rozwińzwiń

Niemiecki ekspresjonizm filmowy

Okładka książki Niemiecki ekspresjonizm filmowy Alicja Helman, Alina Madej
Okładka książki Niemiecki ekspresjonizm filmowy
Alicja HelmanAlina Madej Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego Seria: Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach film, kino, telewizja
188 str. 3 godz. 8 min.
Kategoria:
film, kino, telewizja
Seria:
Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Data wydania:
1985-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1985-01-01
Liczba stron:
188
Czas czytania
3 godz. 8 min.
Język:
polski
ISBN:
8300008160
Średnia ocen

4,0 4,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Sztuka ma znaczenie Blanka Brzozowska, Piotr Celiński, Ciszewska Ewa, Mirosław Filiciak, Izabela Franckiewicz-Olczak, Monika Górska-Olesińska, Paweł Grabarczyk, Alicja Helman, Małgorzata Jakubowska, Kamil Jędrasiak, Karol Jóźwiak, Konrad Klejsa, Tomasz Kłys, B. Garda Maria, Sidey Myoo, Anna Nacher, Korczarowska-Różycka Natasza, Maciej Ożóg, Andrzej Pitrus, Antoni Porczak, Katarzyna Prajzner, Agnieszka Przybyszewska, Andrzej Radomski, Dagmara Rode, Magdalena Saryusz-Wolska, Piotr Sitarski, Marcin Składanek, Marcin Składanek, Paweł Sołodki, Jan Stasieńko, Ewa Wójtowicz, Piotr Zawojski, Kamila Żyto
Ocena 0,0
Sztuka ma znac... Blanka Brzozowska, ...
Okładka książki Autorzy kina europejskiego VII Joanna Aleksandrowicz, Agata Ciastoń, Adam Cybulski, Alicja Helman, Małgorzata Jakubowska, Magdalena Kempna-Pieniążek, Aleksander Kwiatkowski, Artur Majer, Mariola Marczak, Kuba Mikurda, Anna Miller-Klejsa, Magdalena Saryusz-Wolska, Tadeusz Szczepański, Patrycja Włodek, Kamila Żyto
Ocena 0,0
Autorzy kina e... Joanna Aleksandrowi...
Okładka książki Od Banjo Patersona do Meliny Marchetty Adaptacje literatury australijskiej Alicja Helman, Martyna Olszowska
Ocena 0,0
Od Banjo Pater... Alicja Helman, Mart...
Okładka książki Od de Laclosa do Collarda. Adaptacje literatury francuskiej Alicja Helman, Patrycja Włodek
Ocena 7,0
Od de Laclosa ... Alicja Helman, Patr...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
4,0 / 10
1 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
1565
1560

Na półkach: , ,

Tak, ja wiem, że dzisiaj się już tak o ekspresjonizmie niemieckim - albo w ogóle o niemym kinie niemieckim - ani nie pisze, ani nie uczy. Ciekawość była jednak silniejsza niż zdrowy rozsądek i przebrnęłam przez koszmarnie dłużące się 190 stron luźnych dywagacji, gdybań, interpretacji mniej lub bardziej śmiałych, przyczynków i swobodnych analiz.

Tom otwiera oczywiście esej Alicji Helman, który próbuje nakreślić sztywne ramy mało uchwytnego zjawiska, jego źródła, rozwój i estetykę. Wszystko oczywiście w odniesieniu do mocno dziś dyskusyjnej pracy Kracauera o ekspresjonizmie niemieckim jako zapowiedzi totalitaryzmu.

Dalej mamy esej Marka Hendrykowskiego o tym, czy filmy Langa były ekspresjonistyczne, czy jednak nie i co mówił o tym sam reżyser i jak to się ma do jego poszukiwania tematów atrakcyjnych dla masowego odbiorcy, a jednak dających możliwość stworzenia (ekspresjonistycznej),subiektywnej wizji świata przedstawionego.

Dopiero trzeci esej, Andrzeja Gwoździa, wnosi trochę świeżości - autor zajął się rzadko eksploatowanym, a bardzo ciekawym tematem filmu ekspresjonistycznego w kontekście prądów estetycznych, również (uwaga, uwaga) propagowanych mocno w szkole Bauhausu. Nareszcie nie ma ani słowa o "Doktorze Mabuse" lub o "Gabincie doktora Caligari", za to autor błyskotliwie i oryginalnie stawia eksperymenty filmowe np. Hansa Richtera w perspektywie ekspresjonizmu, jako jego przedłużenie.

W dalszej części książki mamy omówione tak ciekawe zagadnienia, jak młode kino RFN w kontekście tradycji ekspresjonizmu niemieckiego (Jan Słodkowski) oraz Werner Herzog a ekspresjonizm (Tadeusz Miczka).

Dopiero kolejne teksty wracają do interesującej nas epoki. Są to:
- "Gabinet figur wyobraźni. Szkic o kinie niemieckim lat dwudziestych" Ernesta Wilde'a, o bardzo dalekiej analogii między teologią Marcina Lutra, ekonomią wykupienia duszy i gotycko-romantyczną psychologią niemych filmów niemieckich
- "Obraz jako opowiadanie. O poetyce filmu niemieckiego lat dwudziestych" Joanny Kłyszcz, w którym autorka analizuje tendencję ekspresjonistów do tworzenia subiektywnych wizji świata i stawia tezę, że niemiecki film Kammerspiel również jest ekspresjonistyczny
- "Sztuka aktorska w niemieckim ekspresjonistycznym teatrze i filmie" Tadeusza Pacewicza, gdzie autor analizuje technikę aktorską w niemieckim teatrze (autonomiczność i symbolika gestu) oraz jej przeniesienie na ekran.

Całość zamyka, jakżeby inaczej, esej o stylu filmowym Murnaua (Andrzej Kołodyński),z którego jasno wynika, że Murnau był, ale nie był ekspresjonistą.

Jako źródło wiedzy - nie warto. Jako rozrywkę w postaci patrzenia, jak filmoznawcy wiją się między ciasną szufladką "ekspresjonizm" a próbami rozszerzenia jej tak, żeby było o czym pisać i na czym robić doktoraty - tylko na jedno popołudnie.

Tak, ja wiem, że dzisiaj się już tak o ekspresjonizmie niemieckim - albo w ogóle o niemym kinie niemieckim - ani nie pisze, ani nie uczy. Ciekawość była jednak silniejsza niż zdrowy rozsądek i przebrnęłam przez koszmarnie dłużące się 190 stron luźnych dywagacji, gdybań, interpretacji mniej lub bardziej śmiałych, przyczynków i swobodnych analiz.

Tom otwiera oczywiście esej...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    8
  • Przeczytane
    2
  • Kultura - X Muza
    1
  • Lata 20., lata 30. - w starym kinie
    1
  • Bobowski
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Niemiecki ekspresjonizm filmowy


Podobne książki

Przeczytaj także