Kwarantanna
- Kategoria:
- literatura piękna
- Seria:
- Seria z Żurawiem
- Tytuł oryginału:
- Quarantaine
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Data wydania:
- 2021-04-28
- Data 1. wyd. pol.:
- 2021-04-28
- Liczba stron:
- 160
- Czas czytania
- 2 godz. 40 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788323349945
- Tłumacz:
- Jadwiga Jędryas
- Tagi:
- literatura holenderska pandemia
Jak żyć w świecie, w którym nie wolno nikogo dotykać?
Ceniony chirurg plastyczny Tomas Augustus jest jedną z niewielu osób, którym udaje się przeżyć, kiedy jego kraj paraliżuje zakaźna śmiertelna choroba. Ukryty we własnym domu, Tomas wraca wspomnieniami do życia sprzed pandemii.
Z jego opowieści wyłania się historia życia zimnego i cynicznego człowieka, który nie przejmuje się niczym: ani groźnym wypadkiem z dzieciństwa, ani antypatią rówieśników czy nawet śmiercią matki. Pogardza ludźmi, a swojej żony nienawidzi. Pewnego dnia, ku własnemu zaskoczeniu, dopada go granicząca z obsesją fascynacja dużo młodszą Marią. Czy to szansa, by odejść od kłamstwa, w jakim żyje? Czy będzie na to czas?
Kwarantanna to umieszczona w niedalekiej przyszłości dystopia i jednocześnie głęboko poruszająca powieść psychologiczna. I choć powstała pięć lat przed wybuchem pandemii Covid-19, to współcześnie jej wymowa jest jeszcze bardziej aktualna.
„Kunszt Versteeg tkwi w tym, że z próżnego naczynia udaje jej się wyczarować intrygującą postać, że potrafi napisać bajkę, nie popadając przy tym w moralizatorstwo. Nieważne, jak szaleńczo to zabrzmi: ostatecznie czytelnik współczuje potworowi. A to właśnie współczucia nam trzeba”.
„de Volkskrant”
„Prawdziwa czytelnicza uczta (…). Swoją trzecią powieścią Wytske Versteeg udowadnia, że jeśli chodzi o kompozycję, subtelność obrazowania, wymowę, a z pewnością styl, jest jedną z najlepszych autorek swego pokolenia. Być może po prostu najlepszą”.
„NRC Handelsblad”
„Bezbłędna powieść (…). Za sprawą Kwarantanny Wytske Versteeg (…) ponownie zaświadcza o swej bezkompromisowości. Tym razem ukazuje wyizolowanie i banicję, komponując z tych motywów intrygującą i bulwersującą historię”.
„Trouw”
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Wyróżniona opinia
Kwarantanna
Tomas Augustus żyje w dystopijnym świecie, w którym śmiertelna choroba odebrała życie większości społeczeństwa. Jego samego zaraza omija szerokim łukiem. Mężczyzna żyje w opustoszałym mieście, a jego jedyną rozrywką i sposobem na zapełnienie wolnego czasu staje się wewnętrzny monolog, w którym do głosu dochodzi przeszłość sprzed pandemii. To właśnie wspomnienia Tomasa stanowią znaczącą część niniejszej narracji, a nie, jak można by było domniemywać, opis sytuacji epidemicznej. Choroba dostała się do naszego kraju przez ludzki błąd, a potem kolejny. Ktoś ze służb celnych nie wykazał się uważnością. Ktoś uznał symptomy choroby za pozorowane. Ktoś inny się bał, żeby iść do szpitala. Ktoś zaniechał podjęcia środków, które były konieczne dla przeciwdziałania zakażeniu. Być może nosił kombinezon z maseczką, ale zapomniał go szczelnie zakleić taśmą. Założył jedną parę gumowych rękawic zamiast przepisowych trzech. Pocałował wieczorem swego ukochanego. Wytske Versteeg marginalnie traktuje opisową warstwę życia w mieście w dobie pandemii, nie wyzbyła się tej części jednakże w pełni. Choć Kwarantanna powstała pięć lat przed znaną współczesności pandemią koronawirusa, Holenderka zaskakująco trafnie diagnozuje możliwe przyczyny podobnej klęski epidemiologicznej. U jej podłoża leżą nie tylko ludzkie zaniechania, ale przede wszystkim wewnętrzna, zupełnie naturalna potrzeba bycia blisko drugiego człowieka. Potrzeba dotyku stanowi jej kwintesencję, stając się jednocześnie głównym powodem panoszenia się choroby, a tym samym rozprzestrzeniania się zarazy w tempie piorunującym. Już dawno przestałem zważać na to, by się nie zarazić, bo choroba, która tak długo mnie pomijała, straciła swoją wiarygodność. Zmęczenie trudną sytuacją i specyficznymi warunkami, w których obostrzenia odgrywają główną rolę staje się kolejnym z czynników pogarszających sytuację. Narrator otwarcie je wskazuje, podkreślając fakt, iż z czasem choroba traci na wiarygodności, usypiając czujność i zdrowy rozsądek człowieka. To dzieje się właśnie z Tomasem, znudzonym życiem, okaleczonym w dzieciństwie chirurgiem plastycznym. Życie w pandemicznej rzeczywistości staje się dlań rzeczą naturalną, a fakt, iż choroba zdaje się być dla niego niegroźna potęguje tylko i wyłącznie jego wrodzony cynizm. Jest bowiem człowiekiem zimnym, antypatycznym i egocentrycznym, pogardzającym ludźmi. To osoba niewzbudzająca najmniejszej nawet sympatii. Tym bardziej zaskakuje więc fakt, iż w miarę odkrywania kart dotyczącego życia Tomasa, odbiorca zdaje się współczuć bohaterowi. Wyłaniać się zaczyna bowiem nie tylko obraz jego zakłamania i perfidii, a do głosu dochodzi prawdziwy ból odizolowania mężczyzny od społeczeństwa. Alienacja odgrywa wiodącą rolę, a monolog Tomasa zaczyna nosić znamiona niemego krzyku o dotyk drugiego człowieka. To bohater na wskroś pogubiony, który pod płaszczem arogancji i obsesyjnej miłości do Marii kryje po prostu dojmującą samotność. Sytuacja marginalna sprawia, iż niemający nic do stracenia bohater obnaża swoje ego. No proszę, zostało to powiedziane: nie jestem tym, za kogo się podaję, ale, hm, z drugiej strony, kto nim jest? Kwarantanna to powieść o niewielkiej objętości, co nie przeszkodziło autorce w stworzeniu dogłębnej wiwisekcji człowieka odseparowanego i pozostającego sam na sam z własnymi wspomnieniami oraz myślami. To wiarygodny portret psychologiczny człowieka w masce. To jednakże maska w znaczeniu czysto alegorycznym. Rys ów jest niepokojący, nieprzyjemny, skłania jednak do refleksji, przywołując niełatwe pytania dotyczące człowieczeństwa, miejsca jednostki w społeczeństwie oraz prawdy, jaką w sobie nosi, a którą za sprawą zagrożenia życia odkrywa nie tylko przed samym sobą, ale przede wszystkim przed resztą społeczeństwa.
Książka na półkach
- 265
- 119
- 24
- 15
- 13
- 4
- 4
- 3
- 3
- 2
Opinia
NAJZWYKLESZY NA ŚWIECIE KONIEC ŚWIATA
Czy nie macie może, moi drodzy, dość książek o pandemii? Jeśli boicie się sięgnąć z tego powodu po "Kwarantannę", spieszę donieść, że powieść nie jest typową historią postapokaliptyczną. Nie spotkacie w niej zastępów stalkerów walczących ze zmutowanymi potworami, nie doświadczycie opisu rozkładu i umierania. Śmiercionośna zaraza, jaka spada na ludzkość, to ledwo widoczne tło snutej przez bohatera opowieści, wpływające wprawdzie na jej klimat, ale lekko tylko zarysowane.
Holenderska pisarka Wytske Versteeg stworzyła postać Tomasa Augustusa – nieprzyzwoicie wręcz antypatycznego i odpychającego. Główny bohater, przedstawiający się jako były chirurg plastyczny, w obliczu końca świata przypomina sobie całe swoje życie, a opowiada o nim z rozbrajającą wręcz szczerością. Otwarcie mówi o swojej niechęci do ludzi, trudnych relacjach z żoną i matką oraz fascynacji przypadkowo spotkaną Marią.
Opisy tortur psychicznych, jakim poddaje własną małżonkę, sprawiają, że trudno poczuć do owego indywiduum sympatię. Kiedy wgłębiamy się jednak głębiej w jego wyznania, dochodzimy do wniosku, że mamy do czynienia z osobą pokrzywdzoną, pełną lęków, chorą psychicznie. Wprawdzie nie umniejsza to irytacji, którą odczuwałam, gdy bohater użalał się nad sobą, jednak pisarce udało się ukształtować jednostkę wiarygodną i przekonywującą.
Owa jakże krótka, lecz treściwa historia porusza problem samotności okaleczonej, oszpeconej jednostki (twarz Tomasa uległa w dzieciństwie poważnym oparzeniom) w świecie zaślepionym pogonią za idealnym pięknem. "Kwarantanna" jest też opowieścią o żalu za tym niedoskonałym światem, tęsknotą za bliskością innych ludzi, która dopada nawet samolubnego, bezwzględnego mizogina.
Wytske Versteeg udało się wzbudzić w czytelniku szereg różnych emocji – od irytacji i niechęci po smutek czy wzruszenie. Wprawdzie dominującym odczuciem pozostaje awersja wobec Tomasa, lecz jego wyznania jakimś sposobem przyciągają, fascynują wręcz. Przemycają w końcu gorzką prawdę na temat kondycji współczesnych społeczeństw i jednostek w nich zagubionych. I to właśnie, moim zdaniem, decyduje o wartości książki holenderskiej pisarki.
NAJZWYKLESZY NA ŚWIECIE KONIEC ŚWIATA
więcej Pokaż mimo toCzy nie macie może, moi drodzy, dość książek o pandemii? Jeśli boicie się sięgnąć z tego powodu po "Kwarantannę", spieszę donieść, że powieść nie jest typową historią postapokaliptyczną. Nie spotkacie w niej zastępów stalkerów walczących ze zmutowanymi potworami, nie doświadczycie opisu rozkładu i umierania. Śmiercionośna zaraza, jaka...