Nowa typografia. Podręcznik dla tworzących w duchu współczesności
- Kategoria:
- technika
- Tytuł oryginału:
- Neue Typographie : ein Handbuch für zeitgemäss Schaffende
- Wydawnictwo:
- Recto Verso
- Data wydania:
- 2011-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2011-01-01
- Liczba stron:
- 240
- Czas czytania
- 4 godz. 0 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 978-83-930270-7-1
- Tłumacz:
- Eliza Borg
- Tagi:
- typografia
„Nowa typografia” to legendarny podręcznik nowoczesnego projektowania graficznego wydany oryginalnie w 1928 roku w Berlinie. Jan Tschichold, wybitny niemiecki typograf, nauczyciel i teoretyk projektowania, przedstawia w niej rewolucyjną koncepcję typografii odrzucającej naśladownictwo stylów historycznych i stosowanie ornamentów na rzecz logicznej, rzeczowej i funkcjonalnej formy oraz ekonomii środków wyrazu.
W pierwszej części książki, zaczynając od krótkiej historii tradycyjnej typografii, poprzez opis przemian jakie dokonały się w plastyce — od impresjonizmu przez kubizm, futuryzm, ekspresjonizm, dadaizm, suprematyzm, neoplastycyzm i konstruktywizm — a następnie zarys początków rewolucji typograficznej, autor prezentuje genezę i istotę nowoczesnego drukarstwa.
Drugą część stanowią opisy rozwiązań podstawowych zadań projektowych w duchu nowoczesnej typografii. Tschichold analizuje kolejno: logotyp, papier firmowy, kopertę, kartkę pocztową, wizytówkę, druk reklamowy, afisz, plakat, ogłoszenie, gazetę i książkę. Prezentacji poszczególnych zagadnień towarzyszą reprodukcje awangardowych realizacji Théo van Doesburga, Kurta Schwittersa, Eł Lisickiego, Laszló Moholya-Nagya, Herberta Bayera, Pieta Zwarta, Waltera Dexela, Johannesa Molzana, Maxa Burchartza, Franza W. Seiwerta, Joosta Schmidta, Lajosa Kassáka, Willego Baumeistera, Karela Teigego oraz samego autora.
Pod względem opracowania typograficznego książka jest wybitnym przykładem realizacji postulatów, których rzecznikiem był Tschichold, co sprawia, że jej walory nie maleją od pierwszego wydania. Polskie tłumaczenie książki ukazuje się jako faksymile, odtwarzając w najdrobniejszych szczegółach elementy oryginału: układ, kroje pisma, papier, jakość druku i oprawę.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 133
- 24
- 12
- 5
- 4
- 4
- 4
- 3
- 2
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Nowa typografia. Podręcznik dla tworzących w duchu współczesności
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Klasyk, ale bez szaleństwa. Choć może gdy został wydany był niczym świeży wiatr. Teraz pewne postulaty są oczywistymi regułami, więc pomysły JT były na pewno warte uwagi.
Klasyk, ale bez szaleństwa. Choć może gdy został wydany był niczym świeży wiatr. Teraz pewne postulaty są oczywistymi regułami, więc pomysły JT były na pewno warte uwagi.
Pokaż mimo toOtworzyłam na przypadkowej stronie, zobaczyłam ten kredowobiały papier i delikatny grotesk i westchnęłam głęboko, przewidując lekturę tyleż trudną, bo bolesną, a tyleż bolesną, co męczącą.
Dwa dni później połykałam kolejne rozdziały i ze zdziwieniem w pewnej chwili natknęłam się na tylną okładkę.
Przede wszystkim należy zaznaczyć, że książeczka ta ma wartość raczej poznawczą i historyczną, niż merytoryczną. Niektóre postulaty podnoszone przez Tschicholda dawno stały się standardem (jak zastąpienie w prasie fraktury antykwą, normalizacja wymiarów arkuszy papieru etc),inne zweryfikował czas, a założenia estetyczne, którym hołdował, dawno stały się obowiązującą normą, podawaną w podręcznikach i poradnikach typograficznych jako coś zupełnie oczywistego i normalnego.
Tymczasem "Nowa typografia" przypomina bardziej fascynującą podróż do czasów rewolucji, jaką w sztuce spowodowały prądy futurystów i abstrakcjonistów, często przez Tschicholda przywoływanych, a we wzornictwie - przez designerów z Bauhausu. Estetyka, przekonania i założenia przedwojennej awangardy wycisnęły na tej książce największy i najbardziej czytelny znak.
Jako świadectwo kultury i znak czasów ta książka jest po prostu bezcenna, jako źródło inspiracji do tworzenia prac rodem z pracowni Bauhausu również, a chyba w dobie pakietu Adobe nikt nie spodziewa się po tym opracowaniu niczego innego...
"Nowa typografia" ma według mnie tylko dwie wady. Pierwszą jest cena (89 zł),według mnie nijak mająca się do fizycznej wartości książki. Drugą: że nawet gdyby kosztowała dwa razy więcej, wydałabym bez mrugnięcia okiem.
Otworzyłam na przypadkowej stronie, zobaczyłam ten kredowobiały papier i delikatny grotesk i westchnęłam głęboko, przewidując lekturę tyleż trudną, bo bolesną, a tyleż bolesną, co męczącą.
więcej Pokaż mimo toDwa dni później połykałam kolejne rozdziały i ze zdziwieniem w pewnej chwili natknęłam się na tylną okładkę.
Przede wszystkim należy zaznaczyć, że książeczka ta ma wartość raczej...