rozwińzwiń

Ways of Seeing

Okładka książki Ways of Seeing John Berger
Okładka książki Ways of Seeing
John Berger Wydawnictwo: Penguin Books Seria: Penguin Modern Classics publicystyka literacka, eseje
176 str. 2 godz. 56 min.
Kategoria:
publicystyka literacka, eseje
Seria:
Penguin Modern Classics
Tytuł oryginału:
Ways of Seeing
Wydawnictwo:
Penguin Books
Data wydania:
2005-08-25
Data 1. wydania:
2005-08-25
Liczba stron:
176
Czas czytania
2 godz. 56 min.
Język:
angielski
ISBN:
9780141035796
Średnia ocen

7,5 7,5 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,5 / 10
2 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
2556
839

Na półkach: , ,

https://slowemmalowane.blogspot.com/2024/01/john-berger-sposoby-widzenia.html

https://slowemmalowane.blogspot.com/2024/01/john-berger-sposoby-widzenia.html

Pokaż mimo to

avatar
183
121

Na półkach:

Na "Sposoby widzenia"składa się siedem esejów - cztery eseje dyskursywne (które opiszę poniżej) i trzy czysto wizualne ( które pominę, jako że stwarzają szerokie pole do indywidualnej interpretacji).

1. "Widzimy tylko to, na co patrzymy. Patrzenie jest aktem wyboru".

Autorzy postrzegają patrzenie jako aktywne i subiektywne dostrzeganie związków między rzeczami, a także samym widzem, który w oczach innych sam staje się przedmiotem widzenia. Podobnie rzecz ma się z obrazami i ich autorami oraz sposobem widzenia odbiorcy obarczonego, przyswojonymi wcześniej, założeniami na temat sztuki, tj. piękno, gust czy geniusz.
Analizują jak upływ czasu zmienił postrzeganie sztuki dawnej, a aparat fotograficzny, i co za tym idzie - możliwość reprodukowania obrazów, wydarł ją z pierwotnego kontekstu i przeniósł do miliona domów. Właśnie z powodu reprodukcji, obraz stał się dzisiaj "oryginałem reprodukcji" i świadectwem własnej autentyczności, a cała sztuka dawna została pozbawiona swojego autorytetu zarezerwowanego dla mniejszości - stała się wszechobecna, dostępna i bezwartościowa.

2. "Akt wystawiany jest na pokaz".

Autorzy omawiają problem malowania nagości wskazując różnice między postawą mężczyzny (obietnica władzy),a postawą kobiety (dozór mężczyzn) w odbiorze społecznym i wpływ tychże na akt w europejskim malarstwie olejnym. Większość dawnych aktów, to akty kobiece przeznaczone do oglądania przez widza - mężczyznę -właściciela. Z tego powodu, kobiecość (specjalnie wystudiowana) wystawiona na pokaz służyła zaspokojeniu apetytu seksualnego mężczyzny, a same kobiety były traktowane jak obiekty - widoki. Dopiero Manet "realizmem" prostytutki wyznaczył w sztuce punkt zwrotny. Mimo upływu czasu, pewne wartości, które wpływały na tę tradycję, wyrażane są również dzisiaj przez współczesne media. W telewizji, reklamie czy prasie z łatwością można odnaleźć taki sposób przedstawienia kobiet, który jest skierowany do "idealnego" widza, którym jest mężczyzna.

3. "Człowiek jest tym, co posiada".

Esej porusza problem malarstwa olejnego jako gatunku artystycznego (1500-1900),który już w XVI w. ustalił własny sposób widzenia. Autorzy omawiają analogie pomiędzy tym właśnie sposobem widzenia a posiadaniem.
Malarstwo olejne, jak żadne inne, cechuje zdolność do oddawania wrażenia materialności przedmiotów oraz ogromny potencjał iluzjonistyczny - tak pojedynczego przedmiotu, jak i całego świata. Może ono oddać tekstury i materie, które wzrok widza przekłada na wrażenia dotykowe. Ta szczególna namacalność świadczyła o wizualnej atrakcyjności obrazu dla nabywcy. Ponadto, towar nabywany za pieniądze stał się tematem obrazów pokazując bogactwo właściciela i jego styl (poziom) życia.

W dalszej części, autorzy zwracają uwagę na zjawisko ogromnej różnicy jakości dzieł. Przyczyny upatrują nie tylko w umiejętnościach czy talencie malarza, ale i w rozwoju zasad wolnego rynku. Omawiają kategorie tematyczne obrazów z uwzględnieniem szczególnej pozycji pejzażu, a także problem "substancjanalności" olejnej metody malarskiej w obrazach religijnych i oficjalnych portretach.

4. "Reklama jest kulturą społeczeństwa konsumpcyjnego".

Obecne czasy charakteryzuje koncentracja wszelkiego rodzaju obrazów i przekazów wizualnych, a my jako widzowie, podlegamy ich ciągłej presji. Obrazy te należą do chwili i nigdy nie mówią o teraźniejszości. Reklama, proponująca kupno czegoś lub zmianę czegoś w sobie, daje obiegnicę szczęścia, bycia kimś godnym zazdrości - de facto, służy fabrykowaniu blichtru, który przejawia się w bezosobowym, nieobecnym spojrzeniu i patrzeniu z wyższością ponad widzem.

Autorzy przyglądają się reklamie wskazując na bezpośrednią ciągłość jej języka z malarstwem olejnym, która przejawia się w bezpośrednich odniesieniach do dawnych dzieł sztuki oraz opiera na języku malarstwa olejnego. Fotografia barwna daje to samo haptyczne złudzenie, co farba olejna. Dalej, omawiają różnice wynikające z ich różnej funkcji społecznej. Dawniej widzem był właściciel obrazu, dzisiejszy widz jest konsumentem. Dawne obrazy przedstawiały teraźniejszość i to, co widz - właściciel posiadał, reklama pokazuje to, co współczesny widz chciałby mieć - przyszłość odwlekaną w nieskończoność.

"Sposoby widzenia" to opracowanie naukowe skierowane raczej do pasjonatów i znawców historii sztuki oraz sztuk wizualnych. Napisane zostało dość przystępnym językiem, jednak nie pozbawionym określeń historycznosztucznych. Największym minusem tego zbioru jest fatalna jakość czarno-białych reprodukcji - niedopuszczalna w tego typu literaturze.

Na "Sposoby widzenia"składa się siedem esejów - cztery eseje dyskursywne (które opiszę poniżej) i trzy czysto wizualne ( które pominę, jako że stwarzają szerokie pole do indywidualnej interpretacji).

1. "Widzimy tylko to, na co patrzymy. Patrzenie jest aktem wyboru".

Autorzy postrzegają patrzenie jako aktywne i subiektywne dostrzeganie związków między rzeczami, a także...

więcej Pokaż mimo to

avatar
203
17

Na półkach:

Pomimo innego sposobu widzenia, nieco jednowymiarowa i nacechowana ideologicznie perspektywa. Końcowe fragmenty są jednak godne polecenia.

Pomimo innego sposobu widzenia, nieco jednowymiarowa i nacechowana ideologicznie perspektywa. Końcowe fragmenty są jednak godne polecenia.

Pokaż mimo to

avatar
157
27

Na półkach:

Bardzo ciekawa i dość lekka lektura - obowiązkowa dla każdego zajmującego się obrazem.

Bardzo ciekawa i dość lekka lektura - obowiązkowa dla każdego zajmującego się obrazem.

Pokaż mimo to

avatar
301
119

Na półkach: ,

Strasznie się umęczyłam tą książką.
Spodziewałam się literatury innego sortu. Za dużo filozofii. I jak na książkę traktującą o estetyce i odbiorze rzeczy, forma graficzna jest nie do przyjęcia. Cała książka BOLDem i czarno-białe zdjęcia... Brrr...

Strasznie się umęczyłam tą książką.
Spodziewałam się literatury innego sortu. Za dużo filozofii. I jak na książkę traktującą o estetyce i odbiorze rzeczy, forma graficzna jest nie do przyjęcia. Cała książka BOLDem i czarno-białe zdjęcia... Brrr...

Pokaż mimo to

avatar
421
254

Na półkach:

Publikacja powszechnie uznana, z której korzystają na wielu uniwersytetach. Ciekawe spojrzenie na zakres sztuki przez posłużenie się esejem. Polecam

Publikacja powszechnie uznana, z której korzystają na wielu uniwersytetach. Ciekawe spojrzenie na zakres sztuki przez posłużenie się esejem. Polecam

Pokaż mimo to

avatar
1551
417

Na półkach: ,

Zbyt akademicka jak na mój gust,jam jest prosty człek.

Zbyt akademicka jak na mój gust,jam jest prosty człek.

Pokaż mimo to

avatar
739
677

Na półkach: ,

Książka rzeczywiście ma bardzo ciekawą formę, dzięki czemu czyta się dosyć szybko. Wiele ważnych pytań, nad którymi warto się zastanowić, dużo przykładów, obrazów.

Książka rzeczywiście ma bardzo ciekawą formę, dzięki czemu czyta się dosyć szybko. Wiele ważnych pytań, nad którymi warto się zastanowić, dużo przykładów, obrazów.

Pokaż mimo to

avatar
640
501

Na półkach:

Sposób patrzenia Bergera na kulturę audiowizualną przypomina podejście McLuhana - globalne podejście do sztuki wizualnej przekłada się na jej
zestandaryzowany obraz, a to przecież czysta filozofia przekazu

Sposób patrzenia Bergera na kulturę audiowizualną przypomina podejście McLuhana - globalne podejście do sztuki wizualnej przekłada się na jej
zestandaryzowany obraz, a to przecież czysta filozofia przekazu

Pokaż mimo to

avatar
275
59

Na półkach: ,

książka , która zmieniała mój sposób patrzenia na szarą codzienność.dosłownie. teraz częściej kadruję obrazy w głowie. ciekawa - dla zainteresowanych tematem i dla laików.

książka , która zmieniała mój sposób patrzenia na szarą codzienność.dosłownie. teraz częściej kadruję obrazy w głowie. ciekawa - dla zainteresowanych tematem i dla laików.

Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    406
  • Przeczytane
    197
  • Posiadam
    41
  • Teraz czytam
    10
  • Chcę w prezencie
    9
  • Sztuka
    8
  • Ulubione
    4
  • Historyczno-sztuczne
    3
  • Filozofia
    3
  • Historia sztuki
    2

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Ways of Seeing


Podobne książki

Przeczytaj także