Jezus - i biel staje się bielsza. Jak kościół wymyślił marketing.
- Kategoria:
- biznes, finanse
- Tytuł oryginału:
- Gesù lava più bianco ovvero come la Chiesa inventò il marketing
- Wydawnictwo:
- W.A.B.
- Data wydania:
- 2008-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2008-01-01
- Liczba stron:
- 218
- Czas czytania
- 3 godz. 38 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788374144094
- Tłumacz:
- Michał Oleksiuk
- Tagi:
- kościół katolicki marketing komunikacja społeczna
"Żaden poprzedni bóg nie zadowalał mnie w pełni. Dopiero Ten sprawia, że moja dusza jest uwznioślona, a sumienie czyste". Gdyby pierwsze chrześcijanki posługiwały się językiem współczesnych reklam, zapewne tak mogłyby opowiadać o swoim nawróceniu. Bruno Ballardini popełnia oczywisty anachronizm. Kościół nie wynalazł marketingu, tak jak Sofokles nie wynalazł telewizji, a nieznany twórca z Lascaux - nowoczesnego malarstwa. Ale anachronizm ten jest popełniany świadomie, konsekwentnie i w wyraźnie określonym celu; dzięki temu staje się niezwykle pouczający. Główna teza autora jest następująca: Kościół po mistrzowsku operuje zasadą znaną w marketingu jako "cztery p" (product, price, place, promotion). Produktem jest koncepcja zbawienia i życia wiecznego. Istotnie, trudno znaleźć coś bardziej pokupnego pośród najrozmaitszych niebezpieczeństw codzienności - nawet naszej, a co dopiero tej sprzed wieków. Na akt zbiorowego marketingowego geniuszu zakrawa też skonstruowanie opartej na poczuciu winy relacji "sprzedawca - klient", w której ten pierwszy oferuje objawienie, a drugi nabywa w nie wiarę. Ponadto świętemu Pawłowi i jego następcom - powiada Ballardini - udało się wykreować "markę" Kościoła i stworzyć poczucie, że jest najzupełniej wyjątkowa. Ta świetnie napisana książka jest fascynującym przewodnikiem po historii Kościoła, a zarazem przystępnym wykładem najważniejszych pojęć i technik marketingowych.
Kościół katolicki jako pierwszy zdał sobie sprawę, że sama reklama nie wystarczy, by zadowolić wszystkich odbiorców. Jako pierwszy - zanim jeszcze Kotler sformułował swoje techniczne porady - zastosował w praktyce bardzo zaawansowaną formę communication mix, a była nią msza. To genialny multimedialny spektakl, w którym pieśni przeplatają się z monologami, muzyka z momentami ciszy, indywidualne pocieszenie z kontaktami pomiędzy wykonawcami a konsumentami.
fragment
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 74
- 48
- 20
- 4
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Jezus - i biel staje się bielsza. Jak kościół wymyślił marketing.
Dodaj cytat
Opinia
Jako jeden z publicystów portalu www.racjonalista.pl po przeczytaniu książki przyznaję, że niezwykle wciąga- całość utrzymana jest w merytorycznym, choć lekko konfrontacyjnym stylu, a zakup tego dziełka jest zakupem udanym i trafionym w stu procentach.
Potrzebne są takie książki jak ta- książki, które ukazują, że Kościół Katolicki posługuje się po prostu marketingiem. Mamy już mnóstwo dobrych dzieł, które polemizują z myślą chrześcijańską, miażdżąc ją zarówno na gruncie aksjologicznym, jak i gruncie zwykłego zdrowego rozsądku. Książki takie jak ta, wykazują ewidentny fakt, iż w szerzeniu się błędnych, wypaczonych idei, instytucje religijne nie posługują się zasadami boskimi, ale ludzkim pragmatyzmem- chyba, że założymy, iż to bóg jest stwórcą marketingu.
"Jezus i biel stanie się jeszcze bielsza" daje też do zrozumienia, iż marketing jako jedno z wielu ludzkich narzędzi, może służyć zarówno dobrym, jak i złym rzeczom- a to, czy są one takie, czy takie, mówią nam skutki promocji widziane na co dzień oraz ich bilans. Bruno Ballardini, opisując działalność Kościoła pod kątem mechanizmów typowych dla marketingu, nie dość, że przybliża niezaznajomionym jak dotąd czytelnikom same jego zasady, to w dodatku poszerza racjonalne spojrzenie na religię jako taką- kolejny raz potwierdzając, iż racjonalizm jest najlepszym fundamentem. Nie bez powodu- na nim zbudowany światopogląd charakteryzuje wewnętrzna spójność i taką też odnajdujemy na kartkach tejże książki.
Aż kusi, by (tutaj posłużę się reklamą) zachęcić portal www.racjonalista.pl do jeszcze skuteczniejszego... marketingu! Tym bardziej, że nie wyklucza on z definicji ani szlachetnych intencji, ani też, co ważniejsze, rzeczywistej jakości "produktu". Teraz mogę stwierdzić z całkowitą pewnością, że patronat tego portalu nad daną książką, bądź przynajmniej fakt jej obecności w jego księgozbiorze, jest wiarygodnym atestem.
"Niestety", jako że my, racjonaliści, nie mamy złych zamiarów, ani też nie mylimy racjonalizmu z zimnym pragmatyzmem, nie mamy w planach urządzać krucjat i wzorem Kościoła, wyrywać na siłę tego, co wrosło już w grunt mentalno-kulturowy. Bez względu na to, czy nasz lokalny, polski grunt urabiany i podlewany od wieków przez katolicyzm jest pełen chwastów, czy roślin jadalnych (a skłaniałbym się ku pierwszemu), warto dalej promować racjonalizm pokojowo, choćby przez dzieła takie, jak to- aby przekonać jak najwięcej ludzi do samodzielnego zabrania się za własny rozwój intelektualny i co za tym idzie, emocjonalny.
Koniec zapędów ewangelizatorskich- warto tylko dodać- przeczytajcie tą książkę koniecznie!
Jako jeden z publicystów portalu www.racjonalista.pl po przeczytaniu książki przyznaję, że niezwykle wciąga- całość utrzymana jest w merytorycznym, choć lekko konfrontacyjnym stylu, a zakup tego dziełka jest zakupem udanym i trafionym w stu procentach.
więcej Pokaż mimo toPotrzebne są takie książki jak ta- książki, które ukazują, że Kościół Katolicki posługuje się po prostu marketingiem....