Kolej elektryczna Jugowice - Walim
Góry Sowie z przyległymi Górami i Pogórzem Wałbrzyskim to bez wątpienia najbardziej "tajemnicza" część Sudetów. Najsłynniejsze są podziemia obiektu Riese w Walimiu (Rzeczce),Głuszycy, Sokolcu i Książu. Nie mniejsze emocje budzi legendarny, wciąż nieodkryty "złoty pociąg". Na miłośników historii czekają tu również ślady dawnego górnictwa, twierdza srebrnogórska, nieczynne obiekty przemysłowe z XIX i XX wieku z dawną kopalnią Wacław i elektrownią w Miłkowie na czele.
Kolejową historię regionu znaczy jedna z najpiękniejszych linii kolejowych w Polsce (Wałbrzych - Kłodzko) czy relikty zębatej kolejki przez Przełęcz Srebrną. Fakt iż w Górach Sowich uruchomiono w 1914 roku jedną z niewielu na obecnych ziemiach polskich, prywatną elektryczną kolej lokalną z Jugowic do Walimia był dotychczas mało znany. O historii i o ludziach, którzy ją tworzyli opowiada książka będąca owocem wielu lat badań archiwalnych autora. To pierwsza- nie tylko zresztą w Polsce- monografia tej niezwykle interesującej, ale dziś już niestety nie istniejącej kolei. Autor szczegółowo omawia proces jej budowy, poczynając od powstania samej idei, poprzez planowanie finansowe, organizacyjne i techniczne, uzgodnienia projektu i realizację robót budowlanych, po charakterystykę techniczną linii, urządzeń trakcji elektrycznej i tabor. W kolejnych rozdziałach opisano dzieje eksploatacji tej kolei i charakter jej pracy przewozowej na tle przemian otoczenia gospodarczego Walimia i okolic oraz zmian politycznych - kolejno w Prusach, Rzeszy Niemieckiej i Polsce.
SPIS TREŚCI
1. Wstęp /6
2. Uwarunkowania budowy kolei lokalnych w Prusach /14
3. Trakcja elektryczna na kolejkach /30
4. Projektowanie linii Jugowice - Walim / 40
5. Budowa linii Jugowice - Walim / 120
6. Rozwiązania konstrukcyjne i utrzymanie linii /128
7. Obiekty kubaturowe /163
8. Zasilanie elektroenergetyczne /174
9. Tabor Kolejki Walimskiej /185
10. Historia eksploatacji linii /206
11. Obsługa Zakładów w Sędzimierzu /330
12. Transport samochodowy /335
13. Personel /339
14. Podsumowanie /348
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 3
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Książka stanowi bardzo dokładną i rozbudowaną monografię stosunkowo krótkiej, a do tego już nieistniejącej, lokalnej linii kolejowej. Ilość materiału źródłowego, na jakiej opierał się autor, jest naprawdę imponująca. Myślę, że wiele starszych i ważniejszych linii kolejowych w Polsce jeszcze długo nie doczeka się tak szczegółowego opracowania. Nie jest to lektura łatwa i przyjemna, ale osoby zainteresowane tematem na pewno ją docenią. Jedyne, co mi w tej publikacji się nie podobało, a czego generalnie nie lubię, to zbiorcze umieszczenie przypisów na końcu książki. Mimo to, zdecydowanie polecam.
Książka stanowi bardzo dokładną i rozbudowaną monografię stosunkowo krótkiej, a do tego już nieistniejącej, lokalnej linii kolejowej. Ilość materiału źródłowego, na jakiej opierał się autor, jest naprawdę imponująca. Myślę, że wiele starszych i ważniejszych linii kolejowych w Polsce jeszcze długo nie doczeka się tak szczegółowego opracowania. Nie jest to lektura łatwa i...
więcej Pokaż mimo to"Tak dużo o tak małej kolejce"
Wydawać by się mogło, że dość łatwo jest napisać o kolejce, która jest jedną z mniejszych. Niestety czas zaciera pamięć a wiele dokumentów zostało zniszczonych.
Mimo piętrzących się trudności Michał Jerczyński stworzył imponujące dzieło. Zaczynamy oczywiście od historii, nie tylko samej kolejki, ale uwarunkowań prawnych na jakich powstawała. Nie są to łatwe tematy, i nie czyta się tego zajmująco, ale dzięki temu możemy zrozumieć istniejący ówczesny stan prawny.
Oprócz samej kolejki odbędziemy wycieczkę w przeszłość i poznamy burzliwe dzieje najważniejszych klientów żelaznego przewoźnika.
Bez niektórych z nich owa kolej w ogóle, by do tego Walimia nie dotarła. Później jest już jak w klasycznej monografii, tylko arcy szczegółowo- budowa, zmiany, tabor i eksploatacja.
Do tego mamy jeszcze rozwlekłą analizę taryf i innych czynników (konkrecyjnego transportu samochodowego) mających wpływ na kolejkę.
Autor przekopał się przez stosy dokumentów i relacji, ale jak sam pisze we wstępie jego temat wymaga dalszych badań.
Drobnym irytującym błędem jest stosowanie powtórzeń w niektórych początkach rozdziałów.
Nie nastawiajmy się na łatwą lekturę, bo ta ma duże wymagania i potrafi dać w kość. W końcu mamy do czynienia z bardzo dokładną i na bardzo wysokim poziomie pracą naukową.
Dużym plusem publikacji są liczne zdjęcia, plany, rysunki i tabele. Wiele z nich zamieszczono w oryginale.
Książka dla osób siedzących w temacie i nie na jeden wieczór. Do mozolnego studiowania w ciszy i spokoju.
"Tak dużo o tak małej kolejce"
więcej Pokaż mimo toWydawać by się mogło, że dość łatwo jest napisać o kolejce, która jest jedną z mniejszych. Niestety czas zaciera pamięć a wiele dokumentów zostało zniszczonych.
Mimo piętrzących się trudności Michał Jerczyński stworzył imponujące dzieło. Zaczynamy oczywiście od historii, nie tylko samej kolejki, ale uwarunkowań prawnych na jakich...