Fotka. O zdjęciach i mediach społecznościowych
- Kategoria:
- reportaż
- Seria:
- Mówi muzeum
- Tytuł oryginału:
- The Social Photo
- Wydawnictwo:
- Karakter
- Data wydania:
- 2021-10-08
- Data 1. wyd. pol.:
- 2021-10-08
- Liczba stron:
- 176
- Czas czytania
- 2 godz. 56 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788366147942
- Tłumacz:
- Łukasz Zaremba
Nathan Jurgenson, młody badacz społeczeństwa, stawia pytanie o to, jak rozumieć fotografię w epoce mediów społecznościowych i zalewających nas zewsząd nowych obrazów: niekończących się selfie, postarzanych widoków, zdjęć jedzenia i znikających w sieci fotek. I odpowiada na nie w nieoczywisty sposób: zamiast potępiać strumień fotek jako nieprawdziwą i nieartystyczną fotografię, proponuje ich pogłębione rozumienie – jako filtru, przez który widzimy otaczającą nas rzeczywistość, i jako sposobu porozumiewania się z innymi. Obiektyw aparatu fotograficznego, który nosimy w kieszeni, zmienił spojrzenie na nas samych i świat, w którym żyjemy – fotka to nieustanna komunikacja, a świat istnieje tylko o tyle, o ile jest komunikowany.
Fotografię społecznościową rozumiem nie tyle jako stadium w rozwoju fotografii albo jako awans amatorskich zdjęć błyskawicznych w hierarchii fotograficznej, ile jako przemianę o większym zasięgu – dotyczącą wyrażania siebie, pamięci i tego, co społeczne. Przeciwstawiam się zatem tendencji panującej wśród krytyków do przyglądania się najpierw gadżetom – do rozpoczynania od rzeczy, w najbardziej dosłownym sensie. Dyskusje o zdjęciach społecznościowych rzadko wykraczają poza obszar urządzeń i platform, szczegółów technicznych – tego, której firmie się udaje, która ponosi porażkę, kto inwestuje i kto kogo kupuje. Tymczasem myślenie o fotografii społecznościowej po prostu jako fotografii wykonywanej urządzeniami przenośnymi, albo fotografii w mediach społecznościowych, jest myśleniem zbyt prostym, dosłownym i technocentrycznym. W zamian proponuję rozumienie fotografii społecznościowej jako praktyki kulturowej, zwłaszcza sposobu widzenia, mówienia i uczenia się.
(fragment książki)
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 57
- 39
- 8
- 4
- 3
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Dla wielu osób aparat fotograficzny był przede wszystkim sprzętem wakacyjnym. Ważne chwile domagają się jego obecności - wywołują stan fotograficznego oczekiwania, zmieniający samo wstanie z łóżka i normalne codzienne czynności w wydarzenia zasługujące na fotograficzną uwagę. Dziś jednak nie potrzeba alibi w postaci wakacji, by egzystencja zasługiwała na dokumentację. Zasięg te...
Rozwiń
Opinia
Książka ta była dla mnie obietnicą ciekawostek, smaczków dla marketingowca zajawionego siłą zdjęć i mediów społecznościowych. Czymś, co mnie wzbogaci. Okazało się, że książka niesamowicie mnie zmęczyła. Nie jest na pewno lekturą dla laika. Nie jest także pozycją dla osób po prostu zainteresowanych fenomenem wykorzystywania zdjęć w komunikacji społecznościowej.
Rzadko kiedy trafiam na książki, które czytam na raty w tak długich odstępach czasu. Rzadko również nie odczuwam z czytania przyjemności. Tak niestety było w tym przypadku. Czułam się tak, jakbym czytała rozprawę doktorską, naszpikowaną okrągłymi zdaniami, mającymi wypełnić kolejne strony, pełne erudycji, ale trudne w odbiorze. Autor serwuje nam sporo przypisów i odniesień do historii, ale to o czym pisze, a bardziej - jak pisze, trudno jest przetworzyć i zapamiętać. Byłam zdeterminowana, aby przeczytać książkę do końca, bo a nuż narracja trochę się zmieni. Płonne były moje nadzieje.
Jeśli jesteś zatem pasjonatom mediów społecznościowych, marketingowcem i szukasz pogłębienia wiedzy to wiedz, że musisz mieć sporą dawkę cierpliwości i wytrwałości, aby przebrnąć przez ten esej. Ja nie zrobiłabym tego sobie ponownie. To, co najbardziej podobało mi się w tej książce to… okładka. Tylko tyle.
Książka ta była dla mnie obietnicą ciekawostek, smaczków dla marketingowca zajawionego siłą zdjęć i mediów społecznościowych. Czymś, co mnie wzbogaci. Okazało się, że książka niesamowicie mnie zmęczyła. Nie jest na pewno lekturą dla laika. Nie jest także pozycją dla osób po prostu zainteresowanych fenomenem wykorzystywania zdjęć w komunikacji społecznościowej.
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toRzadko...