7,62 (125 ocen i 21 opinii) Zobacz oceny
10
17
9
21
8
35
7
27
6
11
5
8
4
1
3
4
2
1
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Teatro Grottesco
data wydania
ISBN
9788388922442
liczba stron
278
słowa kluczowe
Thomas Ligotti, groteska, groza,
kategoria
horror
język
polski
dodał
Ciacho

Teatro Grottesco to zbiór najlepszych opowiadań mistrza współczesnych opowiadań grozy, którego niezwykła wyobraźnia ukazuje horror egzystencji. W opowiadaniach Ligottiego „zło” nie ma w sobie nic ponadzmysłowego, czai się bowiem tuż za rogiem, a nawet bliżej, w ludzkim ciele, zmysłach, myślach. Nieporównywalny z niczym geniusz Ligottiego zapewnia mu uznanie czytelników i krytyków, którzy...

Teatro Grottesco to zbiór najlepszych opowiadań mistrza współczesnych opowiadań grozy, którego niezwykła wyobraźnia ukazuje horror egzystencji. W opowiadaniach Ligottiego „zło” nie ma w sobie nic ponadzmysłowego, czai się bowiem tuż za rogiem, a nawet bliżej, w ludzkim ciele, zmysłach, myślach. Nieporównywalny z niczym geniusz Ligottiego zapewnia mu uznanie czytelników i krytyków, którzy wielokrotnie nagradzali go prestiżowymi wyróżnieniami, m.in. Nagrodą im. Brama Stokera oraz International Horror Gild Award. Ligottiego nieprzypadkowo klasyfikuje się jako czołowego reprezentanta weird fiction, gatunku wyrosłego z tego samego pnia co klasyczna groza, w zasadzie stanowiącego osobne zjawisko literackie, które jednak dzieli z horrorem odcienie stanów emocjonalnych wzbudzanych w czytelniku – lęku lub niepokoju. Źródła tego lęku i niepokoju są jednakże zupełnie inne. Można doszukiwać się ich w doświadczeniu zdumienia nieprzenikalnością świata, w labiryntowej dezorientacji uczestników gry, której reguły nie tylko są nieprzejrzyste, ale – zgodnie z prawem ciągłych przeobrażeń – nieustannie tworzone od nowa.

 

źródło opisu: www.okultura.pl

źródło okładki: www.okultura.pl

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 769
Bartłomiej | 2015-02-26
Przeczytana: 25 lutego 2015

Z nazwiskiem Ligotti i tytułem Teatro Grottesco zetknąłem się przypadkowo, już nawet nie pamiętam gdzie.Od tamtego momentu pozycja ta nie dawała mi spokoju, a jej okładka i tytuł co i rusz przewijały się gdzieś na granicy świadomości.

Następca Samotnika z Providence.
Duchowy spadkobierca Poego, Kafki, Schulza.

W końcu zostało postanowione i pozycja zagościła na mojej półce.

Cóż mogę napisać? Klimat wylewa się wiadrami z każdej przeczytanej strony, a czytelnik wielokrotnie czuje się nieswojo obcując z wyobraźnią autora Teatro Grottesco.
Miód dla oczu i zmysłów lubujących się w klimatycznej grozie stylu Lovecrafta, czy gotyckich klimatach Poego.
Lektura obowiązkowa.
Jedyne zastrzeżenie mam do przedmowy - jest mało przystępna i dla większości czytelników nie zaznajomionych z filozofią będzie ciężka do zrozumienia.
(...)Pierwszym jest pułapka czystej,solipsystycznej spekulacji, albowiem nie da się w żaden totalny sposób unieważnić podmiotu jako fikcjonalnego wytworu ding an sich z perspektywy innej niż spekulatywna aktywność samego podmiotu, przez co idea absolutnie zewnętrznej siły metafizycznej staje się jeszcze jedną grą zamkniętego w sobie umysłu.

(...)osobnym pytaniem jest to, jaki jest sens fabrykacji jaźni przez siłę animującą byt, jeżeli te fikcje redukują potencjał bytu w spełnianiu potrzeb siły animującej.
To dwa przykłady z przedmowy z którymi osobiście miałem problem:)

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Kopia doskonała

Tomasz Radochoński www.nowalijki.com.pl ------------------------------------------- Miłośnicy powieści kryminalnych z pewnością znają Małgorzatę Rogal...

zgłoś błąd zgłoś błąd