Muzeum Narodowe w Warszawie

Okładka książki Muzeum Narodowe w Warszawie Grażyna Bastek, Dorota Folga-Januszewska, praca zbiorowa
Okładka książki Muzeum Narodowe w Warszawie
Grażyna BastekDorota Folga-Januszewska Wydawnictwo: Arkady Seria: Arcydzieła Malarstwa sztuka
688 str. 11 godz. 28 min.
Kategoria:
sztuka
Seria:
Arcydzieła Malarstwa
Wydawnictwo:
Arkady
Data wydania:
2005-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2005-01-01
Liczba stron:
688
Czas czytania
11 godz. 28 min.
Język:
polski
ISBN:
8321343317
Tagi:
muzeum kolekcja
Średnia ocen

7,2 7,2 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,2 / 10
6 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
1214
20

Na półkach:

Przygotowana przez polski zespół książka (także jej drugie, poprawione wydanie z 2018 roku) pod względem edytorskim wyraźnie odstaje na niekorzyść od innych (będących tłumaczeniami zagranicznych edycji) tomów z serii „Arcydzieła malarstwa”, prezentującej zasadniczo bardzo wysoki poziom i stanowiącej dość luksusową, starannie opracowaną kolekcję wydawniczą. W tym jednak przypadku można mieć poważne zastrzeżenia do wielu zamieszczonych w albumie reprodukcji, a część z nich wydaje się absolutnie nie do przyjęcia. Największym kuriozum jest chyba „rozpikselowana” do utraty czytelności i z podkręconymi do jaskrawości, zmienionymi kolorami gdańska „Tablica Dziesięciorga Przykazań” ze strony 129. Również „Tryptyk jerozolimski” (s. 130-131) bardzo rozmywa (zwłaszcza na skrzydłach) obraz, gubiąc swoją szczegółowość i żywość barw. Ewidentny błąd znajdujemy na stronie 209 z otwartym „Ołtarzem św. Rajnolda” Joosa van Cleve, która to ilustracja stanowi lustrzane odbicie (!) oryginału – opowieść ze scenami z życia Chrystusa prowadzić powinna na nim (zgodnie z naturalnym kierunkiem czytania i oglądania) od ofiarowania w świątyni (w lewym górnym rogu) do ukrzyżowania (w prawym dolnym). Tymczasem w książce w wyniku odwrócenia ilustracji mamy absurdalny szyk od modlitwy w Ogrójcu do okazania „Ecce Homo” ze chrztem w Jordanie gdzieś po drodze. To, że obraz jest odwrócony, widać na sąsiedniej stronie 208 z zamkniętym tym samym ołtarzem – predella (nieruchoma skrzynia pod nastawą ołtarzową) powinna przecież na obu ilustracjach prezentować taki sam układ, tymczasem postaci są na nich skierowane w przeciwnych kierunkach i odwrotnie ustawione. Ot, taka jednoczesna kompromitacja i nieświadoma autodemaskacja Wydawnictwa. Także tu szwankuje ostrość obrazu, co stanowi zresztą podstawowy defekt wielu innych reprodukcji, jak „Legenda św. Jadwigi Śląskiej” (s. 98),„Tryptyk Wniebowzięcia i Koronacji Marii” Mistrza ołtarza św. Wolfganga (s. 101),„Tryptyk z przedstawieniem Marii z Dzieciątkiem i świętymi” (s. 118),„Skrzydła pentaptyku ze scenami maryjnymi” Absolona Stumme (s. 132-133),„Adam i Ewa” Lucasa Cranacha Starszego (s. 285) czy „Portret Hieronima Floriana Radziwiłła” Jakuba Wessela (s. 391). Rozmywa się „Spowiedź Madeja” Witolda Pruszkowskiego (s. 492) i „Sąd Parysa” Henryka Siemiradzkiego (s. 464-465),który dodatkowo wpada w dalekie od oryginału pomarańczowe odcienie. Podobnie też jaskrawy niebieski kompletnie niszczy „Gitarzystę” Jeana-Baptiste’a Greuze’a (s. 317). Jedno z cenniejszych dzieł w zbiorach warszawskiego muzeum, „Madonna z Dzieciątkiem, świętym Janem Chrzcicielem i aniołem” Sandro Botticellego traci tak właściwy temu artyście wdzięk w rysunku i barwie na przyblakłej i topornej ilustracji ze strony 153. To drugi największy problem z częścią obrazów w tym albumie – przez kiepskie reprodukcje wydają się zbyt konturowe, stworzone raczej przy pomocy ołówka i kredek niż pędzla i farb, tracą w stosunku do oryginałów miękkość linii, żywość, subtelność oraz głębię barw. Dotyczy to np. „Chrystusa wśród doktorów” Cimy da Conegliano (s. 162),„Portretu weneckiego admirała” Tintoretta (s. 167),„Świętego Franciszka słuchającego muzyki anielskiej” Guercina (s. 172),„Tryptyku Opłakiwania Chrystusa” Jeana Bellegambe (s. 204-205),„Portretu Marii Ludwiki Gonzagi” Justusa van Egmonta (s. 220),„Achillesa wśród córek Likomedesa” Jana de Braija (s. 260),czy wreszcie „Autoportretu w konfederatce” (s. 403) i „Portretu Stanisława Augusta z klepsydrą” (s. 406) Marcella Bacciarellego. „Sztuka” i „Fortuna” Tadeusza Kuntzego (s. 393) są w oryginale znacznie jaśniejsze i jaskrawsze, z kolei „Kazanie Skargi” Jana Matejki (s. 448-449) nie jest aż tak mroczne (zamiast zacienionych w oryginale miejsc na reprodukcji mamy topornie płaskie czarne plamy). Nic nie wnoszą właściwie wszystkie powiększenia fragmentów obrazów – jak „Adoracji Dzieciątka” Fra Diamante (s. 154),„Bitwy pod Orszą” (s. 382),„Bitwy pod Grunwaldem” Jana Matejki (s. 452-453) czy „Odbicia jasyru” Józefa Brandta (s. 480) – gdyż są jeszcze bardziej niewyraźne niż ilustracje całości.
Większość tych defektów rzuciła mi się w oczy od razu przy pierwszym przekartkowaniu albumu zaraz po odebraniu zamówienia. Najpoważniejsze zostały przedstawione Wydawnictwu Arkady, które przyjęło je ze zrozumieniem, wystosowując przeprosiny (podobno przez 17 lat od pierwszego wydania i przez kolejne wznowienia nikt nie zwrócił na to przede mną uwagi) oraz zapewniając o przygotowaniu poprawionej edycji. Swój egzemplarz zwróciłem, gdyż w tej formie książka nie spełnia należytych standardów. Pozostaje czekać na skorygowanie najbardziej ewidentnych mankamentów, jednakże pozostaje problem bazy ilustracyjnej, z jakiej korzysta Wydawnictwo – identyczne ilustracje jak te spośród wymienionych wyżej, które dotyczą dzieł związanych z Polską, powielono w kolejnych tomach (także w najnowszym szóstym) ukazującej się w ostatnich latach „Sztuki polskiej”.

Przygotowana przez polski zespół książka (także jej drugie, poprawione wydanie z 2018 roku) pod względem edytorskim wyraźnie odstaje na niekorzyść od innych (będących tłumaczeniami zagranicznych edycji) tomów z serii „Arcydzieła malarstwa”, prezentującej zasadniczo bardzo wysoki poziom i stanowiącej dość luksusową, starannie opracowaną kolekcję wydawniczą. W tym jednak...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    18
  • Przeczytane
    12
  • Posiadam
    6
  • Artystyczne
    1
  • O sztuce
    1
  • 3.9. Malarstwo
    1
  • Brakujące w cyklach
    1
  • Przeczytane - 2014
    1
  • Regał 1
    1
  • Planuję kupić
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Muzeum Narodowe w Warszawie


Podobne książki

Przeczytaj także