Krytyka instrumentalnego rozumu
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Seria:
- Społeczeństwo Współczesne
- Tytuł oryginału:
- Zur Kritik der instrumentellen Vernunft
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe Scholar
- Data wydania:
- 2007-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2007-01-01
- Liczba stron:
- 185
- Czas czytania
- 3 godz. 5 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788373832060
- Tłumacz:
- Halina Walentowicz
Przewodnim motywem rozprawy Horkheimera są dzieje europejskiej racjonalności, wskazujące na postępującą instrumentalizację rozumu, w której Autor upatruje symptom kryzysu kultury. Uważa bowiem, że zdegradowanie myśli do roli narzędzia musi prowadzić w rezultacie do barbaryzacji życia społecznego. Swą diagnozę kryzysowej sytuacji kultury europejskiej – opartą na założeniach teorii krytycznej – konfrontuje z koncepcjami innych teoretyków kultury, od Nietzschego przez Spenglera, Ortegę y Gasseta po Huxleya.
Jesteśmy dziedzicami Oświecenia i postępu technicznego na dobre i na złe. Przeciwstawianie się im przez regresję do prymitywnych stadiów nie złagodzi wywołanego przez nie permanentnego kryzysu. Przeciwnie, takie rozwiązania prowadzą od historycznie rozumnych do skrajnie barbarzyńskich form społecznego panowania. Jedynym sposobem dopomożenia naturze jest wyzwolenie jej pozornego przeciwieństwa – niezależnego myślenia ( Max Horkheimer)
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 46
- 14
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Autor w interesujący sposób opisuje i analizuje zmiany, jakie zachodzą w myśleniu naukowym i nie tylko. Swoją analizę krytyczną odnosi do znaczenia rozumu instrumentalnego w kontekście zmian kulturowych w Europie..
Autor w interesujący sposób opisuje i analizuje zmiany, jakie zachodzą w myśleniu naukowym i nie tylko. Swoją analizę krytyczną odnosi do znaczenia rozumu instrumentalnego w kontekście zmian kulturowych w Europie..
Pokaż mimo to"Zdemaskowanie tego, co współcześnie nazywa się rozumem, jest największą przysługą, jaką może oddać rozum” - Max Horkheimer
Tak można podsumować cel jaki wyznaczył sobie Horkheimer w tej pozycji.
Odrzucając pozytywistyczny scjentyzm i neoromantyzm głoszący irracjonalizm i kolektywizm, chce podjąć się projektu kantowskiego używania rozumu, aby krytykować sam rozum. Konkretnie mowa o rozumie instrumentalnym, subiektywnym. Tym którego obchodzą tylko środki, a nie cele. Wbrew Kantowi jednak Horkheimer utrzymuje, że czynniki strukturyzujące fenomenalny świat możliwego doświadczenia mają charakter społeczno-historyczny. Są więc zmienne, dlatego nie sposób określić
ich raz na zawsze; wymaga to każdorazowo specjalnej analizy. Według filozofa frankfurckiego nie racjonalizacja świata – postępująca i nieodwracalna – ponosi odpowiedzialność za kryzys kultury, lecz niedostatki tejże racjonalizacji: deficyt prawdziwego myślenia. „Nauka nie powinna trzymać się kurczowo cząstkowej funkcji, nie powinna być sprawą rzemiosła, sprawą ekspercką; jej pojęcie powinno obejmować poznanie tego, co obchodzi nas jako ludzi, a nie tylko jako członków społeczeństwa przemysłowego.” W przeciwieństwie do Adorno, Horkheimer nie popada w skrajny antytechnologizm lub snobizm.
Mimo to zdarzały się podczas lektury zgrzyty (konkretnie podczas krytyki nurtu pragmatyzmu, który wydawał mi się w większości nieuzasadniony). Mimo to, jest to solidna pozycja w dorobku szkoły frankfurckiej i warta lektury, zwłaszcza jeżeli ktoś jest zainteresowany lub jest zwolennikiem myśli Habermasa. Horkheimer dostarcza dosyć solidnej krytyki Weberowskiemu ujęciu racjonalizacji z jakiego czerpie współcześnie teoria krytyczna. Nie znaczy to oczywiście że dorobek Habermasa jest zły, ale warto mieć to na uwadze. Koniec tej recenzji zakończę cytatem podsumowującym:
"Reasumując: Horkheimer widzi potrzebę obrony kulturowego dziedzictwa Europy przed jego własną skłonnością do autodestrukcji. Uważa, że proces erozji ludzkich właściwości w społeczeństwie zautomatyzowanym jest nieodwracalny, żywi jednak nadzieję, że – dzięki zrozumieniu tego stanu rzeczy –uda się go spowolnić. Przypominając, że jednostka nie tylko podlega oddziaływaniu okoliczności, ale i sama je współtworzy, nawołuje do stawienia oporu „ślepemu postępowi”. Nie ma według twórcy teorii krytycznej pilniejszego problemu niż oddalenie w czasie momentu, w którym człowiek stanie się istotą obsługującą aparaturę, a życie duchowe – myślenie, fantazja, uczucia – będzie się jawić jako przelotne, efemeryczne zjawisko znamionujące dzieciństwo ludzkości. I na tym polega dlań racja bytu filozofii; rzeczą pierwszorzędnej wagi w oczach Horkheimera i całej Szkoły Frankfurckiej – jako spadkobierczyni najlepszych tradycji Oświeceniowych – jest wychowanie pod egidą filozofii ocalające sens dziejowego procesu ludzkiej autokreacji.
Tak rozumianej filozofii – w odróżnieniu od zwykłego fachu, co nie interesuje nikogo prócz profesjonalnych filozofów – potrzebują wszyscy ludzie. "
- FILOZOFIA, NAUKA I STUDIOWANIE WEDŁUG MAXA HORKHEIMERA, Halina Walentowicz
"Zdemaskowanie tego, co współcześnie nazywa się rozumem, jest największą przysługą, jaką może oddać rozum” - Max Horkheimer
więcej Pokaż mimo toTak można podsumować cel jaki wyznaczył sobie Horkheimer w tej pozycji.
Odrzucając pozytywistyczny scjentyzm i neoromantyzm głoszący irracjonalizm i kolektywizm, chce podjąć się projektu kantowskiego używania rozumu, aby krytykować sam rozum....
Jest publicznie dostępny, niedługi artykuł "Filozofia, nauka i studiowanie według Maxa Horkheimera" Haliny Walentowicz, tłumaczki i wybitnej znawczyni filozofii Maxa Horkheimera. Jest on rekonstrukcją stanowiska Horkheimera w odniesieniu do tych zagadnień, ale może być zachętą, wprowadzeniem lub próbką.
Jest publicznie dostępny, niedługi artykuł "Filozofia, nauka i studiowanie według Maxa Horkheimera" Haliny Walentowicz, tłumaczki i wybitnej znawczyni filozofii Maxa Horkheimera. Jest on rekonstrukcją stanowiska Horkheimera w odniesieniu do tych zagadnień, ale może być zachętą, wprowadzeniem lub próbką.
Pokaż mimo to