Podstawy filozofii uniwersalnej. Wstęp do nauki o naturze

Okładka książki Podstawy filozofii uniwersalnej. Wstęp do nauki o naturze Bronisław Trentowski
Okładka książki Podstawy filozofii uniwersalnej. Wstęp do nauki o naturze
Bronisław Trentowski Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN filozofia, etyka
Kategoria:
filozofia, etyka
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Naukowe PWN
Data wydania:
1978-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1978-01-01
Język:
polski
ISBN:
0000000000
Tłumacz:
Michał Żułkoś-Rozmaryn
Średnia ocen

3,0 3,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Filozofia i myśl społeczna w latach 1831–1864 Florian Bochwic, Antoni Bukaty, Stanisław Chołoniewski, Józef Chwalibóg, August Cieszkowski, Jan Czyński, Konstanty Danielewicz, Edward Dembowski, Gustaw Ehrenberg, Józef Gołuchowski, Michał Grabowski, Adam Gurowski, Wiktor Heltman, Józef Hoene-Wroński, Karol Boromeusz Hoffman, Ignacy Hołowiński, Jan Nepomucen Janowski, Wojciech Jastrzębowski, Feliks Jezierski, Hieronim Kajsiewicz, Henryk Kamieński, Feliks Kozłowski, Zygmunt Krasiński, Józef Ignacy Kraszewski, Józef Kremer, Tadeusz Krępowiecki, Ludwik Królikowski, Joachim Lelewel, Karol Libelt, Jan Majorkiewicz, Adam Mickiewicz, Ludwik Mierosławski, Cyprian Kamil Norwid, Józef Ordęga, Jan Kanty Podolecki, Jan Rzesiński, Henryk Rzewuski, Leon Rzewuski, Piotr Ściegienny, Juliusz Słowacki, Józef Supiński, Zenon Świętosławski, Tytus Szczeniowski, Dominik Szulc, Andrzej Towiański, Bronisław Trentowski, Aleksander Tyszyński, Andrzej Walicki, Michał Wiszniewski, Stanisław Worcell, Franciszek Zawadzki, Eleonora Ziemięcka, Józef Żochowski
Ocena 6,5
Filozofia i my... Florian Bochwic, An...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
3,0 / 10
2 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
648
574

Na półkach: ,

Teraz dopiero pojąłem krytykę i gromy słusznie spadające na Trentowskiego. Gdybym zaczął od tego „dzieła”, prawdopodobnie już nigdy więcej nie sięgnąłbym po kolejne. Nie dziwi mnie więc, że już zawsze budził podejrzliwość wśród rodaków.

W deklaracji: filozofia zdrowego rozsądku walcząca z jednostronnym empiryzmem i jednostronnym racjonalizmem, ale w praktyce, to przegadany heglistyczny panteizm niemiecki.
Z resztą narzeka na przekombinowany i przeintelektualizowany styl Hegla (i Kanta),ale Bronek nie spadł daleko od jabłoni. I to jest też chyba to słynne heglowskie ukąszenie: kocioł cienkiej zupy z mowy trawy, bełkotu na trzy takty, półprawd na siedem nutek i chaotycznych głupot.

Parafrazując związek frazeologiczny o pewnej gazecie: Trentowski jawi się tu niemiecko-masońskim filozofem dla Polaków. Jak po tym czołobiciu na kolanach, w przedmowie do „Wstępu do nauki o naturze”, przed germańskim panem, który obdarzył go łaską obywatelstwa badeńskiego, może w późniejszych pismach nawoływać do tworzenia „słowiańskiej” filozofii? Jeszcze mogę zrozumieć pragmatyczne staranie się o obce obywatelstwo… ale czy podpisał przy tym jakieś zobowiązanie do żarliwego gloryfikowania Niemiec? Te wszystkie peany na temat Szwabii były warunkiem wydania książki?

„Człowiek może poznać wszystko, gdyż jedynie za jego pośrednictwem Bóg osiąga samopoznanie. Gdyby człowiek nie mógł poznać wszystkiego, Bóg nie wiedziałby, że jest i czym jest”.
Heglizm

Taki tam losowy fragment:
„Istnienie jako nieskończona materia jest pierwszym powszechnikiem, czyli uniwersalnym ogółem; jako wieczny duch jest drugim powszechnikiem, czyli uniwersalną jednią; jako samo istnienie, w trzecim momencie swej istoty jest trzecim powszechnikiem czyli wciąż zmieniającym się przejawem, wciąż kwitnącym światem teraźniejszości, tj. pewną uniwersalną całością, a ujęte jako samo istnienie w swojej absolutnej totalności jest totalnym powszechnikiem, czyli samą uniwersalną całością. (…) Istnienie jako uniwersalny ogół jest absolutną wielością, numerycznością bez początku i końca, bezlikiem materialnej ogólności; jako uniwersalna jednia jest absolutną jednością, która stanowi istotę ducha i duszy wielości; jako pewna uniwersalna całość jest absolutnym utożsamieniem absolutnej wielości z absolutną jednością, która zachodzi w każdym świecie teraźniejszym, czyli absolutnym stawaniem się absolutnego ogółu absolutną jednią; a jako sama uniwersalna całość jest absolutną tożsamością absolutnej wielości i absolutnej jedności, która spoczywa w Bogu jako wieczna jednakowość, jako prajedno-i-to-samo i zwie się bytem jako takim, który wszelką nicość połyka i znosi. Istnienie jako rozciągła, spoczywająca, substancjalna materia jest przedmiotowością jako taką, jako ruchliwy, igrający i przyczynowy duch jest myśleniem jako takim, jako samo istnienie w momencie swojej przemijającej graniczności jest obojgiem naraz w postaci chwilowego objawienia lub filozofii w procesie stawania się; a jako samo istnienie w swoje trwałej graniczności, czyli swojej całości, jest obojgiem naraz w postaci wiecznego objawienia lub filozofii permanentnej. Filozofia jako objawienie Boga jest bytem i myśleniem jednocześnie w momencie ich czasowego stawania się i w absolutnej całości ich wiecznej permanentyzacji…”
i tak 877 stron, żonglując nazwiskami: Sokrates, Platon, Kartezjusz, Leibniz, Locke, Kant, Bohme, Hegel, Fichte, Schelling (i paru innych).

Lepiej by było dla Bronka, gdyby nikt nigdy tego szajsu nie przetłumaczył.

Mocno stracił w mych oczach tą pozycją. To jeszcze nie ten ciekawy Trentowski ze „Stosunku filozofii do cybernetyki”.

Teraz dopiero pojąłem krytykę i gromy słusznie spadające na Trentowskiego. Gdybym zaczął od tego „dzieła”, prawdopodobnie już nigdy więcej nie sięgnąłbym po kolejne. Nie dziwi mnie więc, że już zawsze budził podejrzliwość wśród rodaków.

W deklaracji: filozofia zdrowego rozsądku walcząca z jednostronnym empiryzmem i jednostronnym racjonalizmem, ale w praktyce, to przegadany...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    7
  • Posiadam
    2
  • Przeczytane
    2

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Podstawy filozofii uniwersalnej. Wstęp do nauki o naturze


Podobne książki

Przeczytaj także