rozwińzwiń

Ernesto

Okładka książki Ernesto Umberto Saba
Okładka książki Ernesto
Umberto Saba Wydawnictwo: Czuły Barbarzyńca literatura piękna
152 str. 2 godz. 32 min.
Kategoria:
literatura piękna
Wydawnictwo:
Czuły Barbarzyńca
Data wydania:
2019-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2019-01-01
Liczba stron:
152
Czas czytania
2 godz. 32 min.
Język:
polski
ISBN:
9788395045561
Tłumacz:
Jarosław Mikołajewski
Tagi:
powieść włoska LGBT
Średnia ocen

7,1 7,1 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Rimbaud, Apollinaire i inni. Wybór przekładów Anna Achmatowa, Gennadij Ajgi, Rafael Alberti, Guillaume Apollinaire, Louis Aragon, Wystan Hugh Auden, Charles Baudelaire, Yves Bonnefoy, Jorge Luis Borges, André Breton, René Char, Clovis Hesteau de Nuysement, Guillaume Colletet, John Crowe Ransom, Edward Estlin Cummings, Robert Desnos, Emily Dickinson, T.S. Eliot, Pierre Emmanuel, André Frénaud, Robert Frost, Jorge Guillén, Langston Hughes, Victor Hugo, Gyula Illyés, Robinson Jeffers, Siergiej Jesienin, Tristan L'Hermite, Louise Labé, Jules Laforgue, Robert Lowell, Artur Lundkvist, Antonio Machado, Osip Mandelsztam, Andrew Marvell, Edgar Lee Masters, Thomas Merton OCSO, Henri Michaux, Artur Międzyrzecki, Oskar Miłosz, Molier, Eugenio Montale, Borys Pasternak, Octavio Paz, Edgar Allan Poe, Conrad Potter Aiken, Salvatore Quasimodo, Raymond Queneau, Jean Racine, Arthur Rimbaud, Edwin Arlington Robinson, Theodore Roethke, Umberto Saba, Dawid Samojłow, Maurice Scève, William Shakespeare, Borys Słucki, Wallace Stevens, Genevieve Taggard, Arseniusz Tarkowski, Allen Tate, Giuseppe Ungaretti, Jacques Vallée Des Barreaux, Walt Whitman, William Carlos Williams, Charles d'Orléans, Alfred de Musset, Gérard de Nerval, Marc de Papillon de Lasphrise, Jean de Sponde
Ocena 7,7
Rimbaud, Apoll... Anna Achmatowa, Gen...
Okładka książki Literatura na świecie nr 11/1987 (196) Paolo Barbaro, Georges Dumézil, Eugeniusz Kabatc, Halina Kralowa, Jarosław Mikołajewski, Eugenio Montale, Sandro Penna, Salvatore Quasimodo, Redakcja pisma Literatura na Świecie, Umberto Saba, Maria Składanowska, Italo Svevo, Joanna Szymanowska, Giuseppe Ungaretti
Ocena 9,0
Literatura na ... Paolo Barbaro, Geor...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,1 / 10
19 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
1545
691

Na półkach: , , ,

Biorąc do ręki "Ernesto" byłem przekonany, że lektura ta będzie skandalizująca i spodziewałem się wulgarnych opisów na granicy dobrego smaku. Jakież było moje pozytywne zaskoczenie, gdy na kolejnych stronach ujrzałem bohaterów szukających odrobiny czułości i zrozumienia w czasie i miejscu, w których wszystko, łącznie z miłością poddawane było surowej ocenie i wtłaczane w ciasne, bezwzględne formy.

Biorąc do ręki "Ernesto" byłem przekonany, że lektura ta będzie skandalizująca i spodziewałem się wulgarnych opisów na granicy dobrego smaku. Jakież było moje pozytywne zaskoczenie, gdy na kolejnych stronach ujrzałem bohaterów szukających odrobiny czułości i zrozumienia w czasie i miejscu, w których wszystko, łącznie z miłością poddawane było surowej ocenie i wtłaczane w...

więcej Pokaż mimo to

avatar
225
72

Na półkach: , ,

Bardzo urokliwa historia z tajemnicą w tle. Chciałoby się wierzyć, że zdarzenia opisane w 'Ernesto' dotyczą samego autora i w jakiś sposób ukazują to, co przez całe jego życie było głównym nurtującym tematem (= homoseksualne pragnienie),który musiał zostać wypowiedziany przed śmiercią.

Bardzo urokliwa historia z tajemnicą w tle. Chciałoby się wierzyć, że zdarzenia opisane w 'Ernesto' dotyczą samego autora i w jakiś sposób ukazują to, co przez całe jego życie było głównym nurtującym tematem (= homoseksualne pragnienie),który musiał zostać wypowiedziany przed śmiercią.

Pokaż mimo to

avatar
745
699

Na półkach: ,

Pod panującą niewinność wkradła się jakaś zadra, coś mogącego zaboleć swoją niestałością, przemijalnością nawet najbardziej rozkosznych chwil. Nie trzeba przy tym używać dobitnych i wypowiedzianych gwałtownym tonem słów, żeby wyczuć jak raniący może być wdzięk ideału. Jednak nie wydaje mi się, aby przyzwoitość tej krótkiej powieści ucierpiała pod wpływem triesteńskich zdarzeń. Ta historia w żadnym calu nie wymaga umoralniających kazań, może jedynie zobowiązuje do zastanowienia nad młodzieńczym pędem ku przygodzie. Bo przecież młodość rządzi się swoimi prawami. Dla osób nią zafascynowanych jest bardzo słodkim zjawiskiem, ale dla tych pozostawionych przez nią na poboczach miłości, staje się bolesnym wspomnieniem zawiedzionych nadziei. Czym w takim razie jest "Ernesto"? Delikatną opowieścią, która pozwoliła mi uchylić drzwi niekończącej się fali niedopowiedzeń.

Intymne spotkanie z wrażliwością Umberta Saby dobiegło końca. Co z niego wyniosłem poza fantastycznymi dźwiękami ciaccony Jana Sebastiana Bacha? Mógłbym uznać, że w jednym z moich ulubionych utworów mistrza z Eisenach lubię wyczuwalną szorstkość skargi skrzypiec. Tym bardziej u Saby, przy powszechnej łagodności jego dzieła staję przed chropowatością pewnych elementów tej psychologicznej układanki. Zapewne potrzeba zwierzenia się doprowadziła włoskiego pisarza do przekazania czytelnikom swoich tajemnic. I można by o nich wszystkich szybko zapomnieć, gdyby nie pikanteria historii Ernesta. Bo Saba nie napisał książki ocierającej się jedynie o temat burzliwej młodości. To przede wszystkim powieść o małych wyrzutach sumienia i wielkiej ale subtelnie ukazanej potrzebie aprobaty, zakazanych przed ponad stu laty zachowań.

Wcale nie smak fugazzety jest tutaj najważniejszy, dominuje aromat onieśmielenia i kokietującego na każdym kroku zakazanego owocu. Atmosfera "Ernesta" sprzyja miłości, więc wcale się nie dziwię, że można dla niej stracić głowę, albo nawet... cnotę. Odrobina bólu zresztą tu wcale nie zaszkodzi, zapewne wypada poznać przy tej lekturze jak smakuje prawdziwe życie. Zaciekawiła mnie młodzieńcza i bardzo zmienna włoska zmysłowość. Przekonałem się, jak bardzo sprawnie Umberto Saba potrafił przekazać ciekawość siebie samego. To zaciekawienie połączone z odkrywaniem seksualności głównego bohatera, gdzie tłem jest Adriatyk a Triest staje się świadkiem czegoś nowego i upragnionego. Tu tak naprawdę nic się nie dokonuje za pomocą ciężkiej wewnętrznej walki ale przez zadawanie niewinnych pytań.

Stopień skomplikowania tej pisanej prostym językiem powieści jest niewspółmiernie niski do wagi sedna rzeczy, którego tak zawzięcie próbuje się dokopać włoski pisarz. Nie zabiera mu to wiele czasu, prędko przechodzi do porządku dziennego nad tym co skrywane i w intymnej atmosferze "Ernesta" widzi wrażliwość ludzi pragnących akceptacji. Do nikogo nie poczułem antypatii, Umberto Saba chyba nie potrafi wytworzyć wrażenia niechęci, nawet wobec osób na to zasługujących. Tajemnica dojrzewania we włoskim wydaniu wydaje się bardziej ciepła niż dramatyczna. Gorące wydarzenia nie stanowią podstawy do zarzutów i awantur a jedynie skłaniają do refleksji nad historią całej rodziny Ernesta. Od tej powieści promieniuje sympatyczna wyrozumiałość, pozostawiająca jednak gdzieś pod podszewką znaki zapytania co do dalszych losów bohaterów Umberta Saby.

Pod panującą niewinność wkradła się jakaś zadra, coś mogącego zaboleć swoją niestałością, przemijalnością nawet najbardziej rozkosznych chwil. Nie trzeba przy tym używać dobitnych i wypowiedzianych gwałtownym tonem słów, żeby wyczuć jak raniący może być wdzięk ideału. Jednak nie wydaje mi się, aby przyzwoitość tej krótkiej powieści ucierpiała pod wpływem triesteńskich...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    34
  • Przeczytane
    24
  • Posiadam
    14
  • Literatura włoska
    3
  • 2023
    2
  • 2019
    2
  • LGBT+
    1
  • 2020
    1
  • Ulubione
    1
  • #literatura wszelka
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Ernesto


Podobne książki

Przeczytaj także