rozwiń zwiń

Epizod reformacyjny

Średnia ocen

                6,2 6,2 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Historia społeczno-religijna okresu wczesnonowożytnego Stanisław Adamczyk, Zenon Guldon, Wit Jaworski, Jacek Kaczor, Waldemar Kowalski, Jarosław Kurowski, Stanisław Litak, Jadwiga Muszyńska, Wacław Urban, Stanisław Zieliński (1939-2022)
Ocena 0,0
Historia społe... Stanisław Adamczyk,...
Okładka książki Wybór źródeł do dziejów Kielecczyzny. Cz. 2, Teksty Józef Grzywna, Zenon Guldon, Stefan Iwaniak, Jadwiga Muszyńska, Barbara Szabat, Wacław Urban
Ocena 5,0
Wybór źródeł d... Józef Grzywna, Zeno...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,2 / 10
13 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
723
113

Na półkach: , , ,

Dobra, choć trochę za krótka, praca o reformacji w Rzeczpospolitej (głównie opisany XVI i I poł. XVII wieku).
Autor rozpoczyna swą pracę niezbyt zachęcająco ale barwnie – od stereotypowego porównania wyznań:
„Protestanci są bardziej pracowici i oświeceni, drudzy (katolicy) zaś rozmowniejsi i bardziej gościnni; protestanci są bardziej energiczni i bogatsi, lecz zarazem nudniejsi i smutniejsi, katolicy zaś słabiej zorganizowani i biedniejsi, ale weselsi. Pierwsi mają skłonności ku demokratyzmowi, ale stają się nieraz wojującymi nacjonalistami, drudzy natomiast są konserwatywni albo rewolucyjni i mają chyba większe zrozumienie dla braterstwa wszystkich ludów. Ewangelicy maja piękne domy i chodzą w byle czym, katolicy pięknie się ubierając, byle jak mieszkają”.
Z zeszytu dowiadujemy się o czasach ciekawych, w których doszło do poważnego podziału religijnego zwłaszcza wśród możnych (mimo obierania urzędów głównie wg katolickiego klucza). W latach bezkrólewia (po śmierci Zygmunta Augusta) autor szacuje ludność reformowaną w stosunku do katolików (nie liczy prawosławnych) tak: wśród magnaterii ½, wśród szlachty i mieszczan ¼, wśród chłopów 1/20. Chłopi nie byli za zmianą religii, która pozbawiłaby ich świąt i barwności obrządku, więc i ten procent wydaje się wynikać raczej z wymuszonej przez panów konwersji. Jednakże nawet Konfederacja Warszawska 1573 roku (uzyskane przez szlachtę swobody wyznaniowe), nie zahamowała spadających trendów wśród wiernych i nie powstrzymały kontrreformacji (przybycie Jezuitów w 1564r.), która ostatecznie zwyciężyła pod panowaniem Wazów.
Zatem mogło się to potoczyć w nieco innym kierunku niż nam znany. Na szczęście cały ten „Protestancki epizod” nie skończył się w Polsce gigantycznym rozlewem krwi (nie mniej doszło do wojny domowej tj. rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608). Był w jakimś stopniu wyrazem sprzeciwu możnych przeciwko centralistycznym zabiegom królów i sprzeciwem gminu przeciwko rosnącej władzy magnatów. Nie osiągnęliśmy wtedy możliwych/hipotetycznych korzyści np. wprowadzając kościół narodowy (jak Henryk VIII), czy też silnego powiązania protestanckiego społeczeństwa z władcą i umożliwienie tym samym reform ustrojowych (jak w Szwecji - wszak społeczeństwo polskie w większości pozostało katolickie). Religijne podziały miały swoje konsekwencje w epoce Wazów, gdy wszystkie kraje europejskie zostały niejako przymuszone sytuacją polityczną do docelowego określenia się w czasie wojen jako katolickie lub protestanckie.
Autor wylicza, że wśród protestantów nie brakowało warchołów na sejmach. Zdradzali polskie szeregi w czasie Potopu, stawali się klientami obcych dworów. Przyznaje jednak, że to samo tyczyło się wielu katolickich szlachciców. Taka postawa społeczności protestanckiej nie brała się wszakże z niczego. Wraz z kontrreformacją jezuicką wybuchały tumulty przeciw innowiercom (niszczenie zborów, procesy pokazowe, oczernianie, dostęp do władzy jedynie dla katolików). W końcu zwyciężył katolicyzm, ale gdy zabrakło wroga wewnętrznego, podupadły szkoły katolickie, podupadła kultura i sztuka.
Autor pokusił się też o wyliczenie czynników, które spowodowały, że reformacja była u nas tylko epizodem: brak konwersji i wsparcia dla reformacji chociażby jednego króla, słabe chłopstwo i mieszczaństwo (brak szkolnictwa), względny spokój społeczny (wszak w I poł. XVI wieku wszystkie warstwy społeczne poprawiały swoje położenie, a ustrój odpowiadał szlachcie).
Zeszyt zawiera bardzo ciekawe historie osób poszukujących w owych czasach swej wiary (przy czym dość charakterystyczne dla reformacji Polski było krótkie zachłyśnięcie a potem porzucenie luteranizmu i dalsza „wędrówka” do innej grupy wyznaniowej): "Jakimi drogami dochodzili inteligenci staropolscy do arianizmu, niech pokażą losy drobnego szlachcica Jana Mączyńskiego. W 1537 r. rozpoczął karierę jako pisarz kapituły poznańskiej, około 1543 r. był już sympatykiem reformacji wittemberskiej, a potem szwajcarskiej, pozostając do 1559 r. kanonikiem kaliskim i sieradzkim. W latach 60tych został arianinem, ale jako zdecydowany zwolennik tolerancji, nie zerwał stosunków z luterańskim ks. Albrechtem, a nawet wodzem kontrreformacji, Hozjuszem. W podeszłym już wieku Mączyński, powiesił się gdyż podobno na starość stracił zupełnie pewność, gdzie jest prawda."

Dobra, choć trochę za krótka, praca o reformacji w Rzeczpospolitej (głównie opisany XVI i I poł. XVII wieku).
Autor rozpoczyna swą pracę niezbyt zachęcająco ale barwnie – od stereotypowego porównania wyznań:
„Protestanci są bardziej pracowici i oświeceni, drudzy (katolicy) zaś rozmowniejsi i bardziej gościnni; protestanci są bardziej energiczni i bogatsi, lecz zarazem...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    23
  • Chcę przeczytać
    18
  • Posiadam
    10
  • Historia
    7
  • Nowożytność
    3
  • Religia i religijność
    1
  • Regał
    1
  • 09 Historia Nowożytna
    1
  • Na półce
    1
  • Dzieje Narodu i Państwa Polskiego
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Epizod reformacyjny


Podobne książki

Przeczytaj także

Ciekawostki historyczne