rozwińzwiń

Manekin trzcinowy

Okładka książki Manekin trzcinowy Anatole France
Okładka książki Manekin trzcinowy
Anatole France Wydawnictwo: Wolne Lektury literatura piękna
148 str. 2 godz. 28 min.
Kategoria:
literatura piękna
Wydawnictwo:
Wolne Lektury
Data wydania:
1897-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1897-01-01
Liczba stron:
148
Czas czytania
2 godz. 28 min.
Język:
polski
Tłumacz:
Jan Sten
Średnia ocen

6,7 6,7 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Opowieści niesamowite. Literatura francuska Guillaume Apollinaire, Honoré de Balzac, Jacques Cazotte, Anatole France, Théophile Gautier, Prosper Mérimée, Charles Nodier, Jules Barbey d'Aurevilly, Guy de Maupassant, Gérard de Nerval, Auguste de Villiers de L'Isle-Adam
Ocena 6,9
Opowieści nies... Guillaume Apollinai...
Okładka książki Bezprawna fantastyka. Antologia fantastycznych opowiadań klasyków literatury Guillaume Apollinaire, Anton Czechow, Arthur Conan Doyle, Anatole France, John Galsworthy, Jerome K. Jerome, Mór Jókai, Rudyard Kipling, Ignacy Krasicki, Jack London, Prosper Mérimée, Gustav Meyrink, Adam Mickiewicz, Bolesław Prus, Władysław Stanisław Reymont, Joseph Henri Rosny, Henryk Sienkiewicz, Lew Tołstoj, Mark Twain, Oscar Wilde, Konrad Zieliński
Ocena 7,0
Bezprawna fant... Guillaume Apollinai...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,7 / 10
14 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
1355
558

Na półkach:

Anatol France, francuski noblista, autor głośnego Thais, był humanistą. Również bohater Manekina trzcinowego uchodzi za takowego. Profesor Bergeret pracuje na wydziale humanistycznym i w życiu kieruje się właśnie humanizmem. Czuć, że pasjonują go również kwestie społeczne i religijne. Zupełnie jak samego pisarza. Przypadek? Nie sądzę.

Akcja książki dzieje się pod koniec XIX wieku. Bergeret podejrzewa, że jego żona ma romans ze studentem. Próbuje sobie z tym poradzić, choć jasnych dowodów na niewierność ukochanej nie ma. Stąd prowadzi liczne dysputy z sobą samym i ze znajomymi, próbując ocenić daną sytuację i swoje postępowanie. Tym samym stopniowo oddala się od małżonki.

Książka ma swoje lata i dlatego jest napisana pięknym, ale też bardzo grzecznym językiem. Takim ułagodzonym i pełnym erudycji, którym dziś już nikt nie mówi. Ponadto Manekin trzcinowy nie oferuje szybkiej akcji. Płynie ona nieśpiesznie, wręcz powoli, w rytmie kolejnych rozważań i rozmów. To wszystko może zostać uznane za wadę powieści, choć jednocześnie stanowić jej zaletę. Wszystko zależy od preferencji czytającego.

Podobnie zresztą z samą treścią. W Manekinie trzcinowym nie brakuje scen wzruszających, błyskotliwych analiz intelektualnych, a także humoru. Z drugiej strony cała historia wydaje się jednak wydumana, naciągana, niedzisiejsza. I na tym traci. France ma lepsze powieści. Nie żałuję, że zacząłem znajomość z nim od Thais.


Więcej recenzji:
https://zdalaodpolityki.pl/category/ksiazka/
Zapraszam do współpracy autorów i wydawców!

Anatol France, francuski noblista, autor głośnego Thais, był humanistą. Również bohater Manekina trzcinowego uchodzi za takowego. Profesor Bergeret pracuje na wydziale humanistycznym i w życiu kieruje się właśnie humanizmem. Czuć, że pasjonują go również kwestie społeczne i religijne. Zupełnie jak samego pisarza. Przypadek? Nie sądzę.

Akcja książki dzieje się pod koniec...

więcej Pokaż mimo to

avatar
2446
2372

Na półkach:

„WOLNE LEKTURY” REWELACYJNIE WYWIĄZUJĄ SIĘ Z EDUKACYJNEJ MISJI. DZIĘKUJĘ!
Dostępne na: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/manekin-trzcinowy/
Na podstawie Wikipedii:
Anatole France, właśc.. Jacques Anatole Thibault (1844 – 1924) – jako prozaik – autor licznych powieści satyryczno-heroikomicznych wzorowanych na XVII-wiecznych powiastkach filozoficznych i libertyńskich. W swojej twórczości, zarówno literackiej, jak i eseistycznej, głośno krytykował konwenanse religijno-obyczajowo-społeczne we Francji przełomu XIX i XX wieku. Laureat Literackiej Nagrody Nobla za rok 1921. Z uzasadnienia komisji noblowskiej otrzymał ją za błyskotliwe osiągnięcia literackie wyróżniające się wykwintnością stylu, głębokim humanizmem i prawdziwie galijskim temperamentem.. ..Przez Josepha Conrada nazwany „księciem prozy” (jego twórczość scharakteryzował jako „najsprawiedliwszą i najbardziej godną uwagi”). Humanizm France’a wywarł również wpływ na takich pisarzy jak: Marcel Proust, Tomasz Mann, Aldous Huxley, Jean Paul Sartre czy André Gide…
Ode mnie France dostał 10, 2x8, 7, ze szczególnym poleceniem „Prokuratora Judei”, a ta książka z 1897 ma na LC 6,75 (8 ocen i 2 opinie) i jest kontynuacją „W cieniu wiązów”, lecz można ją czytać bez pierwszej, bo istotnym spoiwem jest tylko uczony Bergeret. Obie są satyrą. Wyjaśnienie tytułu:
„…Przy ostrych, przenikliwych dźwiękach fortepianu, na którym za ścianą jego córki wykonywały trudne ćwiczenia, pan Bergeret, profesor nadzwyczajny na wydziale humanistycznym, w gabinecie swym przygotowywał wykład o ósmej księdze Eneidy… …Pani Bergeret zostawiała tu również trzcinowy manekin, na którym upinała przykrawane własnoręcznie suknie. Ten manekin trzcinowy — obraz życia małżeńskiego — stał oparty o uczone edycje Katullusa i Petroniusza…”
France’a czyta się zawsze wspaniale, a niektóre stwierdzenia warto wynotować, jak np.:
„…Przekonałem się, studiując historię, że bohaterstwo istnieje tylko u zwyciężonych i po porażce…”
„…..pieniądz stał się rzeczą zaszczytną. To nasze jedyne teraz szlachectwo. Zniszczyliśmy wszelkie inne dlatego tylko, by na ich miejsce postawić to nowe szlachectwo, najbardziej zdolne do ucisku, najbezwstydniejsze i najpotężniejsze ze wszystkich”.
Złapawszy ucznia In flagranti ze swoją żoną, Bergeret snuje rozważania:
„….Rzeczy tyczące się najgwałtowniejszych pożądań, jakie przejmować mogą krew i ciało, nie dają się rozpatrywać obojętnie. Gdy nie wzniecają rozkoszy, wzbudzają obrzydzenie… …Spostrzeżenie to prowadzi do poznania prawdziwego powodu, dla którego zawsze i wszędzie akty erotyczne spełniano potajemnie, aby nie wzbudzać w widzach wrażeń gwałtownych i sprzecznych. Doszło do tego, że ukrywać zaczęto wszystko, co przypominało te akty. Tak zrodziła się Wstydliwość, która włada wszystkimi ludźmi, zwłaszcza u ludów zmysłowych”.
Bergeret wyładował wściekłość na tytułowym manekinie, lecz dalszej treści nie wypada ujawniać. Jego refleksje zaś jak najbardziej:
„…I pan Bergeret umocnił się w tej myśli, że duma jest główną przyczyną naszych nędz i smutków, że jesteśmy ubranymi małpami i że poważnie stosujemy idee honoru i cnoty tam, gdzie są one tylko śmieszne…”
„….obłuda jest pierwszą cnotą człowieka cywilizowanego, kamieniem węgielnym społeczeństwa. Ukrywanie myśli jest dla nas konieczne jak noszenie sukien. Człowiek mówiący wszystko, co i jak myśli, byłby równie niepojęty w mieście, jak człowiek chodzący nago….”
„…— Życie samo przez się jest katastrofą. Jest katastrofą nieustanną, skoro objawiać się może jedynie w środowisku niestałym i skoro zasadniczym warunkiem jego istnienia jest niestałość wytwarzających go sił. Życie narodu, jak życie jednostki, jest nieustanną ruiną, szeregiem upadków, łańcuchem nędz i zbrodni. Nasz kraj, najpiękniejszy na świecie, istnieje, jak tyle innych, tylko odnawianiem swych nieszczęść i błędów….”
„…— Wszystkie stronnictwa odsunięte od rządów powołują się na wolność, gdyż wzmacnia ona opozycję i osłabia władzę. Dla tej samej przyczyny stronnictwo rządzące ukróca wolność, jeśli może. W imię wszechwładnego ludu wydaje prawa tyrańskie. Bo nie ma ustawy, która by zabezpieczała wolność przed zamachami wszechwładzy narodowej. Despotyzm demokratyczny w teorii nie ma granic….”
To skromna cząstka cennych refleksji Bergereta, resztę proszę wyczytać samemu, a przy okazji dowiedzą się Państwo jaki los spotkał niewierną Panią Bergeretową. 8/10

„WOLNE LEKTURY” REWELACYJNIE WYWIĄZUJĄ SIĘ Z EDUKACYJNEJ MISJI. DZIĘKUJĘ!
Dostępne na: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/manekin-trzcinowy/
Na podstawie Wikipedii:
Anatole France, właśc.. Jacques Anatole Thibault (1844 – 1924) – jako prozaik – autor licznych powieści satyryczno-heroikomicznych wzorowanych na XVII-wiecznych powiastkach filozoficznych i ...

więcej Pokaż mimo to

avatar
715
627

Na półkach:

Bergerer nie przebacza żonie za to, że ta miała intymne spotkanie z przyjacielem.

Bergerer nie przebacza żonie za to, że ta miała intymne spotkanie z przyjacielem.

Pokaż mimo to

avatar
329
203

Na półkach: ,

Druga część cyklu "Historia współczesna" nie przynosi rewolucyjnych zmian w stosunku do pierwszej. Pojawiają się opisy i wątek obyczajowy, z którymi France, jako mistrz, radzi sobie znakomicie. Wielkość autora, jak zwykle, objawia się jednak w tyradach na tematy społeczne, religijne, a właściwie należałoby po prostu rzec - ludzkie. Główny bohater, pan Bergeret, mający się za pośledniego ledwie intelektualistę, objawia w wygłaszanych komentarzach fascynującą zdolność abstrahowania i wznoszenia się myślą na poziom, z którego można dopiero z odpowiednim dystansem ocenić wartość ludzkich czynów i zdemaskować niepodważalne pozornie oczywistości w rodzaju pluralizmu obyczajowego społeczeństwa francuskiego.
Lektura przystępna, nieefektowna i bardzo mądra.

Druga część cyklu "Historia współczesna" nie przynosi rewolucyjnych zmian w stosunku do pierwszej. Pojawiają się opisy i wątek obyczajowy, z którymi France, jako mistrz, radzi sobie znakomicie. Wielkość autora, jak zwykle, objawia się jednak w tyradach na tematy społeczne, religijne, a właściwie należałoby po prostu rzec - ludzkie. Główny bohater, pan Bergeret, mający się...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    22
  • Przeczytane
    18
  • Posiadam
    3
  • Francuscy nobliści
    1
  • 1897
    1
  • Wolne lektury
    1
  • 2016
    1
  • Ulubione
    1
  • E-booki domowe
    1
  • Mam e-book
    1

Cytaty

Więcej
Anatole France Manekin trzcinowy Zobacz więcej
Anatole France Manekin trzcinowy Zobacz więcej
Anatole France Manekin trzcinowy Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także