Nowa Fantastyka 492 (09/2023)
- Kategoria:
- czasopisma
- Seria:
- Nowa Fantastyka
- Wydawnictwo:
- Prószyński Media
- Data wydania:
- 2023-08-28
- Data 1. wyd. pol.:
- 2023-08-28
- Liczba stron:
- 80
- Czas czytania
- 1 godz. 20 min.
- Język:
- polski
- Tłumacz:
- Hubert Brychczyński, Joanna Skalska, Adam Skalski, Marta Duda-Gryc, Joanna Krystyna Radosz
- Tagi:
- fantastyka science fiction fantasy opowiadania fantastyczne czasopisma fantastyczne
Największym powodem do radości jest dla nas w tym numerze wywiad Anny Shimeki z J.M. Straczynskim – legendarnym scenarzystą, twórcą serialu „Babylon 5”, który zrewolucjonizował sposób tworzenia fabuł w serialach (nie tylko fantastycznych). W wywiadzie tym znajdują się informacje, których nikt na świecie przed nami nie publikował.
Ponadto czekają na Was w numerze jeszcze dwie rozmowy: Piotra Cholewy z Robem Wilkinsem, długoletnim asystentem i autorem biografii Terry'ego Pratchetta, oraz Agnieszki Włoki z ukraińskim pisarzem, publicystą i tłumaczem Wołodymyrem Arieniewem. Będzie też kolejny odcinek Lamusa, tym razem o dawnych próbach stworzenia mówiących maszyn, w Legendarzu poznacie diabła Hejdasza, a w pocztówce z Helikonu, mitycznej siedziby muz, znajdziecie ciekawe baśniowe tropy. Smutnym akcentem w publicystyce jest pożegnanie zmarłego niedawno wieloletniego redaktora "NF", wybitnego tłumacza, Lecha Jęczmyka.
W dziale prozy czeka na Was aż osiem tekstów, m.in. opowiadania Krzysztofa Rewiuka, Marty Kładź-Kocot i Niny Kiriki Hoffman. Oprócz tego proponujemy kolejne spotkanie z Lilem i Putem, felietony Rafała Kosika i Łukasza Orbitowskiego oraz recenzje książek i komiksów.
Proza polska:
Adrianna Filimonowicz – „Krucze pióra”
Cezary Czyżewski – „Kapitan Rackham”
Krzysztof Rewiuk – „Zimno, ciepło, gorąco”
Marta Kładź- Kocot – „Moja matka stała się Słowem”
Proza zagraniczna:
Nina Kiriki Hoffman – „Rzep na duchy” („Ghost Hedgehog”)
Ołeksij Gedeonow – „Pani na Żemerach” („Хозяйка-Жемер”)
Naomi Kritzer – „Projekt Smok” („The Dragon Project”)
Valentino Poppi – „Biuro Rzeczy Zagubionych” („Oggetti smarriti”)
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 25
- 12
- 5
- 4
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Opinia
Czasopisma raczej czytam rzadko, a jak już to z reguły nie w całości. Tym razem zrobiłem wyjątek i w sumie nie żałuję. Część publicystyczna w większości była dobra, choć niczym szczególnym się nie wyróżniała. Chociaż fajnie było zaznajomić się trochę z postacią Lecha Jęmczyka.
W prozie polskiej w mojej opinii mamy sytuację pół na pół, dwa pierwsze opowiadania: „Krucze pióra” Adrianny Filimonowicz i „Kapitan Rackham” Cezarego Czyżewskiego uważam za bardzo dobre, choć drugie dotyczy klimatów pirackich, za którymi nie przepadam. Dwa kolejne: „Zimno, ciepło, gorąco” Krzysztofa Rewiuka i „Moja matka stała się Słowem” Marty Kładź-Kocot są w mojej opinii słabe. Oba są pseudointelektualne, a w gruncie rzeczy nie dotyczą niczego sensownego, a drugie na domiar złego jest jeszcze manifestem politycznym.
Proza zagraniczna przedstawia się pod tym względem trochę lepiej, mimo że żadne opowiadanie nie jest jakieś wybitne. Chętnie przeczytałbym kontynuację „Rzepa na duchy” Niny Kiriki Hoffman, które w pewnym sensie przypomina serial telewizyjny „Zaklinaczka duchów” i „Biura Rzeczy Zagubionych” Valentino Poppiego. „Projekt Smok” Naomi Kritzer przypomina bardziej literaturę młodzieżową, choć według mnie trzyma poziom, a „Pani na Żemerach” Ołeksijeja Gedeonowa pewnie w moim rankingu znalazłaby się wyżej gdybym znał twórczość Nikołaja Gogola.
Czasopisma raczej czytam rzadko, a jak już to z reguły nie w całości. Tym razem zrobiłem wyjątek i w sumie nie żałuję. Część publicystyczna w większości była dobra, choć niczym szczególnym się nie wyróżniała. Chociaż fajnie było zaznajomić się trochę z postacią Lecha Jęmczyka.
więcej Pokaż mimo toW prozie polskiej w mojej opinii mamy sytuację pół na pół, dwa pierwsze opowiadania: „Krucze...