Ezoteryczna wiedza Indii

Wydawnictwo: Loka
5 (1 ocen i 0 opinii) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
0
6
0
5
1
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
ISBN
9788361255130
język
polski
dodał
LubimyCzytać

...Bo jedynie zwalczenie egoizmu może przyspieszyć rozproszenie się zasłon ułudy i ograniczeń. Samolubny uczony stoi bardzo daleko od prawdy, zaś człowiek prosty, pozbawiony sposobności czytania, lecz czyniący wszystko według swojego obowiązku, nigdy nie myśląc o sobie, znajdować się może na progu Boskości. Wniknijcie w tę...


...Bo jedynie zwalczenie egoizmu może przyspieszyć rozproszenie się
zasłon ułudy i ograniczeń. Samolubny uczony stoi bardzo daleko od
prawdy, zaś człowiek prosty, pozbawiony sposobności czytania, lecz
czyniący wszystko według swojego obowiązku, nigdy nie myśląc o sobie,
znajdować się może na progu Boskości.





Wniknijcie w tę myśl i zabierzcie się do pracy, by ją zrealizować we
własnym życiu. Będzie to pierwszy krok wiodący do sprawdzenia wzniosłych
nauk filozofów hinduskich. Jeśli się nie czujecie na siłach, by powziąć
to mężne postanowienie, wszelka rozleglejsza wiedza na nic się wam nic
przyda.











* * *











„Wykłady, których szereg zamierzam wam przedstawić, ujęte są w sposób
prosty i zrozumiały dla każdego, przeprowadzone na zasadzie kursu
elementarnego, z którego ludzie poważnie pragnący poświęcić się wiedzy,
na pewno zdołają wyrobić sobie choćby elementarne pojęcie o filozofii i
tajemnej wiedzy – jogów.





W niniejszych wykładach postaram się jak najzwięźlej wyjaśnić, czym jest
natura człowieka, jakie jest jego miejsce we wszechświecie, czym jest
Wszechświat i co go powołało do życia; jednym słowem, jaki jest «cel
jego życia» – «po co» i «dlaczego». Wówczas może zdołamy dojrzeć ogólną
podstawę istnienia.





Aby zdobyć to zrozumienie, musimy przede wszystkim zrozumieć naszą
własną naturę. Przekonamy się wkrótce, że poza obrębem nas samych, znamy
we wszechświecie jedynie tylko ruch. Rzeczy «samej w sobie», jak
powiedziałby Kant, nie zdolni jesteśmy poznać za pomocą zmysłów.
Analizując otaczające nas przedmioty, zobaczymy, że nie posiadają one,
jako takie, rzeczywistości absolutnej. Wszystko, co widzimy, ma tylko
wartość względną, zaś owa wartość zmienia się zależnie od warunków
naszego postrzegania. Oto dlaczego nie możemy się spodziewać, abyśmy za
pośrednictwem zmysłów fizycznych zdołali dotrzeć do istoty rzeczy.





Chcąc zrozumieć ową istotę rzeczy, człowiek musi poznać samego siebie;
wiedzieli o tym mistrzowie na całym świecie. Znacie zapewne stare
powiedzenie Sokratesa: «Poznaj samego siebie». Zaleca nam ono głęboką
znajomość naszej własnej natury jako początek do badania Wszechświata.
Takie też mają znaczenie słowa Chrystusa, gdy zalecał swoim uczniom
szukać Królestwa Bożego wewnątrz siebie samych.





Tylko zagłębiając się w sobie odnajdziemy Prawdę. Przekonamy się, że
człowiek nie tylko ukrywa w sobie odpowiedniki wszystkich rzeczy
istniejących na świecie, lecz że posiada też w sobie całkowitą energię
kosmiczną. Energia jest niepodzielna; praprzyczyna przejawia się zawsze
jako Wszechjedna. Dlatego nawet w ziarenku piasku znajdziemy całkowitość
Energii kosmicznej, jakkolwiek pod postacią przyćmioną i głęboko uśpioną.





Ponieważ jednak ziarenko piasku nie leży wewnątrz naszej istoty,
przynajmniej w zwykłym tego słowa znaczeniu, nie zdołamy zrozumieć
Natury przez zbadanie ziarenka piasku.





Tylko jedno jedyne możemy zbadać dogłębnie: samych siebie. Ale poznawszy
siebie, poznamy zarazem naturę Energii kosmicznej.





Oto dlaczego rozpocznę tu od analizy natury ludzkiej. Postaram się
prowadzić was krok po kroku, aż do tego najskrytszego sanktuarium, które
znajduje się w sercu każdego z nas. Później, gdy zrozumiemy naturę
człowieka i sposób jego istnienia w rozmaitych sferach Wszechświata,
postaramy się ująć zasadę samego Wszechświata, analizując przedmioty
naszej percepcji: postaramy się następnie zrozumieć, w jaki sposób
wszystko powstaje do życia, czyli mówiąc językiem teologicznym, w jaki
sposób wszystko zostało stworzone; tu zaś, zamiast używać metody
alegorycznej, tak miłej teologom, operować będziemy, o ile to będzie
możliwe, danymi ściśle naukowymi.





Wreszcie badać będziemy władze ludzkiego Ducha. Postaramy się pojąć w
jaki sposób człowiek, jeszcze tu na Ziemi, sprawdzić może istnienie
rzeczywistości transcendentalnych, jak jeszcze na tym świecie, stać się
może doskonałym i boskim. Te wszystkie zagadnienia będziemy rozważać
kolejno, rozpoczynając od analizy Natury Ludzkiej...”





Fragment „Wykładu 1”

 

źródło opisu: Matras

źródło okładki: Matras

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (0)
 Pokaż tylko oceny z treścią
Brak opinii. Napisz pierwszą opinię!
Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.
Cytaty z książki
Na półkach
pokaż wszystkie
zgłoś błąd zgłoś błąd