rozwiń zwiń

Żywoty i poglądy słynnych filozofów

Okładka książki Żywoty i poglądy słynnych filozofów
Diogenes Laertios Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN Seria: Biblioteka Klasyków Filozofii filozofia, etyka
740 str. 12 godz. 20 min.
Kategoria:
filozofia, etyka
Seria:
Biblioteka Klasyków Filozofii
Tytuł oryginału:
Peri bin kai gnmn tn en filosofia eudokimsantn biblia déka
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Naukowe PWN
Data wydania:
2004-12-01
Data 1. wyd. pol.:
1984-01-01
Liczba stron:
740
Czas czytania
12 godz. 20 min.
Język:
polski
ISBN:
8301143606
Tłumacz:
Irena Krońska
Średnia ocen

                7,2 7,2 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,2 / 10
107 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
645
573

Na półkach: ,

Owo dzieło często określa się jako jeden z pierwszych podręczników historii filozofii. Ciężko jednak pozytywnie ocenić warstwę merytoryczną, gdyż wiele informacji tu zawartych sam autor traktuje z przymrużeniem oka, inne pomieszane są z plotkami, jeszcze inne są błędne, w rozeznaniu czego pomagają użyteczne przypisy.

Największą wadą jednak jest to, że oprócz wyjątków, przy większości postaci dostajemy tylko imię, przybliżoną datę urodzin i śmierci, rodziców, zawód, wskazanie nauczycieli, garść luźnych, charakterystycznych powiedzonek, spis tytułów dzieł, fragmenty listów i testamentów. Ogólna charakterystyka filozoficznych nurtów to zdawkowy opis, który niewiele mówi.

Zatem jeśli ktoś szuka wiadomości z historii filozofii to się srogo zawiedzie. Jedyne co ta książka ma do zaoferowania, to luźne maksymy i śmieszne ciekawostki, które raczej wyglądają jak dowcip oponentów, mający zdyskredytować nielubianego filozofa (albo dowcip zwolenników, mający wychwalić lubianego).

---------------------------------------------------

„Ale zaufanie do jego [Diogenesa L.] krytycyzmu historycznego maleje wobec takich faktów, jak poważne traktowane zmyślonej plotki o dwóch żonach Sokratesa”.

[Solon z Salaminy] „Mówił, że mowa jest zwierciadłem czynów; że królem jest ten, kto jest najsilniejszy i najzdolniejszy; że prawa są podobne do pajęczyny: jeżeli bowiem dostanie się do niej stworzenie małe i słabe, nie może się wydostać, ale stworzenie większe rozerwie ją i spokojnie poleci dalej”.

„Ręcz za kogoś, a nieszczęście pewne”. Chilon.

"Nic godnego wiary nie powie język tego, kto ma w duszy myśli wahające się i niepewne" Pittakos z Mityleny

„[Bias] Zapytany przez bezbożnego człowieka, co to jest pobożność, milczał, a kiedy tamten zapytał go o przyczynę milczenia, odpowiedział: Milczę, bo pytasz o rzeczy, które ciebie wcale nie obchodzą”.

„Myzon mawiał, że nie ze słów trzeba wnioskować o rzeczach, ale z rzeczy należy dochodzić słów: nie dla słów bowiem są rzeczy, ale słowa dla rzeczy”.

„Zmianom podlegają tylko części, całość zaś jest niezmienna”. Anaksymander

„Tak np., kiedy Aleksinos zapytał go: „Czy przestałeś bić swojego ojca?”, Menedemos odpowiedział: „Ani go nie biłem, ani nie przestałem”. Kiedy zaś Aleksinos zauważył, że na pytanie trzeba odpowiedzieć jednoznacznym „tak” lub „nie”, Menedemos powiedział: „Byłbym głupi, gdybym stosował się do waszych praw, kiedy już na progu mogę się im przeciwstawić”.

„Rzecz znamienna – poeci, biorąc się do prozy, osiągają dobre wyniki, gdy natomiast prozaicy chcą wystąpić w roli poetów, ponoszą klęskę; najlepszy dowód, że proza jest dziełem natury, poezja – sztuki”.

„Arkesilaos unikał z reguły dyskusji przy winie; a gdy Aridelos poprosił go, aby zabrał głos na temat poruszonego przezeń zagadnienia, odpowiedział: „Szczególną zaletą filozofii jest właśnie to, że potrafi wybrać odpowiednią porę dla każdej rzeczy”.
„Opowiadano o nim inną jeszcze zabawną anegdotę: gdy ktoś go zapytał, dlaczego uczniowie z innych szkół przychodzą do Epikura, a nigdy na odwrót, opowiedział: „Bo mężczyzna może się stać eunuchem, ale eunuch nie może stać się mężczyzną”.

[Antystenes z Aten]
„Utrzymywał, że państwa giną wtedy, kiedy nie umieją odróżnić ludzi złych od dobrych”.
„Doradzał Ateńczykom, aby uchwalili przez głosowanie, że osły mają być końmi; a kiedy mu odpowiedziano, że to niedorzeczne, odparł: „A przecie i wasi generałowie, w rzeczywistości zupełnie niekompetentni, są dowódcami tylko na mocy głosowania”.

[Diogenes z Synopy]
„Gdy go zapytano, co mu dała filozofia, odpowiedział: „Jeżeli nawet nic innego, to w każdym razie to, że jestem przygotowany na wszelkiego rodzaju los”.
„...mawiał, że jest właściwością bogów nie potrzebować niczego, a właściwością ludzi, którzy chcą być im podobni, potrzebować niewiele”.

[Stoicy]
„Miłość rodziców ku dzieciom uważają za uczucie naturalne, którego nie znają jednak ludzie źli”.

[Teano, żona Pitagorasa] „Zapytana podobno raz „W ile dni po stosunku z mężczyzną kobieta powinna być uważana za czystą” – odpowiedziała: „Po stosunku ze swoim mężem od razu, po stosunku z obcym nigdy”.

„… a jeśli mówi, że był kimś, kiedy nie był, to jest nikim kiedy jest”.

[Empedokles]
„Mieszkańcy Akragas żyją tak, jakby mieli jutro umrzeć, domy zaś budują tak, jakby mieli żyć wiecznie”.

[Ksenofanes z Kolofonu] „Gdy Empedokles powiedział mu, że trudno jest znaleźć mędrca, odparł: „Bo kto chce rozpoznać mędrca, sam musi być mądry”.

Owo dzieło często określa się jako jeden z pierwszych podręczników historii filozofii. Ciężko jednak pozytywnie ocenić warstwę merytoryczną, gdyż wiele informacji tu zawartych sam autor traktuje z przymrużeniem oka, inne pomieszane są z plotkami, jeszcze inne są błędne, w rozeznaniu czego pomagają użyteczne przypisy.

Największą wadą jednak jest to, że oprócz wyjątków, przy...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    250
  • Przeczytane
    167
  • Posiadam
    74
  • Filozofia
    26
  • Teraz czytam
    14
  • Ulubione
    7
  • Chcę w prezencie
    5
  • Historia
    2
  • 1994
    2
  • Starożytność
    2

Cytaty

Więcej
Diogenes Laertios Żywoty i poglądy słynnych filozofów Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także