Jaskiniowiec
- Kategoria:
- kryminał, sensacja, thriller
- Cykl:
- William Wisting (tom 9)
- Seria:
- Mroczny zaułek
- Tytuł oryginału:
- Hulemannen
- Wydawnictwo:
- Smak Słowa
- Data wydania:
- 2014-09-10
- Data 1. wyd. pol.:
- 2014-09-10
- Liczba stron:
- 336
- Czas czytania
- 5 godz. 36 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788362122813
- Tłumacz:
- Milena Skoczko - Nakielska
- Tagi:
- literatura norweska
Tym razem śmierć składa wizytę sąsiadowi Wistinga.
Zaledwie trzy domy dalej od mieszkania policjanta Williama Wistinga zostają odnalezione zwłoki mężczyzny, który przez cztery miesiące siedział martwy przed migającym ekranem telewizora.
Nic nie wskazuje na to, aby jego śmierć była wynikiem przestępstwa. Viggo Hansen był człowiekiem, na którego za życia nikt nie zwracał uwagi, więc jego śmierć również nie wzbudza sensacji i nie trafia na czołówki gazet.
A jednak z jakiegoś powodu ta sprawa budzi ciekawość córki Wistinga, która jest dziennikarką. Line postanawia napisać artykuł: portret zupełnie nieznanej osoby.
Kiedy Line rozpoczyna swoje dziennikarskie śledztwo, policja otrzymuje zgłoszenie o odnalezieniu kolejnych zwłok, tym razem na miejscu wycinki lasu.
Wygląda na to, że ciało musiało tam leżeć przez długi czas. Na zwłokach mężczyzny zostaje ujawniony niezwykły ślad. Wkrótce policja organizuje zakrojoną na szeroką skalę obławę – jedną z największych w historii Norwegii. Jedyne, co mogłoby popsuć szyki śledczym to nadgorliwi dziennikarze…
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Lokalna samotność
Dla mnie momentem wskrzeszenia powieści kryminalnej było pojawienie się serii „Millenium”. Przynajmniej na skalę europejską, ponieważ w Polsce sztuki tej dokonał Marek Krajewski wraz z Eberhardem Mockiem oraz mrocznym Breslau. Ale wyjdźmy ze skali lokalnej i przyjrzyjmy się temu, co dzieje się z powieścią kryminalną w europejskiej kulturze literackiej.
Przede wszystkim wytworzył się stereotyp dotyczący znakomitości kryminałów napisanych przez autorów mieszkających w północnych i mroźnych rejonach Europy. Najpierw czytelnicy zachwycili się tekstami Stiega Larssona, a ostatnio oszaleli na punkcie Camilii Läckberg oraz Jo Nesbø. Kultura popularna to zjawisko bardzo dynamiczne, dlatego być może przyszedł czas na zmianę zainteresowań? Na skupienie się na nowym autorze? Przynajmniej w Polsce, ponieważ Jørn Lier Horst, norweski autor kryminałów, w swoim kraju zdobył już kilka prestiżowych nagród.
Kilka faktów. „Jaskiniowiec” będzie pierwszą powieścią tego autora wydaną po polsku. Książka ta to kolejny tekst związany z komisarzem Williamem Wistingiem. Postać ta pochodzi z Larviku, podobnie jak autor książek. Jørn Lier Horst do 2013 roku pracował jako szef wydziału śledczego Okręgu Policji Vestfold. W takim razie możemy założyć, że człowiek zna się na pracy policjanta, wie w jaki sposób prowadzone są śledztwa i nie musiał prowadzić dodatkowych poszukiwań do swoich powieści, ponieważ znał wszystko to z pierwszej ręki. Ale mnie – podobnie jak wielu innych polskich czytelników – bardziej interesuje to jakim jest pisarzem.
Lokalna samotność
Fabuła rozpoczyna się wraz ze znalezieniem martwego od czterech miesięcy mieszkańca Larvik. Sprawa ta bardziej interesuje media, niż policję. Córka Williama Wistinga, Line Wisting, jako dziennikarza zaczyna pisać reportaż na temat samotności. Pierwszy trup, czyli Viggo Hansen, został znaleziony przez przypadek, w fotelu przy włączonym telewizorze. Następna w kolejności będzie ofiara odkryta pod choinkami, ale, spokojnie, nie mam zamiaru zdradzać fabuły. Wolę skoncentrować się na problematyce oraz konstrukcji powieści.
Temat samotności bywa często poruszany we współczesnych publikacjach humanistycznych. Alienują nas nowe media, coraz mniej uwagi zwracamy na postronnych, możemy nawet przeoczyć śmierć sąsiada. Właśnie coś takiego wydarzyło się w „Jaskiniowcu”. Viggo Hansen był sąsiadem Williama Wistinga. Zawsze czujny komisarz policji nie dostrzegł braku obecności człowieka mieszkającego dosłownie kawałek od niego. Należy przypomnieć, że autor nie wybiera na miejsce akcji dużej metropolii, Larvik to małe miasteczku. W takim razie samotność może zabić nawet tam. Jest to interesująca forma krytyki współczesnego społeczeństwa. Jørn Lier Horst nie atakuje czytelnika frazami na temat nowych technologii, które zabierają nam czas i niszczą relacje. Autor pokazuje ten problem w szerszym kontekście, zadaje pytania o to, co dzieje się z takimi ludźmi, jaka jest ich historia, co doprowadziło do tego, że stali się, aż tak samotni, nawet zmusza czytelnika do tego, aby ten przyjrzał się swojemu otoczeniu. Założenia są bardzo dobre, ale – niestety – trochę gorzej wypada realizacja.
Problem ten zostaje całkowicie rozmyty. Miałem nadzieję, że zajmie się nim Line Wisting, ale ona robi to tylko połowicznie. Najważniejsze staje się prowadzone dziennikarskie śledztwo, które zatacza coraz szersze kręgi. Potem myślałem, że samotność zostanie podkreślona w przypadku komisarza Williama Wistinga – tak też się nie stało. W zamian za to otrzymałem dwa śledztwa prowadzone w sposób równoległy, które powoli się zbiegają. Ale samotność gdzieś znikła, zastąpiło ją poszukiwanie mordercy. Oczywiście o to w kryminale chodzi, ale lubię, gdy takie powieści stają się również interesującą formą krytyki kultury i społeczeństwa. W przypadku „Jaskiniowca” wątek ten się pojawił, a potem migał jak światło latarni morskiej. Tylko, że ja odpływałem od brzegu w zupełnie innym kierunku. Samotność stała się tylko tłem, problem ten w finale powieści nie zostaje ponownie podjęty, zostaje tylko zaznaczony. Moim zdaniem wartość powieści wzrosłaby, gdy temat ten odegrał znacznie ważniejszą rolę, ponieważ tak się nie stało „Jaskiniowiec” jest dla mnie tylko dobrą powieścią kryminalną. A mógłby awansować wyżej.
Bohaterem być
Dlaczego czytam kryminały? Dla zagadek, śledztwa oraz – co najważniejsze! - dla postaci detektywa. Pierwsze dwa elementy pojawiają się w „Jaskiniowcu”. Jeżeli chodzi o strukturę powieści, to nie mogę nic autorowi zarzucić. Spełnia on wszystkie zasady tego gatunku, w tym najważniejsze: prezentuje czytelnikowi poszczególne elementy i zachęca do indywidualnego odkrywania prawdy. Na koniec wyjaśnia w jaki sposób doszło do uchwycenia mordercy. Ale problemem jest dla mnie William Wisting.
Najbardziej lubię bohaterów rodem z kryminałów czarnych. Skomplikowanych, zapitych, mających najróżniejsze problemy w życiu i działających wbrew systemowi. William Wisting to zupełnie inna bajka. Pracuje on jako komisarz, ma własną grupę dochodzeniową i bardzo zgrabnie wydaje kolejne polecenia. Jego podwładni są kompetentni, pracują i walczą o kolejne dowody. W przypadku „Jaskiniowca” mamy do czynienia z bohaterem zbiorowym – jest nią policja. Pokazane zostaje to w jaki sposób prowadzi się śledztwo, jak rozmawia się z prasą, czytelnik zostaje wprowadzony w świat dochodzenia, ale system postrzegany jest w sposób pozytywny. Przyznam szczerze, że była to miła odmiana. Williama Wistinga można polubić, żałuję tylko, że jest on tak mało wyrazisty. Brakuje mu tego elementu, który wyróżniałby go z grona pozostałych postaci. Taką cechą u Philippa Marlowe'a była ironia. Parokrotnie główny bohater mi zniknął, stał się jednością z innymi wypowiadającymi i działającymi osobami.
Daleki jestem od zdyskwalifikowania „Jaskiniowca” i uznana tej książki za marną realizację powieści kryminalnej. Strukturalnie jest bardzo dobrze, ale zabrakło mi wyrazistości, jakiegoś elementu, który sprawi, że tekst Jørna Liera Horsta będzie odstawał od innych stojących na mojej półce. Mógł to być motyw samotności albo bardzo interesujący bohater, ale tak się nie stało. Na pewno będę czekał na kolejne publikacje tego autora i mam nadzieję, że jeszcze mnie zachwyci. W końcu pisarz pracuje już nad dziesiątą powieścią opowiadającą o śledztwach Williama Wistinga. Może się okazać, że my, polscy miłośnicy kryminałów, mamy sporo do nadrobienia. Początek nie jest zły, ale myślę, że mogłoby być lepiej.
Adrian Jaworek
Oceny
Książka na półkach
- 1 420
- 914
- 295
- 34
- 30
- 23
- 18
- 16
- 16
- 13
OPINIE i DYSKUSJE
Uwielbiam Horsta i jego powieści. Świetnie budowane śledztwa, ciekawe postacie. W serii brak słabych cześci. Do tej pory najlepsze są "Psy gończe". Po "Jaskiniowcu" sporo oczekiwałam. Niestety dwie gwiazdki mniej bo jest to pierwsza cześć, którą chciałam już skończyć i to nie z ciekawości ale z natłoku postaci i zbyt rozbudowanego wątku Line. Coś, co sprawdziło się raz tutaj już męczyło. Ilość postaci jesr tak duża, że czytelnik zaczyna się w nich gubić. I niestety od połowy zaczyna być bardzo przewidywalna. Pierwszy raz po książce Horsta czuję lekkie rozczarowanie, ustępuje poziomem poprzednim. Dla mnie najsłabsza w całej serii.
Uwielbiam Horsta i jego powieści. Świetnie budowane śledztwa, ciekawe postacie. W serii brak słabych cześci. Do tej pory najlepsze są "Psy gończe". Po "Jaskiniowcu" sporo oczekiwałam. Niestety dwie gwiazdki mniej bo jest to pierwsza cześć, którą chciałam już skończyć i to nie z ciekawości ale z natłoku postaci i zbyt rozbudowanego wątku Line. Coś, co sprawdziło się raz...
więcej Pokaż mimo toPośród setek kryminałów, które przeczytałam właśnie ten trudno mi było zapomnieć. Kawał dobrej roboty. Temat samotności i alienacji wyjątkowo aktualny, niestety.
Pośród setek kryminałów, które przeczytałam właśnie ten trudno mi było zapomnieć. Kawał dobrej roboty. Temat samotności i alienacji wyjątkowo aktualny, niestety.
Pokaż mimo toBardzo dobry kryminał. Moja pierwsza książka tego autora. Zaraz czytam resztę z tej serii.
Czyta się jednym tchem do rana.
Tylko jedno zastrzeżenie mam. Autor pisze, że biedne kobiety z Europy wchodniej sprzedają swoje włosy na peruki. W Polsce trochę inny zwyczaj znam. Studentki oddają swoje włosy na peruki dla osób po chemioterapii. Piękny gest.
Bardzo dobry kryminał. Moja pierwsza książka tego autora. Zaraz czytam resztę z tej serii.
Pokaż mimo toCzyta się jednym tchem do rana.
Tylko jedno zastrzeżenie mam. Autor pisze, że biedne kobiety z Europy wchodniej sprzedają swoje włosy na peruki. W Polsce trochę inny zwyczaj znam. Studentki oddają swoje włosy na peruki dla osób po chemioterapii. Piękny gest.
Jak się czyta tom za tomem, to trudno jest oceniać . Obstawiałam kogoś innego ;) Do końca niemal nie było wiadomo kto jest zabójcą.
Jak się czyta tom za tomem, to trudno jest oceniać . Obstawiałam kogoś innego ;) Do końca niemal nie było wiadomo kto jest zabójcą.
Pokaż mimo toZakończenie trochę słabe, ale ogólnie ciekawa, trzyma w napięciu momentami.
Zakończenie trochę słabe, ale ogólnie ciekawa, trzyma w napięciu momentami.
Pokaż mimo toCzy ktoś zastanawiał się, a moze wie, jak to jest mozliwe, ze Line opisuje czyjeś życie bez jego zgody? W Norwegii można chodzić po sąsiadach, parafiach i wypytywać o intymne kwestie innych osób, bo "pisze się artykuł o samotności"? dostawać informacje z archiwów itd? A potem pisać artykuł opatrzony zdjęciami zdobytymi od osób trzecich czy prywatnego mieszkania ofiary? Irytował mnie ten watek całą ksiązkę
Czy ktoś zastanawiał się, a moze wie, jak to jest mozliwe, ze Line opisuje czyjeś życie bez jego zgody? W Norwegii można chodzić po sąsiadach, parafiach i wypytywać o intymne kwestie innych osób, bo "pisze się artykuł o samotności"? dostawać informacje z archiwów itd? A potem pisać artykuł opatrzony zdjęciami zdobytymi od osób trzecich czy prywatnego mieszkania ofiary?...
więcej Pokaż mimo toNie ma tu zbyt wartiej akcji, autor nie epatuje okrucieństwem, więc nie jest to raczej pozycja dla czyelników lubiących adrenalinę. Ja jednak lubię Wistinga, lubię jego dociekliwą córkę i historie, których są bohaterami
Nie ma tu zbyt wartiej akcji, autor nie epatuje okrucieństwem, więc nie jest to raczej pozycja dla czyelników lubiących adrenalinę. Ja jednak lubię Wistinga, lubię jego dociekliwą córkę i historie, których są bohaterami
Pokaż mimo toBardzo dobrze napisany „dwutorowy” kryminał. Zaczyna się od dwóch różnych wątków – od niezauważonej śmierci samotnego mężczyzny oraz od znalezienia „odleżałych” zwłok człowieka o którego zaginięciu policja nie została poinformowana. Pierwszy martwy mężczyzna zaciekawił dziennikarkę Linę, która chciała napisać artykuł o samotności człowieka. Można powiedzieć, że prowadziła ona dziennikarskie śledztwo odkrywając coraz więcej szczegółów z jego życia. W toku jej „śledztwa” wątek filozoficzny dotyczący samotności zaczął powoli przekształcać się w wątek kryminalny. Równolegle ojciec Liny, komisarz William Wisting prowadzi (razem z innymi policjantami) śledztwo w sprawie śmierci drugiego mężczyzny. Akcja przyśpiesza, sytuacja staje się coraz mroczniejsza, coraz bardziej niepokojąca, uff…
Bardzo dobry kryminał. Czyta, jak zwykle świetnie – Marcin Popczyński.
Bardzo dobrze napisany „dwutorowy” kryminał. Zaczyna się od dwóch różnych wątków – od niezauważonej śmierci samotnego mężczyzny oraz od znalezienia „odleżałych” zwłok człowieka o którego zaginięciu policja nie została poinformowana. Pierwszy martwy mężczyzna zaciekawił dziennikarkę Linę, która chciała napisać artykuł o samotności człowieka. Można powiedzieć, że prowadziła...
więcej Pokaż mimo toKryminał średniak. Dużo nazwisk, tajemnic, kręcenia w kółko. Im dalej tym wszystko coraz bardziej przewidywalne. Końcówka zamiast trzymać na napięciu z każda stroną bliżej końca staje się nudna.
Wszystko zakończone szybką bieganiną. Nie rozumiem, kryminałów w których drąży się tematy a na końcu wszystko dzieje się w trybie expres
Kryminał średniak. Dużo nazwisk, tajemnic, kręcenia w kółko. Im dalej tym wszystko coraz bardziej przewidywalne. Końcówka zamiast trzymać na napięciu z każda stroną bliżej końca staje się nudna.
Pokaż mimo toWszystko zakończone szybką bieganiną. Nie rozumiem, kryminałów w których drąży się tematy a na końcu wszystko dzieje się w trybie expres
Zbierałam się do tej książki bardzo długo, niby byłam zainteresowana mocno okłądką i tytułem ale jakoś tak odkładałam. Okazało się, że odwlekałam tylko przyjemność, jest akcja, jest zupełnie inny temat przewodni, co ciekawe bohaterowie są spójni, dobrze przedstawieni i bez zbędnych opisów, fantastycznie opisane są też realia systemów prawnych i karnych pokazujące, że czasami policja działa na krawędzi i nie dlatego , że chce tylko dla tego, że życie ludzkie ma wartość nadrzędną. Czy polecam? powiem tak, zamówiłam już wszystkie książki autora z tego cyklu ;) więc chyba tak :)
Zbierałam się do tej książki bardzo długo, niby byłam zainteresowana mocno okłądką i tytułem ale jakoś tak odkładałam. Okazało się, że odwlekałam tylko przyjemność, jest akcja, jest zupełnie inny temat przewodni, co ciekawe bohaterowie są spójni, dobrze przedstawieni i bez zbędnych opisów, fantastycznie opisane są też realia systemów prawnych i karnych pokazujące, że...
więcej Pokaż mimo to