Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej

Okładka książki Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej Karol Trammer
Okładka książki Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej
Karol Trammer Wydawnictwo: Krytyka Polityczna Seria: Nie-Fikcja reportaż
272 str. 4 godz. 32 min.
Kategoria:
reportaż
Seria:
Nie-Fikcja
Wydawnictwo:
Krytyka Polityczna
Data wydania:
2019-07-31
Data 1. wyd. pol.:
2019-07-31
Liczba stron:
272
Czas czytania
4 godz. 32 min.
Język:
polski
ISBN:
9788366232334
Tagi:
transport transport kolejowy kolej historia kolei pociągi kolejarz polska kolej
Średnia ocen

7,8 7,8 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Nowy Obywatel 30(81) / Jesień 2019 Ewa Bińczyk, Cezary Błaszczyk, Murray Bookchin, Jerzy Kociatkiewicz, Monika Kostera, Bartłomiej Kozek, Rafał Łętocha, Szymon Majewski, Michał Maleszka, Tomasz Szymon Markiewka, Łukasz Moll, Remigiusz Okraska, Jan Przybylski, Mateusz Różański, Nikodem Szewczyk, Karol Trammer, Jan J. Zygmuntowski
Ocena 8,0
Nowy Obywatel ... Ewa Bińczyk, Cezary...
Okładka książki Nowy Obywatel 25(76) / Zima 2017 Katarzyna Duda, Piotr Grudka, Rafał Łętocha, Michael Lind, Tomasz Szymon Markiewka, Krzysztof Molenda, Remigiusz Okraska, Jan Przybylski, Michał Rauszer, Maciej Szlinder, Jarosław Szubrycht, Jarosław Tomasiewicz, Karol Trammer, Krzysztof Wołodźko, Jacek Żebrowski, Jan J. Zygmuntowski
Ocena 8,0
Nowy Obywatel ... Katarzyna Duda, Pio...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,8 / 10
614 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
646
103

Na półkach: , , ,

Moja opinia nie jest obiektywna w żadnym wypadku. Do mikola (mikol = miłośnik kolei) z prawdziwego zdarzenia trochę mi brakuje, ale zdecydowanie lubię pociągi i siedzę w branży jako, że mój zawód związany jest z koleją. W środowisku kolejowym było o niej głośno w 2019 roku, aż wstyd, że przeczytałam ją dopiero w 2024 r.

Była to mocno emocjonalna podróż po przewodniku bezsensownego tracenia infrastruktury przez nasze państwo. W czasach, kiedy na zachodzie kolej przeżywała renesans, w Polsce zlikwidowano 1/4 linii kolejowych. Minęło już 30-parę lat od czasu zmiany ustroju, a polska kolej to nadal patologia i system niewłaściwie zarządzany. Jest lepiej niż było. Jednak nadal aktualnie kolej przewozi 374 mld pasażerów (dane z 2023 roku) i chwali się, że to najwyższy wynik od 1999 roku, a w 1985 było to prawie 3 razy więcej. Rząd nam powie, że to wina tego, że ludzie wolą samochody. Tylko ciekawe, że sporo mniejsze Czechy mają więcej pasażerów, mimo że ludzie tam nie są biedniejsi i też stać ich na samochody...
Naprawdę wielokrotnie byłam wkurzona, czytając jak bezsensowne decyzje były podejmowane w sprawie kolei. Było mi smutno po bezpowrotnie straconych połączeniach i tysiącach ludzi odciętych od świata, bo komuś coś się nie kalkulowało na papierze.

Z perspektywy przeciętnego czytelnika za dużo może być tu liczb, raportów i wykresów. Jednak jeżeli lubicie kolej, interesujecie się pociągami, to jest to pozycja obowiązkowa.

Moja opinia nie jest obiektywna w żadnym wypadku. Do mikola (mikol = miłośnik kolei) z prawdziwego zdarzenia trochę mi brakuje, ale zdecydowanie lubię pociągi i siedzę w branży jako, że mój zawód związany jest z koleją. W środowisku kolejowym było o niej głośno w 2019 roku, aż wstyd, że przeczytałam ją dopiero w 2024 r.

Była to mocno emocjonalna podróż po przewodniku...

więcej Pokaż mimo to

avatar
97
56

Na półkach:

Wartościowa książka - uczmy się na tych błędach i nie powielajmy ich.

Wartościowa książka - uczmy się na tych błędach i nie powielajmy ich.

Pokaż mimo to

avatar
20
5

Na półkach:

Rewelacyjna pozycja doskonale ukazująca jak przez lata niszczono polską kolej. Prawdziwa i smutna historia.

Rewelacyjna pozycja doskonale ukazująca jak przez lata niszczono polską kolej. Prawdziwa i smutna historia.

Pokaż mimo to

avatar
218
112

Na półkach:

Kompleksowe spojrzenie na rozkład kolei państwowych na przestrzeni lat. Co się stało, dlaczego się stało, co można było zrobić lepiej. Od razu widać, ze autor na torach zęby zjadł albo co najmniej urodził się w czapce konduktorskiej. Wszystko wsparte faktami i badaniami, a im bardziej zbliżałem się do końca książki, tym mocniej narastały we mnie emocje. Gniew, niepokój, uczucie niemocy i frustracja, z powodu sabotażu, złodziejstwa i niekompetencji jakie miały miejsce i wciąż mają, w tym niezwykle kluczowym sektorze dla państwa. Autor porusza kwestie gospodarcze, społeczne i polityczne. Być może nie wyczerpał tematu, ale moja wiedza w tej dziedzinie zdecydowanie została wzbogacona.
Rewelacyjna robota dziennikarska.

Kompleksowe spojrzenie na rozkład kolei państwowych na przestrzeni lat. Co się stało, dlaczego się stało, co można było zrobić lepiej. Od razu widać, ze autor na torach zęby zjadł albo co najmniej urodził się w czapce konduktorskiej. Wszystko wsparte faktami i badaniami, a im bardziej zbliżałem się do końca książki, tym mocniej narastały we mnie emocje. Gniew, niepokój,...

więcej Pokaż mimo to

avatar
168
149

Na półkach:

Tytuł książki Karola Trammera nie jest przesadny: kolej w Polsce przez ok. ćwierć wieku niszczono w imię jakiegoś absurdalnie pojmowanego "liberalizmu gospodarczego". Władze PKP przy wsparciu kolejnych ekip rządowych wygaszały popyt, co można określić jako działanie na szkodę przedsiębiorstwa. Zwykle wyglądało to tak: do większego miasta codziennie dojeżdżały tysiące ludzi do pracy i do szkół, pociągi przyjeżdżały więc na przykład o 6.20 i 7.20. Władze PKP zmieniały rozkład i pociągi przyjeżdżały o 8.05 i 9.05, co powodowało oczywiście spadek liczby pasażerów. I wówczas orzekano, że "się nie opłaca" i linię zamykano. Skutki społeczne były opłakane, bo setkom tysięcy ludzi odcięto często jedyną drogę dojazdu do pracy czy szkoły. Autor bardzo rzetelnie i wnikliwie opisuje tę sytuację: 0% demagogii, 100% konkretów. Polecam wszystkim zainteresowanym infrastrukturą, transportem i najnowszą historią Polski.

Tytuł książki Karola Trammera nie jest przesadny: kolej w Polsce przez ok. ćwierć wieku niszczono w imię jakiegoś absurdalnie pojmowanego "liberalizmu gospodarczego". Władze PKP przy wsparciu kolejnych ekip rządowych wygaszały popyt, co można określić jako działanie na szkodę przedsiębiorstwa. Zwykle wyglądało to tak: do większego miasta codziennie dojeżdżały tysiące ludzi...

więcej Pokaż mimo to

avatar
19
2

Na półkach:

Świetny reportaż o tym jako "reformowano" a raczej rozmontowywano polską kolej po 1989 r. Wiele wątków poruszonych przez K. Trammera świetnie naświetla współczesne problemy polskiej kolei, ale także błędy popełnione w latach ubiegłych (np. degradowanie stacji do roli przystanków, wygaszanie popytu na liniach lokalnych itd.). Jednakże w tym wszystkim zabrakło mi spojrzenia drugiej strony, tj. polityków, dyrektorów PKP, którzy odpowiadali za takie a nie inne działania. Chciałbym się dowiedzieć jaki był ich tok rozumowania i co stało za ich decyzjami.

Świetny reportaż o tym jako "reformowano" a raczej rozmontowywano polską kolej po 1989 r. Wiele wątków poruszonych przez K. Trammera świetnie naświetla współczesne problemy polskiej kolei, ale także błędy popełnione w latach ubiegłych (np. degradowanie stacji do roli przystanków, wygaszanie popytu na liniach lokalnych itd.). Jednakże w tym wszystkim zabrakło mi spojrzenia...

więcej Pokaż mimo to

avatar
118
47

Na półkach:

Bardzo uświadamiająca pozycja, która w zwięzły sposób podsumowuje 30 lat błędów popełnianych w Polsce w związku z niszczeniem kolei. fragmenty dotyczące politycznych kulisów różnych decyzji, szczególnie tych personalnych, czyta się jak dobry thriller!

Bardzo uświadamiająca pozycja, która w zwięzły sposób podsumowuje 30 lat błędów popełnianych w Polsce w związku z niszczeniem kolei. fragmenty dotyczące politycznych kulisów różnych decyzji, szczególnie tych personalnych, czyta się jak dobry thriller!

Pokaż mimo to

avatar
1807
895

Na półkach: ,

Bardzo, bardzo przygnębiająca książka, w której autor stawia tezę (z którą trudno mi się kłócić),że niszczenie polskiej kolei jest konsekwentnie realizowanym ponadpartyjnym planem. Jest lepiej, ale niewiele, a wciąż te same błędy są popełniane. Mało tu nadziei, zwłaszcza dla Polski powiatowej. A właściwie jakiejkolwiek poza kilkoma głównymi miastami.

Bardzo, bardzo przygnębiająca książka, w której autor stawia tezę (z którą trudno mi się kłócić),że niszczenie polskiej kolei jest konsekwentnie realizowanym ponadpartyjnym planem. Jest lepiej, ale niewiele, a wciąż te same błędy są popełniane. Mało tu nadziei, zwłaszcza dla Polski powiatowej. A właściwie jakiejkolwiek poza kilkoma głównymi miastami.

Pokaż mimo to

avatar
23
18

Na półkach:

Książka mówiąca o wielkich problemach polskiej kolei i tłumaczy jak do tego wszystkiego doszło. Merytorycznie to majstersztyk- myślę, że więcej faktów byłoby ciężko zmieścić. Jednak natłok nazw stacji, dat, nazwisk itp. strasznie utrudniał czytanie dla kogoś kto w temacie historii pkp jest laikiem.

Książka mówiąca o wielkich problemach polskiej kolei i tłumaczy jak do tego wszystkiego doszło. Merytorycznie to majstersztyk- myślę, że więcej faktów byłoby ciężko zmieścić. Jednak natłok nazw stacji, dat, nazwisk itp. strasznie utrudniał czytanie dla kogoś kto w temacie historii pkp jest laikiem.

Pokaż mimo to

avatar
3
1

Na półkach:

Im dalej w las tym mocniej gotuje się krew w związku z tym co każdy jeden rząd wyprawiał z koleją w Polsce niezależnie od opcji politycznej.

Im dalej w las tym mocniej gotuje się krew w związku z tym co każdy jeden rząd wyprawiał z koleją w Polsce niezależnie od opcji politycznej.

Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    723
  • Przeczytane
    723
  • Posiadam
    152
  • 2019
    34
  • Teraz czytam
    33
  • Reportaż
    16
  • 2021
    15
  • 2020
    14
  • Ulubione
    12
  • 2022
    11

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej


Podobne książki

Przeczytaj także