Murena: Idący na śmierć

Okładka książki Murena: Idący na śmierć Philippe Delaby, Jean Dufaux
Okładka książki Murena: Idący na śmierć
Philippe DelabyJean Dufaux Wydawnictwo: Egmont Polska Cykl: Murena (tom 4) komiksy
48 str. 48 min.
Kategoria:
komiksy
Cykl:
Murena (tom 4)
Tytuł oryginału:
Ceux qui vont mourir...
Wydawnictwo:
Egmont Polska
Data wydania:
2003-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2003-01-01
Liczba stron:
48
Czas czytania
48 min.
Język:
polski
ISBN:
8323790272
Tłumacz:
Maria Mosiewicz-Szrejter
Tagi:
komiks Rzym intryga
Średnia ocen

7,0 7,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Skarga Utraconych Ziem: Czarownice Tom 4 Jean Dufaux, Béatrice Tillier
Ocena 0,0
Skarga Utracon... Jean Dufaux, Béatri...
Okładka książki Skarga Utraconych Ziem: Sudenneowie 2 - Aylissa Jean Dufaux, Paul Teng
Ocena 9,0
Skarga Utracon... Jean Dufaux, Paul T...
Okładka książki Dom Usherów Jaime Calderón, Jean Dufaux
Ocena 6,8
Dom Usherów Jaime Calderón, Jea...
Okładka książki Dwie Maski Jean Dufaux, Martin Jamar
Ocena 7,7
Dwie Maski Jean Dufaux, Martin...

Mogą Cię zainteresować

Okładka książki Undertaker - 3 - Ogr z Sutter Camp Xavier Dorison, Ralph Meyer
Ocena 7,3
Undertaker - 3... Xavier Dorison, Ral...
Okładka książki Orbital #01: Blizny Serge Pelle, Sylvain Runberg
Ocena 6,6
Orbital #01: B... Serge Pelle, Sylvai...
Okładka książki Barakuda - 1 - Niewolnicy Jean Dufaux, Jérémy Petiqueux
Ocena 6,7
Barakuda - 1 -... Jean Dufaux, Jérémy...
Okładka książki Murena: Z piasku i krwi Philippe Delaby, Jean Dufaux
Ocena 7,0
Murena: Z pias... Philippe Delaby, Je...
Okładka książki Long John Silver, t.1: Lady Vivian Hastings Xavier Dorison, Mathieu Lauffray
Ocena 7,1
Long John Silv... Xavier Dorison, Mat...

Oceny

Średnia ocen
7,0 / 10
27 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
1173
1141

Na półkach:

Czwarty tom Mureny zamyka pierwszy cykl tej serii, noszący podtytuł "Matka". To tutaj rozgrywa się ostateczna konfrontacja Nerona z jego matką Agryppiną Młodszą, przy czym Dufaux w wielu punktach dość wiernie trzymał się historii. Jednak nie omieszkał całości ubarwić odpowiednią dawką fikcji, zarówno czerpiąc z mitologii rzymskiej jak i kanonu gatunku, jakim jest thriller polityczny. Co ważniejsze, tom ten wprowadza inną, bardzo ważną postać, na sam środek sceny - Poppę Sabinę.

Akcja komiksu zaczyna się w 58 roku naszej ery, kiedy to Młody Murena spotyka swego przyjaciela Wespazjana, ruszającego na czele legionów aby utrzymać w ryzach podbite przez Rzym tereny. Spotykają oni na swej drodze Piotra, ucznia Jezusa z Nazaretu, i choć ich spotkanie jest krótkie, to daje do niemyślenia. Tymczasem sprawy pomiędzy Neronem a jego matką się komplikują. Agryppina czuje się zagrożona, wie że traci kontrolę nad synem, a tym samym realną władzę w Imperium. Gdy dostrzega zagrożenie ze strony Akte, ulubienicy swego syna, postanawia wprowadzić do gry nową figurę, mającą być narzędziem jej zemsty. Poppę.

Album ten jest wyjątkowo brutalny, szczególnie na polu rozgrywek politycznych. Nikt tutaj nie zamierza odpuścić, każda ze stron - to znaczy Neron, Agryppina, Poppea i Lucjusz Murena - zaciekle walczy o dominację wykorzystując wszelkie pionki jakie znajdą na szachownicy. Wydawać by się mogło, że tak naprawdę mamy tutaj dwa obozy. Nerona z Lucjuszem oraz Agryppiny z Poppeą, jednak nie jest to prawda, gdyż pomiędzy tymi postaciami również rozgrywa się zażarta rywalizacja. Widać to szczególnie w pierwszym obozie, gdzie Lucjusz lawiruje pomiędzy radami Akte i zachciankami Nerona, aby pozyskać łaski tego drugiego i tym sposobem dokonać zemsty na jego matce, za krzywdy jakich doznał z jej strony. Neronowi jest to na rękę, gdyż ma pretekst aby pozbyć się kobiety, która stale mu zagraża i której nie umie zaufać.

Sprawa jednak nie jest taka prosta jakby mogło się początkowo wydawać. Cesarzowa Matka cieszy się sporym poparciem w senacie, ma wielu wpływowych popleczników oraz urodę, za pomocą której potrafi zjednać sobie mężczyzn. Neron musi zatem pokonać nie lada przeszkody, a wszystko to w świetle politycznej poprawności, co Dufaux przedstawił dość wiernie odnosząc się do faktów historycznych. Jednocześnie całość ubarwił fantazjami Cesarza o jego boskości oraz ogniu. Nawiązania do legendy jakoby to Neron podpalił wieczne miasto, są tutaj widoczne na każdym kroku i ciekawie poprowadzone, dzięki czemu czytelnik może być przekonany, że mit był prawdą.

Jeśli idzie o postacie drugoplanowe to dominują tutaj gladiatorzy - Numida pragnący zemsty za śmierć swego pana Brytanika oraz potężny Trak, Draxius, będący prawą ręką oraz osobistym ochroniarzem Agryppiny. Ich starcie jest widoczne na wielu polach, zaś finał wygląda genialnie. Obaj mężczyźni zdają też sobie sprawę jaką rolę przyszło im pełnić w tym sporze. Pionków, które można łatwo zastąpić. Dlatego robią wszystko aby ich imiona przeszły do legendy, bo tylko w taki sposób historia o nich nie zapomni, nawet jeśli będzie wspominać jedynie przez pryzmat Cesarza i jego matki. Na deser pozostaje pewien element znajdujący się w finałowej karcie komiksu, jednak uważny czytelnik powinien go przewidzieć. Z drugiej strony łatwo może przeoczyć wskazówki, w natłoku pierwszoplanowych wydarzeń dzięki czemu finał jest nieco bardziej zaskakujący.

W przypadku rysunku mamy tutaj powrót do tego co zaprezentował pierwszy tom serii. Ponownie za kolory odpowiada Dina Kathelyn i wywiązuje się z swej pracy bardzo dobrze. Jednak osobiście wolałem te albumy w których to rysownik, Philippe Delaby, również wtrącał się w kolorystykę swej pracy. Nabierała ona dla mnie większej estetyki, gdyż lepiej oddawała ducha tamtych czasów. Nie znaczy to, że praca Diny jest zła. Wręcz przeciwnie, stoi na bardzo wysokim poziomie ciesząc oko zarówno totalnego laika, jak i osoby trochę głębiej siedzącej w komiksach. Jednak albumy przy których za kolor odpowiadał również Delaby były zwyczajnie odrobinę lepsze. Z drugiej strony można to zrzucić na kwestię upodobań graficznych w komiksach, zatem taka kwestia zawsze pozostanie sporna.

Tom czwarty kończy pierwszy cykl Mureny, zaś na drugi przyszło nam sporo czekać. Co prawda autorzy zabrali się za niego szybko, jednak w Polsce drugi cykl pojawił się dopiero po dziesięcioletniej przerwie. Szkoda, że miała ona miejsce, gdyż komiks jest napisany genialnie. Daje nam sporą dawkę historii, przy jednoczesnej zabawie fikcją literacką ze strony Dufaux'a. Ten scenarzysta już wiele razy udowadniał, że potrafi robić to bardzo umiejętnie, zaś Murena jest tego najlepszym dowodem.

Czwarty tom Mureny zamyka pierwszy cykl tej serii, noszący podtytuł "Matka". To tutaj rozgrywa się ostateczna konfrontacja Nerona z jego matką Agryppiną Młodszą, przy czym Dufaux w wielu punktach dość wiernie trzymał się historii. Jednak nie omieszkał całości ubarwić odpowiednią dawką fikcji, zarówno czerpiąc z mitologii rzymskiej jak i kanonu gatunku, jakim jest thriller...

więcej Pokaż mimo to

avatar
370
229

Na półkach: ,

Finał wieńczy dzieło ale jest też obietnicą dalszej rozrywki. Czego tu nie epizod ze Św. Piotrem, pojedynek na arenie, zdrady i podłości. Zarówno scenarzysta jak i rysownik włozyli wiele pracy, by jak najlepiej oddać realia uwczesnego Rzymu i chwała im za to. Właśnie takie dzieła sprawiają, że tak sobie cenię historyczny i w ogóle komiks frankoński.

Finał wieńczy dzieło ale jest też obietnicą dalszej rozrywki. Czego tu nie epizod ze Św. Piotrem, pojedynek na arenie, zdrady i podłości. Zarówno scenarzysta jak i rysownik włozyli wiele pracy, by jak najlepiej oddać realia uwczesnego Rzymu i chwała im za to. Właśnie takie dzieła sprawiają, że tak sobie cenię historyczny i w ogóle komiks frankoński.

Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    39
  • Posiadam
    13
  • Chcę przeczytać
    10
  • Komiksy
    6
  • Komiks
    1
  • Ulubione
    1
  • Komiksy do przeczytania
    1
  • Komiks+manga
    1
  • Przeczytane w 2013
    1
  • Komiksy 2021
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Murena: Idący na śmierć


Podobne książki

Okładka książki Siostry Niezapominajki: 4. Kozica i kometa Alessandro Barbucci, Giovanni Di Gregorio
Ocena 8,0
Siostry Niezap... Alessandro Barbucci...
Okładka książki Thorgal Saga: Wendigo. Tom 02 Fred Duval, Corentin Rouge
Ocena 7,0
Thorgal Saga: ... Fred Duval, Corenti...
Okładka książki Pan Borsuk i pani Lisica. Talizman Brigitte Luciani, Eve Tharlet
Ocena 10,0
Pan Borsuk i p... Brigitte Luciani, E...

Przeczytaj także