Koniec człowieczeństwa
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Tytuł oryginału:
- The Abolition of Man
- Wydawnictwo:
- Esprit
- Data wydania:
- 2013-04-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2013-04-01
- Liczba stron:
- 123
- Czas czytania
- 2 godz. 3 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788363621186
- Tłumacz:
- Magda Sobolewska
- Tagi:
- Literatura współczesna
Koniec człowieczeństwa, uznawany za jedną z najważniejszych – obok Chrześcijaństwa po prostu – książek C.S. Lewisa na temat etyki, to błyskotliwa i brawurowo napisana apologia uniwersalnego prawa moralnego. Wychodząc od problemu edukacji i odnosząc się do dziedzictwa różnych kultur, Lewis pokazuje, że istnieje jeden, wspólny i niezmienny kodeks moralny, który możemy odnaleźć zarówno w Biblii, jak pięknych wersach Eddy poetyckiej czy w zasadach Tao. Prawo moralne od zawsze wpisane jest w serce człowieka, a wszelkie próby sztucznego modyfikowania go, stwarzania „nowego człowieka” czy „pokonania ludzkiej natury” oznaczają walkę z samym człowieczeństwem.
Każdy z trzech esejów, które składają się na ten tom: Ludzie bez torsów, Droga i Koniec człowieczeństwa, to prawdziwa intelektualna przygoda oraz niezapomniane duchowe spotkanie z autorem Zaskoczonego Radością i Problemu cierpienia.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
W poszukiwaniu człowieczeństwa
Proza C.S. Lewisa jest umysłowym wyzwaniem, lecz ten, kto się go podejmie może być pewien, że trafi wprost na intelektualną ucztę literacką. Nie inaczej jest w przypadku tej niewielkiej książki, będącej zbiorem trzech esejów - wykładów, wygłoszonych w King’s College w Newcastle w roku 1943. Trudne i wymagające niebywałej koncentracji teksty są jednymi z ważniejszych w dorobku pisarza. Wspólny mianownik trzech esejów stanowią kwestie etyki i moralności a także refleksje na temat kryzysu człowieczeństwa. Podjęte przez niego ponad siedemdziesiąt lat temu treści zwłaszcza dziś wydają się niepokojąco aktualne.
Temat ludzkiej walki z pokusą czynienia zła był wielokrotnie podejmowany przez Lewisa, zarówno w życiu, jak i w książkach. Autor kładzie nacisk na to, że istnieje jeden wspólny i niezmienny kodeks moralny, który nie wymaga podpierania się konkretną wiarą. Jego fundamenty stanowi prawo moralne, przynależne każdemu człowiekowi. I to powinno ono być drogowskazem i wyznaczać zasady postępowania a nie rozmaite doktryny. Lewis bliski jest filozofii Kanta, kiedy mówi o moralności i prawach przyrody, którym człowiek podlega (sławetne Dwie rzeczy napełniają umysł coraz to nowym i wzmagającym się podziwem i czcią, im częściej i trwalej się nad nimi zastanawiamy: niebo gwiaździste nade mną i prawo moralne we mnie).
W swoich tekstach zwraca uwagę na paradoksy ludzkiej natury, jej dualizm: domagamy się u innych tych właśnie cech, które w ten sposób wykluczamy. W każdym człowieku, według niego, toczy się wewnętrzna walka między dobrem a złem. Jest też w ludziach przemożna chęć panowania nad przyrodą, dążenie do władzy i zademonstrowania swojej przewagi. Trafny (i bardzo aktualny) jest zwłaszcza ustęp o Projektantach: ludziach nieomylnych, mających monopol na prawdę, znających się na wszystkim najlepiej i nie dopuszczających innych do głosu. Takie osoby spotykamy również w czasach współczesnych, wystarczy włączyć telewizor.
Lewis poddaje krytyce edukację, która skupia się jedynie na intelekcie i przekazywaniu wiedzy, a pomija przekazywanie wartości etycznych i pozostaje bez wpływu na moralność. Tak rozumiana edukacja wyrządza krzywdę, czyniąc ludzi podatnymi na manipulację, co czyni ich łatwym celem dla propagandystów. Lewis wprowadza dość frapujące i wiele mówiące pojęcie: rozmiękczenie mózgu. A ku przestrodze można by cytować politykom fragmenty, w których autor ostrzega przed nieracjonalnym rządzeniem społeczeństwem, którego konsekwencją jest jego upadek.
Uwagę zwraca okładka z fragmentem obrazu Hieronima Boscha „Droga krzyżowa”, znanego również pod tytułem „Chrystus dźwigający krzyż”. Jest jak kwintesencja zawartości książki. I choć to pewnie zbieg okoliczności, większy fragment tego samego obrazu zdobi okładkę książki Jorge Semprúna „Odpowiedni trup” o tematyce obozowej. A gdzie łatwiej o kryzys człowieczeństwa, jeśli nie w tak nieludzkich warunkach?
Eseje Lewisa trzeba czytać w skupieniu, smakując każde zdanie. Każdy z nich stanowi skończoną całość, jednak wszystkie trzy są jak omne trunum perfectum, wzajemnie się dopełniają. Co istotne, mimo upływu tylu lat ich przesłanie wciąż nie straciło na aktualności. Lewis jawi się w tych tekstach jako wizjoner, wyprzedzający swoją epokę, piszący o przewinach przeciw człowieczeństwu. Jego wykłady pod rozwagę i do refleksji, powinni przeczytać zwłaszcza politycy i wszyscy stojący u władzy. Zwłaszcza ci, których zaślepiła pycha i przekonanie o własnej nieomylności. Na razie nic nie wskazuje na to, by uniwersalne treści tych esejów się zdezaktualizowały, ale z drugiej strony czy nie lepiej byłoby, gdyby tak się stało?
Magdalena Świtała
Oceny
Książka na półkach
- 1 176
- 213
- 70
- 10
- 9
- 8
- 8
- 7
- 3
- 3
Opinia
Znam kogoś, dla kogo czytana w dzieciństwie "Narnia" stała się książką pocieszenia w czas dorosły. Napisał ją C.S. Lewis "chłopiec, który wspólnie z bratem wymyśla tajemnicze królestwo Boxen i przez kilka lat spisuje jego kroniki. Uczeń wiktoriańskiej szkoly z internatem prześladowany przez kolegów i emocjonujący się muzyką Wagnera. Młody żołnierz, ateista, który na froncie I wojny światowej, nie zwracając uwagi na ostrzał ze strony nieprzyjaciela, czyta książki. Przyjaciel J.R.R. Tolkiena, profesor Oxford, nawrócony chrześcijanin".
Mniej znane są jego eseje, z których znam "Smutek i "Cztery miłości".
"Koniec człowieczeństwa", którego twarzą są przedstawione na okładce symbolizujące dobro i zło oblicza z obrazu Boscha zawiera trzy powiązane ze sobą wykłady profesora Lewisa. Bardzo ciekawe, pobudzające do myślenia.
W "LUDZIACH BEZ TORSU" można znaleźć m in.
.- o tym, że twarde serce nie zabezpiecza przed rozmiękczeniem mózgu i że uczniowie nie powinni być chronieni przed uczuciami, ale rolą nauczyciela jest rozbudzanie w nich uczuć właściwych, których obecność ochroni ich w przyszłości przed propagandą - przy okazji analizy podręcznika do nauki pisania, którego autorzy deprecjonują wartość uczuć (w tym podziwu)
W "DRODZE":
- poruszająca mnie modlitwa Ajaksa do Zeusa w chwili przewagi Trojan "Pozwól w światłości nam ginąć!" (Homer)
- o postępie przejścia od Konfuncjusza "nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe" do chrześcijańskiego "czyńcie tak, jakbyście chcieli, aby i wam czyniono"
- przeciw kwestionowaniu istnienia wartości absolutnych wspólnych wszystkim kulturom ("niezmienny obowiązek sprawiedliwości i zasada głosząca, że koniec końców wszyscy są naszymi braćmi " - z tego w węższym znaczeniu wynika obowiązek czynienia dobrze naszym dzieciom i rodzicom i nam podobnym, czy wierność małżeńska) ; "Bunt bowych ideologii przeciwko Tao - prawu naturalnemu, tradycyjnej moralności - jest buntem gałęzi przeciwko drzewu: gdyby zbuntowane gałęzie mogły odnieść sukces, same uległyby unicestwieniu"
"KONIEC CZŁOWIECZEŃSTWA" rozpoczyna intrygujące motto z "Wędrówki pielgrzyma" Bunyana
"Potem w moim sercu powstała paląca myśl - mimo że mówił pięknie i pochlebnie - że jak tylko sprowadzi mnie do swego domu, sprzeda mnie jako niewolnika"
W tym rozdziale
- przedstawiając 3 wynalazki (samolot, radio i środki antykoncepcyjne) Lewis kwestionuje naszą władzę nad naturą - "Z faktu, że płacę komuś, by mnie nosił, nie wynika, ze sam jestem silny" i "Co do samolotu i radia, to człowiek dzięki nim zarówno sprawuje władzę, jak i jej ulega, skoro sam może być celem bomb oraz propagandy. A co do środków antykoncepcyjnych, to z ich powodu w pewnym paradoksalnym negatywnym sensie wszystkie hipotetyczne przyszłe pokolenia podlegają władzy sprawowanej przez tych, którzy już się urodzili. Antykoncepcja jako taka odmawia członkom kolejnych pokoleń prawa do istnienia; antykoncepcja stosowana w celu selekcji genetycznej kształtuje owe pokolenia bez ich zgody"; "Podbój natury przez człowieka oznacza władzę kilkuset osób nad niezliczonymi miliardami ludzi": "Dana człowiekowi władza dowolnego kształtowania samego siebie jest tak naprawdę władzą dowolnego kształtowania jednych ludzi przez drugich" ( z pomocą eugeniki, uwarunkowania prenatalnego i edukacji i propagandy opartej na psychologii), a pomysły kształtujących mogą być różne np na podobieństwo idei Platona, by każde niemowlę było "bękartem wychowywanym przez urząd".
Lewis pisze, że kiedyś przekazywano nam w wychowaniu to, co otrzymano: Tao, tradycyjną moralność, dziś zakwestionowano to, co jest absolutnym dobrem, co naszym obowiazkiem. Wyjście poza Tao okazuje się "krokiem w pustkę", "ostateczne zwycięstwo człowieka - uwolnienie się od wartości absolutnych - okazało się zniesieniem człowieczeństwa". "Kiedy zakwestionowano już wszystko, co mówi: "co jest dobrem", zostało tylko to, co mówi: "tak chcę" ("sic volo").
W konsekwencji "Natura, nieujarzmiona przez wartości, włada Projektantami, a przez nich - całą ludzkością."
A przecież "Ścinając drzewa i tnąc je na deski , nie widzimy w nich ani driad, ani pięknych zjawisk przyrody...Gwiazdy utraciły boskość wraz z rozwojem astronomii, a w epoce nawozów sztucznych nie ma miejsca dla Umierającego Boga" Frazera ze " Złotej gałęzi".
"Najwięksi współcześni naukowcy wcale nie są najmocniej przekonani, że przedmiot pozbawiony cech jakościowych i zredukowany do liczb jest w pełni prawdziwy...wiedzą..., że traci część swojej rzeczywistości ".
Logika też może zgrodzić absurd "jak w opowieści o Irlandczyku, który dowiedziwszy się, że pewien konkretny rodzaj pieca pozwoli mu zmniejszyć koszty ogrzewania o połowę, uznał, że mając dwa takie piece, ogrzeje dom zupełnie za darmo."
"Jeśli człowiek zechce traktować siebie jak surowiec, stanie się surowcem - i to nie surowcem, który, jak sobie wymarzył, będzie kształtowany przez niego samego, ale przez zwykłe popędy, czyli przez nature za pisrednictwem jego nieludzkich Projektantów."
"Wiara w dogmat o istnieniu obiektywnych wartości jest niezbędna, by pojęcie władzy nie będącej tyrania i posłuszeństwa nie będącego niewolnictwem miało w ogóle rację bytu
Skażenie języka że względu na ideologię uprzedmiotowujące ludzi i odrywające ich od źródła wartości absolutnych:
"Człowiek nie jest już cnotliwy, tylko uporządkowany; nie jest pracowity, tylko dynamiczny"
"Dla dawnych mędrców zasadnicze pytanie brzmiało: jak dostosować dusze do rzeczywistości, a odpowiedzią było poznanie, samodyscyplina i cnotą. Natomiast główny problem zarówno magii, jak i nauki stosowanej brzmi: jak podporządkować rzeczywistość życzeniem człowieka, a odpowiedzią jest odpowiednia technika.
Do książki dołączono przykłady Tao czyli prawa naturalnego, tradycyjnej moralności obecne we wszystkich kulturach (w tym z Biblii):
Na temat prawa powszechnej życzliwości:
- Kto (...) gwałtownikiem, który gotów wszystkich zdradzić: o tym mówią: Ten to kota ma zwyczaje"
- "Kto słowem rani, ten dla siebie zyska jeno nieba stratę"
- "Jeżeli to ktoś poprosi, to powinien dać choć trochę, nie żałując"
(Wszystkie 3 hinduskie z "Manusmryti czyli traktatu o zacności")
- "Ludzie razem dla ludzi są stworzeni, aby wzajemnie jedni drugim dopomagać mogli"
- "Toż samo rozumne przyrodzenie jednoczy człowieka z człowiekiem węzłem rozmowy (...), pobudza ludzi do zawierania związków społecznych"
(oba z rzymskich, Cyceron "O powinnościach")
Obowiązki względem rodziców, starszych, przodków:
- "U człowieka (...) należy cenić (...) to, co.ma w nim wyższy stopień doskonałości. A do to jest w nim takiego? To, że (...) jest podporą swoich rodziców " (greckie: Epiktet)
- " Dziecko, starzec, słaby, chory (Tak ważni, jakby byli) przestworza rządami (hinduski, "Manusmryti")
Obowiązki wobec dzieci i potomków:
- "Dziecku należy się największy szacunek" (rzymskie: Juwenalis, "Satyry")
Prawo sprawiedliwości:
- "Lepiej mieć szkodę niż szpetny zysk" (starohebrajskue, Biblia)
Prawo Szczerość i intencji i praw do równości
- "Fałsz ofiarę zaprzepaszcza" (hinduskie " Manusmryti")
Prawo miłosierdzia:
- "Kobiety nie wolno uderzyć nawet kwiatem (hinduskie)
Prawo wielkodusznosci:
- "Nie zważać na gwałtowny atak, to wzmacniać serce wroga. Człowiek dzielny jest waleczny, a tchórzliwość jest hańbą " (staroegipskie)
- "Niech się śmiercią nie raduje ani życiem się nie cieszy. Oby czekał czasu swego. (...) Oby słowa obelżywe gotów znosić był cierpliwie. (...) Niechaj zmysły opanuje, które wciąż rozkoszą wabią". (hinduskie:: "Manysmryti")
- "Gdy jego opanowana mysl, wolna od tesknot (...) rzec o nim można - "utwierdzon jest w Jodze". Nieruchoma jak płomień lampy w bezwietrznym powietrzu, jest niewzruszona świadomość Mędrca, który w Jodze pogrążony trwa" (hinduskie: "Bhagavad Gita. Pieśń Pana")
- " Ci, którzy filozofia jak należy, troszczą się, by umrzeć ". ("Fedon" Platon)
Znam kogoś, dla kogo czytana w dzieciństwie "Narnia" stała się książką pocieszenia w czas dorosły. Napisał ją C.S. Lewis "chłopiec, który wspólnie z bratem wymyśla tajemnicze królestwo Boxen i przez kilka lat spisuje jego kroniki. Uczeń wiktoriańskiej szkoly z internatem prześladowany przez kolegów i emocjonujący się muzyką Wagnera. Młody żołnierz, ateista, który na froncie...
więcej Pokaż mimo to