Ok1. Pruska P8 w służbie PKP
- Kategoria:
- technika
- Wydawnictwo:
- Eurosprinter
- Data wydania:
- 2020-11-05
- Data 1. wyd. pol.:
- 2020-11-05
- Liczba stron:
- 272
- Czas czytania
- 4 godz. 32 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788363652371
Pruskie parowozy P 8, których konstruktorem był pochodzący z Opola niemiecki inżynier Robert Garbe, to jedna z najgenialniejszych konstrukcji parowozowych w dziejach. Budowana w pierwszych dwóch dekadach XX wieku lokomotywa początkowo była planowana jako parowóz pośpieszny, wkrótce przemianowaną ją jednak na osobową i w takiej roli była znana w całej Europie. W Polsce od początku istnienia PKP aż do lat 70. była podstawowym pojazdem trakcyjnym do lokalnego ruchu pasażerskiego i została oznaczona serią Ok1. Przed II wojną światową pracowało na PKP blisko 300 tych parowozów, po wojnie — ponad 400. Ostatnie skreślono z inwentarza dopiero u progu lat 80., a jeden egzemplarz (z numerem 359) pozostawiono w stanie czynnym — do końca lat 80. służył do jazd specjalnych i grał w wielu filmach, po 1989 r. powrócił do planowej służby w lokalnym ruchu pasażerskim, stacjonując w muzealnej parowozowni w Wolsztynie. W XXI wieku coraz mniej mieliśmy okazji do oglądania tej maszyny „pod parą”, a od kilku lat parowóz stoi wygaszony. W monografii przedstawiono dzieje tej serii na kolejach pruskich, DR i — przede wszystkim — na PKP. W książce znajdzie się mnóstwo rysunków i zdjęć z różnych okresów eksploatacji oraz wyczerpujące statystyki. Będzie to z pewnością gratka dla wszystkich miłośników trakcji parowej — „okajedynki” były wszakże przez kilka dziesięcioleci jednymi z najbardziej rozpoznawalnych pojazdów trakcyjnych naszych kolei i zyskały miano „kultowych”.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 3
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
"Jest lepiej ale nadal przeciętnie"
Po wydaniu monografii TKt48 akcje Eurosprintera u mnie spadły. Tak, źle napisanej publikacji dawno nie czytałem. Gdy wyszła Ok1 postanowiłem zaryzykować. Jest wyraźnie lepiej od poprzednika, ale nie można popadać w zachwyt.
Zaczynamy od krótkiego życiorysu konstruktora. Samego konstruktora jest tu zaledwie 2/3 reszta to sytuacja Kolei Pruskich. Natrafiamy na powtórzenia odnośnie sytuacji sprzętowej KP. Drugim rozdziałem jest geneza i seryjna produkcja P8. Na początku kolejna wzmianka odnośnie sytuacji sprzętowej KP (identyczna jak w poprzednich rozdziałach). Dalej jest dobrze i mamy dość obszernie opisany temat. Następne rozdziały dotyczące tendrów bez uwag, poza brakiem opisu tendra 2-osiowego ( który był stosowany w dwóch parowozach). Odnośnie służby na kolejach niemieckich też jestem zadowolony. Patrząc na biografię wiem dlaczego. Koleje europejskie skrótowo i ograniczamy się głównie do statystyki. Opis służby parowozów do 1939 roku poprawny. Dość interesującym fragmentem są próby z mechanicznym "SHP". Duży plus za obszerny fragment dotyczący wypadków z udziałem Ok1. Wojna to głównie statystyka i przesunięcia kolejnych maszyn. Służba na PKP opiera się głównie na prezentacji przesunięcia maszyn pomiędzy kolejne lokomotywownie i opis "socjalistycznego współzawodnictwa". Brak tu dokładniejszej analizy służbowych rj i głębszego opisu odcinków obsługiwanych przez Ok1, analizy masy wagonów i pokazania różnorodności służby.
Całość jak na tak uniwersalny parowóz jest bardzo krótka. Jedynie co zostało wykonane na naprawdę wysokim poziomie, to materiał ilustracyjny. Do książki dołączona jest płyta z dodatkami.
Podsumowując, uczymy się i jest lepiej. Książka nadal kusi przede wszystkim zdjęciami a nie treścią. Można mieć... można nie trzeba.
"Jest lepiej ale nadal przeciętnie"
więcej Pokaż mimo toPo wydaniu monografii TKt48 akcje Eurosprintera u mnie spadły. Tak, źle napisanej publikacji dawno nie czytałem. Gdy wyszła Ok1 postanowiłem zaryzykować. Jest wyraźnie lepiej od poprzednika, ale nie można popadać w zachwyt.
Zaczynamy od krótkiego życiorysu konstruktora. Samego konstruktora jest tu zaledwie 2/3 reszta to sytuacja Kolei...