Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Krytyka praktycznego rozumu

Tłumaczenie: Benedykt Bornstein
Wydawnictwo: Antyk
7,4 (57 ocen i 6 opinii) Zobacz oceny
10
6
9
16
8
8
7
12
6
4
5
4
4
5
3
2
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Kritik der praktichen Vernunft
data wydania
ISBN
83-88524-42-9
liczba stron
184
kategoria
filozofia i etyka
język
polski
dodała
Oceansoul

Inne wydania

Ze wstępu tłumacza: (...) Kant ustanawia idealne normy postępowania, a nie realne pobudki działań; rozpatruje kryteria maksym postępowania, a nie rzeczywistych czynów; chodzi mu o przedmioty, możliwe z punktu widzenia etyki, a więc o pojęcia dobra i zła, a nie o rzeczywiste przedmioty ludzkiego chcenia. I Kant w podobny sposób rozumie tu wolność człowieka. Nie jest to wolność czynów, wolność...

Ze wstępu tłumacza:
(...) Kant ustanawia idealne normy postępowania, a nie realne pobudki działań; rozpatruje kryteria maksym postępowania, a nie rzeczywistych czynów; chodzi mu o przedmioty, możliwe z punktu widzenia etyki, a więc o pojęcia dobra i zła, a nie o rzeczywiste przedmioty ludzkiego chcenia. I Kant w podobny sposób rozumie tu wolność człowieka. Nie jest to wolność czynów, wolność realna, lecz wolność wyboru maksym postępowania, a nawet naczelnej zasady moralności. Wolność ta na tym polega, że w sądzie naszym o tym, co dobre moralnie, nie kierujemy się względami zmysłowości, lecz od nich niezależni, jako istoty rozumne i myślne [inteligibilne - przypis redakcji], ustanawiamy naczelną formalną zasadę moralności. Gdybyśmy nie byli wolni, nie mielibyśmy świadomości prawa moralnego; wolność jest ratio essendi tego prawa, jest warunkiem istnienia syntetycznego apriorycznego sądu, wyrażającego to prawo, jest więc wolnością transcendentalną nawet w ścisłym znaczeniu tego słowa, tj. umożliwiającą poznanie aprioryczne (praktycznego rozumu). Poznanie to różni się zasadniczo od poznania teoretycznego rozumu. Rozum teoretyczny poznaje to, co jest; poznanie rozumu praktycznego jest poznaniem tego, co być powinno.

 

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 181
Bonifacius | 2013-09-08
Na półkach: Posiadam

Nie będzie lekko ;)

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Zabić drozda

"Zabić drozda" to książka-legenda. Zakorzeniła się w świecie kultury tak mocno, że nie ma chyba osoby, która by o niej nie słyszała. Od lat...

zgłoś błąd zgłoś błąd