Maestro
- Kategoria:
- kryminał, sensacja, thriller
- Seria:
- Ślady zbrodni
- Tytuł oryginału:
- Maestro
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Dolnośląskie
- Data wydania:
- 2017-02-15
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-02-15
- Liczba stron:
- 320
- Czas czytania
- 5 godz. 20 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788327155849
- Tłumacz:
- Marcin Mortka
- Tagi:
- debiut literacki dziennikarz kryminał literatura norweska literatura skandynawska niebezpieczeństwo norweski kryminał obsesja psychopata seryjny zabójca śledztwo wyścig z czasem zabójstwo zagadka kryminalna
Haugesund, norweskie miasto na wybrzeżu. Viljar, cierpiący na depresję dziennikarz, dostaje e-mail od zabójcy, który zapowiada wzięcie sprawiedliwości w swoje ręce i wykonanie wyroku na osobach uniewinnionych przez prawdziwy sąd. Wkrótce dziennikarz otrzymuje kolejne listy, a każdy z nich kończy się tajemniczym kodem - dwiema literami i dwiema cyframi. Po trzeciej ofierze policja uświadamia sobie, że popełnione zbrodnie odtwarzają sceny z popularnych norweskich kryminałów...
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Prześcignąć mistrza
Sięgając po powieść debiutanta zawsze ryzykujemy. Może ona równie dobrze okazać się wspaniałym odkryciem, jak też przereklamowanym gniotem. A jak wygląda sprawa z debiutem Geira Tangena „Maestro”? Otóż bez żadnych wątpliwości jest to ten pierwszy przypadek. Tangen napisał kryminał inteligentny, przewrotny, pełen twistów i wyrazistych postaci. Jednak zanim przekonałem się o tym, z pewną podejrzliwością przeczytałem treść blurba na okładce: Wyrafinowana powieść igrająca z konwencją kryminału. Te „igraszki” trochę mnie zaniepokoiły. Mogły przecież oznaczać zarówno drobne modyfikacje gatunkowej konwencji, jak też zupełne z nią zerwanie i odejście w stronę pastiszu lub groteski. W czasie lektury okazało się, że wzorem dla Tangena byli jednak skandynawscy autorzy, a nie np. Eduardo Mendoza.
Akcja powieści rozgrywa się w Haugesund, średniej wielkości portowym mieście na południu Norwegii. Głównym bohaterem jest dziennikarz lokalnej gazety, Viljar Gudmundsson. Dawniej dziennikarska gwiazda, obecnie człowiek borykający się z fobiami i depresją. Pierwszy plan dzieli z sympatyczną policjantką, sierżant Lotte Skeisvoll. Postaci jest oczywiście więcej i trzeba przyznać, że autor wykazał dużą inwencję w ich kreowaniu. W wielu powieściach kryminalnych drugoplanowi bohaterowie są zaledwie naszkicowani. Tutaj jest inaczej. Wyróżniają się zwłaszcza choleryczny, bezwzględny szef Viljara, jego urocza redakcyjna koleżanka oraz ekscentryczny radiowiec-paparazzo.
Sugestywnie przedstawione tło obyczajowe, celnie i przekonująco uchwycone życie prowincjonalnej społeczności, to jedna z większych zalet skandynawskich kryminałów, przynajmniej tych najbardziej udanych. Ale „Maestro” oferuje również dodatkowe atrakcje. Jedną z nich, przynajmniej dla mnie, jest sama konstrukcja powieści. Oryginalna, wielowątkowa, ale też uporządkowana. Rozdziały z narracją w trzeciej osobie, opisujące zdarzenia z udziałem Viljara i Lotte, występują na przemian z rozdziałami, w których zabiera głos sam sprawca. Wysyła on Viljarowi maile z informacjami o kolejnych planowanych zabójstwach, po czym szybko przechodzi do działania, igrając z policją co najmniej tak, jak Tangen z konwencją kryminału.
Jednym z ciekawszych smaczków książki jest modus operandi sprawcy, który planuje zabójstwa wzorując się na popularnych kryminałach. Prowadzący śledztwo rozmawiają więc o książkach Nesbo, Lindell czy Mankella, szukając tam wskazówek i podpowiedzi. Koncepcja bardzo ciekawa, gdyż na ogół w powieściach, nie tylko kryminalnych, nazwiska pisarzy czy tytuły książek pojawiają się niezmiernie rzadko. Innym dobrym pomysłem Tangena były retrospekcje, w których cofamy się o cztery lata i poznajemy traumatyczne przeżycia Viljara. Autor dozuje informacje stopniowo, coraz bardziej pobudzając ciekawość czytelnika.
Końcówka książki to przyspieszenie akcji, przynoszące kolejne twisty, oryginalne i zaskakujące. W ogóle pomysłami fabularnymi można by obdzielić kilka innych kryminałów, podobnie jak wyrazistymi postaciami pierwszego i drugiego planu. „Maestro” oferuje wszystko to, czego oczekujemy od dobrego, skandynawskiego kryminału, a także dużo więcej. W swoim debiucie Tangen co najmniej dorównał współczesnym mistrzom gatunku. Warto się przekonać, czy w kolejnych powieściach utrzyma ten fantastyczny poziom.
Bogusław Karpowicz
Oceny
Książka na półkach
- 430
- 207
- 33
- 6
- 4
- 4
- 4
- 3
- 3
- 3
Opinia
"Maestro" to debiut, który Geir Tangen, najpopularniejszy norweski bloger recenzujący kryminały, napisał z miłości do tego gatunku. Powieść ma ogromne szanse, by podbić polski rynek.
"Maestro" to pierwsza część trylogii, której akcja rozgrywa się w małym miasteczku Haugesund w zachodniej części Norwegii. Głównym bohaterem jest dziennikarz Viljar Gudmundsson. Szanowany i podziwiany przez czytelników i współpracowników był filarem swojej gazety, „Haugesunds Avis”. „Wyszukiwał sensacje, a potem wykorzystywał władzę, jaką sprawował nad słowem”. Do czasu. Kilka lat po ujawnieniu skandalu z jednym z ministrów w roli głównej otrzymuje tajemniczą i niepokojącą wiadomość. Nadawca zapowiada wykonanie wyroku na osobie, której nie dosięgnął wymiar sprawiedliwości. Następnego dnia zostają znalezione zwłoki kobiety, a do skrzynki e-mailowej dziennikarza zaczynają napływać kolejne listy. Każdy kończy się tajemniczym kodem, w rozszyfrowaniu których może pomóc świat literatury. Śledztwu przewodzi Lotta Skeisvoll. By odnaleźć zabójcę musi współpracować z Viljarem. Czy uda im się odkryć tożsamość szaleńca, zanim dojdzie do kolejnych zapowiedzianych morderstw?
"Maestro" trzyma w napięciu do samego końca. To doskonały kryminał z wyrazistymi postaciami. Viljar, choć zmaga się z depresją i lękami, nie boi się stawić czoła szaleńcowi i zaangażować w dochodzenie. Warto zauważyć, że autor świadomie wykorzystał wątek choroby. W Norwegii niewiele mówi się o niej publicznie. Geir Tangen pisze o niej otwarcie, chcąc zwrócić uwagę na problemy, z jakimi zmagają się osoby dotknięte depresją.
Mówiąc o bohaterach, nie sposób nie wspomnieć o tytułowej postaci. Maestro kojarzy się głównie z muzyką. W powieści norweskiego blogera Maestro dyryguje nie muzyczną, lecz literacką orkiestrą. Prowadzi, i z czytelnikami, i z pozostałymi postaciami, ciekawą grę, naśladując sceny z popularnych kryminałów. Jego wyjątkowość podkreśla także sposób narracji –w rozdziałach poświęconych mordercy jest prowadzona w pierwszej osobie. W pozostałych partiach książki autor stosuje narrację trzecioosobową.
Cieszę się, że dane mi było poznać Lottę i Viljara. To niezwykły duet, który zabiera czytelnika na szybką przejażdżkę bez zapiętych pasów. Zabawa schematami, skandynawski klimat, niebanalne postaci i nagłe zwroty akcji – "Maestro" po prostu trzeba przeczytać!
"Maestro" to debiut, który Geir Tangen, najpopularniejszy norweski bloger recenzujący kryminały, napisał z miłości do tego gatunku. Powieść ma ogromne szanse, by podbić polski rynek.
więcej Pokaż mimo to"Maestro" to pierwsza część trylogii, której akcja rozgrywa się w małym miasteczku Haugesund w zachodniej części Norwegii. Głównym bohaterem jest dziennikarz Viljar Gudmundsson. Szanowany i...