12.10.2024 10:25
Czytelnik

Tokarczuk dużo nie przeczytałem, ale to co przeczytałem podoba mi się i na pewno przeczytam więcej. Ale zgadzam się: to nie jest poziom, który wybija się ponad morze. To dobra, nieźle napisana literatura - pani Tokarczuk ma talent do pisania, jednak pisarzy nawet polskich, którzy mają podobny talent wymienić dałoby się tuziny. Ta nagroda jest dla mnie odpowiednikem...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
jatymyoni  - awatar
jatymyoni 13.10.2024 17:10
Bibliotekarz

Kiedyś doceniani byli naprawdę świetni autorzy, ale ostatnio to jest układanka geopolityczna i ideologiczna. Gdyby nie książka "Wegetarianka" , o tak modnym temacie nie miałaby szans. Czytałam jej jedną książkę, interesująca, ale na pewno nie na nagrodę Nobla.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Iselor  - awatar
Iselor 14.10.2024 12:52
Bibliotekarz

Nie uważam by arcydzieło to było pojęcie względne. To że coś jest arcydziełem to znaczy że jest. To że komuś się nie podoba, nic nie zmienia. Specjalnie wymieniłem pisarzy jakich wymieniłem by wątpliwości ŻADNYCH nie było. I powtarzam: gdzie w przypadku Jona Fosse mamy do czynienia z polityczną nagrodą? Tokarczuk? Czytałem tylko fragmenty, odrzuciło mnie, może musze na...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
failsafedb  - awatar
failsafedb 14.10.2024 13:32
Czytelnik

Też nie cierpię ani prawicy ani lewicy, ale nie zauważyłem byś w którymś miejscu stwierdził, że nagrody Nobla dostają literackie arcydzieła - natomiast upierasz się, że skoro kilka takich arcydzieł się pojawiło to świadczy o nagrodzie. Moim zdaniem nie. I moim zdaniem nie ma czegoś takiego jak obiektywność arcydzieła. Kiedy coś się staje arcydziełem? Kiedy ma średnią 9.0 na...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Iselor  - awatar
Iselor 14.10.2024 14:01
Bibliotekarz

Nie, ja uważam że nagroda Nobla faktycznie doceniła przynajmniej kilku pisarzy, którzy napisali arcydzieła. Wciąż mam większy respekt do Nobla niż polskiej Nike, gdzie jest misz masz jakościowy kompletny.
Arcydzieło. Zazwyczaj da się taką łatkę dać przynajmniej po kilku latach, jeżeli nie kilkudziesięciu. I tak: jeżeli znawcy tematu czyli krytycy i "wyrobieni" czytelnicy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
failsafedb  - awatar
failsafedb 15.10.2024 09:58
Czytelnik

Wiesz, nie kłócę się jak ktoś nazwie arcydziełem fresk z Kaplicy Sykstyńskiej, ale już np. Słoneczników Van Gogha bym tak nie nazwał, choć przecież wiele osób twierdzi, że są arcydziełami. Jeśli chcesz ufać osobom z branży, to pewnie zgodzisz się, że arcydziełem jest słynny Czarny kwadrat na białym tle. No przecież arcydzieło, skoro kosztuje 60 mln zielonych. Co do gier......

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Iselor  - awatar
Iselor 15.10.2024 12:17
Bibliotekarz

Sztuka to jest pojęcie sztuczne jak dla mnie. Ktoś może dzisiaj nie uznawać gier za sztukę. Sęk w tym że to się zmienia. Dlaczego malarstwo i rzeźba nie miały swojej opiekunki - Muzy w starożytnej Grecji? Bo Grecy nie uznawali tych dziedzin za sztukę! Jeszcze niedawno (pewnie ze sto lat temu) film nie był uznawany za sztukę. 
Czyjeś zdanie trzeba brać pod uwagę. Bo to nie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
failsafedb  - awatar
failsafedb 15.10.2024 13:52
Czytelnik

Ale takie bezwzględne arcydzieła to naprawdę nieliczne pozycje. Mamy ostatnio inflację semantyczną w tym zakresie: wszędzie trzeba upatrywać arcydzieł. Gra jest rozrywką - czy trzeba dobrą grę nazwać arcydziełem? A może warto mieć z tyłu głowy, że co innego znaczy arcydzieło w przypadku gry a co innego w przypadku artefaktu z bardziej klasycznych dziedzin. Dla mnie jedną z...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Iselor  - awatar
Iselor 15.10.2024 20:24
Bibliotekarz

Ok, moje podejście do LGBT jest wręcz konfederackie, choć Konfederacji nienawidzę z różnych powodów (choć uwielbiam Dziambora), ale polityka DEI to jest dosyć nowoczesny wymysł, Pulp Fiction nie dostało Oscara za DEI mimo wątku pedalskiego.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Iselor  - awatar
Iselor 11.10.2024 11:41
Bibliotekarz

Uf, już się bałem że Murakami.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
ANIA  - awatar
ANIA 11.10.2024 10:33
Czytelniczka

Obejrzałam wczoraj wywiad  Justyny Najbar-Miller- polskiej koreanistki- z noblistką Han Kang. Dosyć dokładnie omówiono trzy powieści wydane w Polsce w 2007, 2020 i 2022 roku. Myślę, że sposób widzenia świata przez autorkę różni się od polskiego. Raz, że można tu rozpoznać wpływy międzynarodowego, wielkomiejskiego środowiska uniwersyteckiego, dwa, że to spojrzenie obfituje...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
jatymyoni  - awatar
jatymyoni 13.10.2024 17:13
Bibliotekarz

Czyli przeciętny Polak nie jest w stanie pojąc jej książek. Czytałam ciekawa, ale jedna z wielu ciekawych.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Virgo13  - awatar
Virgo13 11.10.2024 09:04
Czytelnik

Idealny wybór dla obecnej publiki. Główny temat "opresyjny patriarchat", bo główna bohaterka nie je mięsa.

Tu https://opoka.org.pl/News/Swiat/2024/wege-korea jest fragment wywiadu z autorką dla gazety wybiórczej.
Cytat: Decyduje się ocalić samą siebie poprzez autodestrukcję i cierpienie,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Allmighty Eternally - awatar
Allmighty Eternally 11.10.2024 10:18
Czytelnik

znaczy literaci również zaczynają uprawiać performensy

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Iselor  - awatar
Iselor 11.10.2024 11:41
Bibliotekarz

E, zeszłoroczny noblista, Jon Fosse, wydaje się całkiem normalny, nawet przeszedł na katolicyzm.
 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Virgo13  - awatar
Virgo13 11.10.2024 22:51
Czytelnik

@Iselor Zerknąłem na dokonania tego Fosse i muszę powiedzieć, że coś tam ciekawego znalazłem.
Może więc jednak czasami ta obecna noblowska komisja chybi i przypadkiem właśnie trafi.
Ale dzięki za zwrócenie uwagi na gościa. Akurat on może mieć w dorobku coś dla mnie.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
onewayout  - awatar
onewayout 14.10.2024 11:58
Czytelnik

A zapomniałeś o świadomym cierpieniu i autodestrukcji Chrystusa na krzyżu - przypuszczam, że akurat zachodnie chrześcijaństwo może być Ci bliskie? I jak to skomentujesz?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Virgo13  - awatar
Virgo13 14.10.2024 15:44
Czytelnik

@onewayout Że se innego kolegę musisz poszukać do takiej gadki.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Jędrek2499  - awatar
Jędrek2499 10.10.2024 23:40
Czytelnik

"odsłania kruchość ludzkiego życia" - no niesamowite, naprawdę?  😎

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Łukasz  - awatar
Łukasz 10.10.2024 23:16
Czytelnik

No, proszę. Udało mi się przewidzieć, że Nobel trafi do Korei Południowej. Stawiałem jednak na mężczyznę. Szkoda, że swoją analizę przeprowadziłem pod niewłaściwym artykułem :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam