Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Jeśli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie

Tłumaczenie: Monika Dańczyszyn
Wydawnictwo: Wojciech Marzec
5,07 (41 ocen i 3 opinie) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
2
7
7
6
7
5
14
4
4
3
4
2
0
1
3
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
If It's Purple, Someone's Gonna Die: The Power of Color in Visual Storytelling
data wydania
ISBN
978-83-927215-8-1
liczba stron
252
słowa kluczowe
film, kolor
język
polski
dodała
rebel-rebel

Jeśli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie jest przełomową książką, która wyjaśnia, jak kolor wpływa na widownię i narrację, postaci oraz rozwój scen. Bellantoni, która ma za sobą lata badań nad wpływem kolorów na zachowania, zebrała ponad 60 filmów i pogrupowała je w strefy wpływów sześciu głównych kolorów. Za pomocą subtelnych fotosów filmowych i dzieł sztuki wyjaśnia, jak każdy z...

Jeśli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie jest przełomową książką, która wyjaśnia, jak kolor wpływa na widownię i narrację, postaci oraz rozwój scen.

Bellantoni, która ma za sobą lata badań nad wpływem kolorów na zachowania, zebrała ponad 60 filmów i pogrupowała je w strefy wpływów sześciu głównych kolorów. Za pomocą subtelnych fotosów filmowych i dzieł sztuki wyjaśnia, jak każdy z tych kolorów uruchamia konkretne stany emocjonalne i reakcje widzów, służąc również do wzmocnienia i zwielokrotnienia emocji postaci. Autorka tłumaczy każde dzieło filmowe, wyjaśniając jak, dlaczego i gdzie kolor odzwierciedla i wpływa na emocje, zarówno postaci na ekranie, jak i wśród widowni.
Dyskusje z przyjaciółmi autorki, między innymi z laureatami Oscara, scenografami Henrym Bumsteadem (Bez przebaczenia), Robertem Boylem (Sprawa Thomasa Crowna), Wynn P. Thomasem (Piękny umysł) i Larrym Paullem (Łowca androidów), jak również uznanymi operatorami Rogerem Deakinsem (Skazany na Shawshank), Edwardem Lachmanem (Daleko od nieba), Johnem Sealem (Angielski pacjent) i Amy (Rozlewiska uczuć) wyjaśniają, jak kolor przekazuje to, co nie zostało wypowiedziane i okrywają jak i dlaczego rozmówcy dokonali konkretnych wyborów kolorystycznych, zarówno świadomie, jak i instynktownie.

"Jeśli to fiolet, ktoś umrze - Teoria koloru w filmie" to lektura niezbędna dla filmowców, studentów szkół filmowych i wszystkich zainteresowanych kinematografią. Ta wspaniała książka pomaga profesjonalistom dokonywać właściwych wyborów kolorystycznych dla ich filmów i pozwala hobbystom odpowiedzieć na pytanie, dlaczego czują to, co czują, gdy oglądają filmy, które utrzymane są w konkretnych gamach kolorystycznych. Bellantoni wykorzystuje swoje doświadczenie i badania by zademonstrować, jaką moc może mieć kolor i pobudzić naszą świadomość na barwy, które nas otaczają sprawiają, że czujemy, zachowujemy się i reagujemy w określony sposób.

 

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (197)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 1098
Dociekliwy_Kotek | 2013-06-26
Przeczytana: czerwiec 2013

Właściwie nie wiem nawet, od czego zacząć.
Okładki się nie czepię, bo po pierwsze nie wypada ("Nie oceniaj..." etc.), a po drugie na tym etapie nie obudziła we mnie żadnych zastrzeżeń. Kadr z "Chicago". Niewinnie.
Niepokój wzbudziła we mnie typografia, jako żywo przypominająca rozwiązanie zaproponowane w jednej z książek Robin Williams i jeśli faktycznie pamięć mnie nie zawiodła, to wrażenie amatorszczyzny powinno od razu skłonić mnie do odniesienia tej książki tam, gdzie jej miejsce, czyli na makulaturę. Niepokojąca powinna być również krzykliwość szaty graficznej. Dodajmy, krzykliwość zupełnie zbędna.

Nic to, powiedziałam sobie, w końcu nie ocenia się książki po okładce. Wolno natomiast oceniać książkę po wstępie i to radzę zrobić wszystkim czytelnikom, którzy rozważają możliwość przeczytania tejże.
W niezwykle długim i przegadanym wprowadzeniu autorka długo i dokładnie, niestety, wyjaśnia czytelnikowi, najwyraźniej mając go za ciężki przypadek idioty, skąd pomysł na książkę...

książek: 227
Veronica_Franco | 2013-05-31
Na półkach: Przeczytane

Książka ciekawa, zwracająca uwagę na aspekt kina, który nie jest często poruszany - a mianowicie kolor.
Dookreślanie postaci przez odpowiednią farbę np. ubioru, podkreślenie jakiegoś elementu bądź wnętrza przez użycie odpowiedniego kontrastu, kolor taśmy filmowej, która wpływa na percepcję widza.
Książka została podzielona na 6 części, gdzie każda z nich poświęcona jest jednemu kolorowi. I choć nie ze wszystkimi interpretacjami autorki jestem w stanie się zgodzić, uznaję tę pozycję za godną polecenia każdemu miłośnikowi kina, i nie tylko.

książek: 205
MeeHau | 2013-09-30
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 30 września 2013

Ciekawa ale jednak nie do czytania w normalnych warunkach. Raczej jako uzupełnienie wiedzy na temat filmów, które się zna. Bez wcześniej lektury filmowej czytanie "Jeśli to fiolet..." pozbawione jest sensu i co gorsza - przyjemności. Mimo to polecam dla osób, które chcą się "specjalizować" w tematyce filmowej lub... teorii kolorów i ich wpływu na nasze emocje.

książek: 407
Lenaila | 2016-05-06
Na półkach: Przeczytane
książek: 73
Agnes | 2015-12-21
Na półkach: Przeczytane
książek: 155
Maja Soś | 2015-10-21
Na półkach: Przeczytane
książek: 855
Marta | 2015-06-11
Na półkach: Przeczytane
książek: 278
Darja | 2015-06-09
Na półkach: Przeczytane
książek: 211
Rozamunda | 2014-12-08
Na półkach: Posiadam, Przeczytane
książek: 263
noname91 | 2014-11-26
Na półkach: Przeczytane
zobacz kolejne z 187 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
zgłoś błąd zgłoś błąd