Hippiasz mniejszy
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Seria:
- Biblioteka klasyczna
- Wydawnictwo:
- Teologia Polityczna
- Data wydania:
- 2017-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-01-01
- Liczba stron:
- 120
- Czas czytania
- 2 godz. 0 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788362884650
- Tłumacz:
- Michał Bizoń
- Tagi:
- platon filozofia etyka teologia polityczna
Sokrates rozmawiając z sofistą Hippiaszem docieka istoty prawdy i kłamstwa.
Wczesny dialog Platona, jeden z najważniejszych wśród pism Platońskich przykładów zastosowania metody elenktycznej, którą stosując, Sokrates zbija poglądy swoich rozmówców i wykazuje ich niewiedzę. Sokrates rozmawia z tytułowym bohaterem, sofistą, na temat możliwości zdecydowanego rozróżnienia oraz przeciwstawienia prawdomówności i kłamliwości. W wyniku zastosowania przez Sokratesa metody elenktycznej rozmówcy są zmuszeni do przyjęcia paradoksalnego wniosku, że ten, kto postępuje źle z własnej woli, jest człowiek dobrym i zarazem lepszym od tego, który postępuje źle mimowolnie. Dialog nie kończy się jednak żadną pozytywną konkluzją, lecz uznaniem własnej niewiedzy przez Sokratesa.
O książce tłumacz napisał:
Nie ma powszechnie przyjętego określenia metody elenktycznej Sokratesa. (…) Za punkt wyjścia metody elenktycznej Sokratesa można przyjąć jego interpretację wyroczni delfickiej, według której nie ma człowieka mądrzejszego od Sokratesa (Obrona 21a). Sam Sokrates nie uważa się za mądrego, lecz jednocześnie nie chce zarzucać bogu kłamstwa (Obrona 21b). Zatem podejmuje się ustalenia znaczenia wyroczni poprzez badanie wiedzy osób uznawanych powszechnie za mądre. Skutek badania jest negatywny. Sokrates przekonuje się, że rzekomi mędrcy tak samo jak i on nie posiadają wiedzy odnośnie do „rzeczy najwyższej wagi” (Obrona 22d),o którą chodziło Sokratesowi. Ugruntowuje to prawdziwość wyroczni – istotnie nikt nie jest od Sokratesa mądrzejszy, choć on sam nie mylił się odnośnie do własnej niewiedzy (Obrona 23a–b; por. Ion 532d). Wszyscy inni także nie posiadają wiedzy, lecz jedynie Sokrates zdaje sobie z tego sprawę (Obrona 23b; por. 21b).
- dr Michał Bizoń
O książce napisał:
Filozof nie widzi możliwości skonstruowania teorii moralnej, która nie byłaby ugruntowana w konwencjonalnych przekonaniach etycznych, jednocześnie wie, że jest to ryzykowne, ponieważ konwencjonalne opinie są obarczone poważnymi błędami. Filozof ma nadzieję, że udało mu się te defekty wyplenić, wszelako jedynym sposobem przekonania się o skali osiągniętego sukcesu są w jego przypadku codzienne rozmowy z pozostawiającymi wiele do życzenia rozmówcami. Jak bardzo Sokrates, natrafiwszy któregoś dnia na kogoś bieglejszego niż on sam w sztuce konwersacji, byłby skłonny do wprowadzenia radykalnych zmian w obrębie swojego systemu moralnego? Czy odmówiłby komuś takiemu statusu moralnego eksperta tylko na tej podstawie, że człowiek ten utrzymywałby, że czasami trzeba się dopuścić niesprawiedliwości? W „Hippiaszu mniejszym”, jak w tylu innych wczesnych dialogach, obcujemy z głębią Sokratejskich pytań oraz z uczciwością intelektualną, z jaką Sokrates mierzy się z tymi pytaniami. Zarówno w przypadku tego dialogu, jak i wielu innych, powinniśmy odrzucać wszystkie interpretacje, które kwestionują tę fundamentalną cechę Sokratesa jako człowieka.(Fragment książki wydanej przez Teologię Polityczną Sokrates i państwo, tłum. M. Filipczuk.)
- prof. Richard Kraut
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Gimnastyka umysłowa, czyli wnioskowanie aporetyczne (aporia - trudność, niemożność) w wydaniu Sokratesa według Platona. Ten dialog zawiera tylko metodę elenktyczną, czyli zbijająca, krytyczną, bez majeutycznej, "położniczej", sprowadzającą na świat prawdę.
Sokrates bierze w obroty mędrca Hippiasza i tak prowadzi rozumowanie, że wychodzi im, iż człowiek kłamiący czy źle czyniący własnowolnie jest lepszym od tego, który kłamie czy źle czyni niewłasnowolnie. Skołowany Hippiasz z oburzeniem ten wniosek odrzuca. A Sokrates? "Ani ja sam ze sobą [zgodzić się nie mogę], Hippiaszu; jednak z konieczności tak nam wychodzi z rozumowania. Ale [...] ja błądzę odnośnie do tych spraw na wszystkie strony i nigdy nie wychodzi mi to samo. Że ja czy inny niemota błądzę, to nie jest jeszcze nic niezwykłego; jeśli jednak i wy, mędrcy, błądzicie, to wszak strach ogarnąć może, że nawet do was przybywszy, nie ujrzymy kresu wędrówki." Książka jest nowym tłumaczeniem, którego autorem jest Michał Bizoń (plus komentarz i wprowadzenie). Polecam, Platon nie taki straszny
Gimnastyka umysłowa, czyli wnioskowanie aporetyczne (aporia - trudność, niemożność) w wydaniu Sokratesa według Platona. Ten dialog zawiera tylko metodę elenktyczną, czyli zbijająca, krytyczną, bez majeutycznej, "położniczej", sprowadzającą na świat prawdę.
więcej Pokaż mimo toSokrates bierze w obroty mędrca Hippiasza i tak prowadzi rozumowanie, że wychodzi im, iż człowiek kłamiący czy źle...