Theologia benedicta. Tom 1
- Kategoria:
- religia
- Wydawnictwo:
- Księgarnia św. Jacka
- Data wydania:
- 2011-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2011-01-01
- Liczba stron:
- 366
- Czas czytania
- 6 godz. 6 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788370307639
- Tagi:
- Benedykt XVI teologia
Przedstawiamy pierwszy z trzech tomów dzieła pt. „THEOLOGIA BENEDICTA” ks. Jerzego Szymika, teologa i poety, członka watykańskiej Międzynarodowej Komisji Teologicznej, pracownika Wydziału Teologicznego Uniwersytetu. Dzieła, które sam Autor przedstawia w następujących słowach:
„Przyszłość teologii już teraz związana jest – i coraz bardziej będzie – z jej egzystencjalizacją, (...) Chodzi o ukierunkowanie na istotę – na pytania o Boga, o zbawienie, nadzieję, życie, etos – którą współtworzą zgoda na podporządkowanie się szukanej szczerze i znajdowanej w blasku Objawienia prawdzie, prostota wywodu, doniosłość egzystencjalna, inkarnacja idei w ciało życia, w zwyczajność codzienności i niezwykłość spotkania Łaski i natury. Kerygmatyczność, odwaga myślenia pod prąd, język niestroniący od form eseistycznych. Jak najdalej od bełkotu, banalności pseudoerudycji – atrapy prawdy. Chodzi o ten typ refleksji teologicznej, który zdecydowanie odrzuca podporządkowanie się tendencjom skrajnym, takim, które współcześnie zwykliśmy opatrywać etykietami „progresizm” i „tradycjonalizm”. Jest to teologia, która metodologicznie, strukturalnie i treściowo opiera się na dynamicznej równowadze badawczego wglądu w to, co przeszłe, teraźniejsze i przyszłe. Taka jest właśnie teologia Benedykta XVI (...)
Jest zatem w tej książce obecna teologia głęboko i świadomie zależna od teologii Benedykta XVI, ale – jako taka – też już własna, rozwijana według moich intuicji. (...)
Projekt opracowania jest pomyślany jako sześć rozdziałów składających się na trzy tomy. Niniejszy tom (pierwszy z zamierzonych) dotyczy istoty teologii oraz teocentryzmu, czyli rdzenia scientiae fidei rozumianej prymarnie jako nauka o Bogu. Rozdział pierwszy, zasadniczo metateologiczny, obejmuje kwestie rozumienia teologii, jej metod(-y), gnozeologii aż po związki teologii z pięknem i świętością. Rozdział drugi koncentruje się na tych zagadnieniach nauki o Bogu, które są współcześnie najbardziej palące egzystencjalnie: radykalny prymat Boga, jego obraz, Jego Opatrzność, Bóg pojmowany i „wierzony” jako miłość i eschatologiczna consolatio.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 11
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Opinia
Czym jest teologia? Jest najprościej mówiąc wiedzą Boga o nim samym. Jest wiedzą spekulatywną, jest dyscypliną naukową. Benedicta - dzięki wieloznaczności i licznym kontekstom tego słowa znajduje u ks. Szymika rożne sposoby interpretacji, Błogosławiona teologia, ale i teologia Benedykta. A przecież obydwa podejścia mogą się utożsamić. Najpierw próbuje się Szymik przyjrzeć jakie były osobowe źródła pojmowania teologii Benedykta. Z wiedzy jakich osób korzystał, jaki jest typ uprawianej przez niego teologii i jaki za nim typ stoi. Doświadczenia naukowe zdobywał Benedykt na uniwersytetach w Tybindze, Munster, Bonn, a potem w Monachium, gdzie objął też stolicę biskupią. Jego przewodnikami i duchowymi mistrzami są: Augustyn (miał na niego największy wpływ), Święty Tomasz z Akwinu, Bonawentura. Obydwaj przetwarzali to, co stworzyli Ojcowie Kościoła (tu zwłaszcza bliskie są mu postacie Ireneusza z Lyonu I Pseudo Dionizego Areopagity). Ze współczesnych teologów ogromne piętno odcisnęła na nim teologia Romano Guardiniego. Ten o 42 lata starszy od niego teolog studiował najpierw medycynę, potem nauki przyrodnicze, chemię. Jednak uznał, że powinien to porzucić, gdyż „Trzeba być tam, gdzie jest większa możliwość miłości”. Dlatego poszedł ku teologii. Starał się przenieść na pastoralną praktykę refleksje teologiczne. Chciał od teologii więcej. Stawiał pytania, o co w teologii chodzi, czym jest. To on stworzył pojęcie chrystologii sensu. Teologia ma być sposobem na życie Powinna być tak uprawiana, żeby była pokarmem duchowym. Ma pełni holistyczną rolę, obejmować całego człowieka. Nie da się jej zepchnąć do laboratorium ani do zakrystii. Guardini nie chce być historykiem, ale to, co przeszłe i ma dla nas znaczenie, ma być dalej żywe Dziś Benedykt próbuje dialogować ze światem. Teologia musi udowadniać swoją naukowość. Bronić się przed zarzutami, że nadużywa kompetencji. Próbuje się zneutralizować jej prawdziwy potencjał, jej zdolność do kwestionowania neokantyzmu i politycznej poprawności. Staje się teologia archeologią myśli religijnej, teologią historii. Ta pacyfikacja to duch czasów. Teologia według przyjętych norm, nigdy nie sprosta wymaganiom naukowym. Żąda się od niej zmiany metod badań. A przecież w teologii nie chodzi o zmagania przeciw, tylko zmagania o coś. Prawda jest zawsze aktualna. A teologia ma w instrumentarium wiarę. To ona mówi prawdę o człowieczej podstawie, skąd i dokąd, a więc i wie jak się mamy. Nadaje sens każdemu innemu poznaniu. Tu istotnym jest związek filozofii i teologii z prawdą. Teoria przed praxis, byt przed powinnością, dogmat przed moralnością. Teologia zawsze skupiona jest na esencji. A ufność poznania daje oparcie dla człowieka. Takie są najważniejsze z poddanych przez Księdza Szymika refleksji. Jego duchowym mistrzem jest Benedykt, który na nowo odsłania błogosławioną teologię. To głębokie spotkanie owocuje prawdziwym intelektualnym doświadczeniem pokory wobec Prawdy i jej dróg poszukiwania. Świetna lektura.
Czym jest teologia? Jest najprościej mówiąc wiedzą Boga o nim samym. Jest wiedzą spekulatywną, jest dyscypliną naukową. Benedicta - dzięki wieloznaczności i licznym kontekstom tego słowa znajduje u ks. Szymika rożne sposoby interpretacji, Błogosławiona teologia, ale i teologia Benedykta. A przecież obydwa podejścia mogą się utożsamić. Najpierw próbuje się Szymik przyjrzeć...
więcej Pokaż mimo to