-
ArtykułyCzternaście książek na nowy tydzień. Silne emocje gwarantowane!LubimyCzytać2
-
ArtykułyKsiążki o przyrodzie: daj się ponieść pięknu i sile natury podczas lektury!Anna Sierant6
-
ArtykułyTu streszczenia nie wystarczą. Sprawdź swoją znajomość lektur [QUIZ]Konrad Wrzesiński45
-
ArtykułyCzytamy w weekend. 10 maja 2024LubimyCzytać426
Cytaty z tagiem "etyka" [217]
[ + Dodaj cytat]Czy dokonujące się w trzewiach staranne i skuteczne dotykanie świata mamy tylko dlatego pomijać - gdy podejmujemy próby rozumienia własnego położenia i samych siebie - że zazwyczaj nie widzimy pracy jelit? i że sugestie, które do myślenia wnieść może to pełne życia wewnętrzne dotykanie, kłócić się mogą z historią myśli filozoficznej? Nie. Poważniejsze wątpliwości może raczej nasuwać niejednoznaczność, a nawet enigmatyczność rozważanych tu znaków. Dotknięcie nie narzuca jasnych znaczeń, ale jest istotnym zdarzeniem, które wymaga interpretacji. Co mówią o nas powyrywane z całości strzępy świata, dla naszych potrzeb ugniatane, rozcierane, rozpuszczane, przerabiane tak długo, aż możemy je wchłonąć w siebie? Wydaje się, że we własne ciało mamy wpisane używanie i wykorzystywanie wszystkiego, co zdołamy schwytać. Tacy oto jesteśmy. Przerabiamy świat na własną tkankę. Czyż nie jest to zgodne z tradycyjną, butną wizją człowieka i jego relacji z otoczeniem? Ale czynność przywierania i zagarniania można rozumieć zupełnie inaczej. Bo czyż nasza bezwzględna moc nie jest wielkim uzależnieniem? kto tu kim włada? czy nie jesteśmy na proszonym chlebie? Kurczowo ściskamy okruchy świata, żebrząc o życie. I odwraca się oś. I trafia na właściwe miejsce. Centrum okazuje się poza nami, a my do niego przyczepieni uchwytami dotknięć.
Z wykorzystaniem wymienionych narzędzi, eugenika genetyczna prowadzi zakrojone na szeroką skalę "polowanie na gorszych" - gorszych w kategoriach eugenicznych. Dzięki temu polowaniu w społeczeństwach mają pojawiać się tylko pewne - wyznaczone standardem normalności - typy ludzi i kultur (typy niespełniające tego standardu mają być redukowane). Co więcej, w systemach eugeniki genetycznej rodzi się idea powielania ludzi eugenicznie sprawdzonych, czyli idea klonowania (oczywiście dla dobra nas wszystkich) idealnych ludzi, a w przyszłości - idealnych embrionów (embrionalne klony mają być przeznaczone do wszczepienia kobietom deklarującym chęć posiadania dziecka). A zatem rodzi się tu idea klonowania, rozumianego jako podtrzymywanie rasy najlepszych.
Etyka nie wymaga od nas wyeliminowania osobistych relacji i stronniczych uczuć, ale wymaga, byśmy zanim coś zrobimy, ocenili moralne roszczenia wszystkich dotkniętych przez nasze działanie, z zachowaniem pewnego dystansu wobec naszych uczuć dla nich.
Kiedy pyta się ludzi dlaczego eksperymentują na zwierzętach, odpowiadają "Ponieważ zwierzęta są takie jak my". Kiedy pyta się ich dlaczego na gruncie etyki nie ma nic złego w eksperymentowaniu na zwierzętch, odpowiadają "Ponieważ zwierzęta nie są takie jak my". Eksperymenty na zwierzętach opierają się na podstawowej sprezczności logicznej. " Charles L. Magel
Wszystko, co można w tej chwili uczynić, to używać słowa"faszyzm" nieco bardziej oględnie, nie zaś- jak to się zwykle praktykuje- degradować je do rangi wyzwiska.
Dobroduszność robi coś, ale bezinteresownie. Etyka też coś robi, ale ma w tym swój interes.
Bo prawo to nie jurysprudencja, nie gruba książka pełna paragrafów, to nie filozoficzne traktaty, nie napuszone brednie o sprawiedliwości, nie wyświechtane frazesy o moralności i etyce. Prawo to bezpieczne drogi i gościńce. To miejski zaułek, którym można spacerować nawet po zachodzie słońca. To zajazdy i karczmy, z których można wyjść do wychodka zastawiając sakiewkę na stole, a żonę przy stole. Prawo to spokojny sen ludzi pewnych, że zbudzi ich pianie kura, a nieczerwonych kur!
Na czym polega więc etyka, skoro wolność i odpowiedzialność jednostki wymazał system polityczny? Na służbie temu ideałowi, na wspieraniu rewolucji absolutnej. Nie ma zatem etyki jednostki ani indywidualnego poszukiwania mądrości. Moralność indywidualna polega na uczestniczeniu w moralności kolektywnej. Wątek "odrodzenia" człowieka znajdziesz również w faszyzmie i hitleryzmie. Dla Mussoliniego i Hitlera burżuazyjne społeczeństwo kapitalistyczne - jego podporządkowanym pieniądzowi parlamentaryzmem, plutokracją i Żydami - było niemoralne. Odrodzenie ludzkości wymagało odbudowy całego społeczeństwa, od góry do dołu, od zera do nieskończoności, i likwidacji wszystkiego, co mogłoby temu przeszkodzić. Rewolucja zastąpiła filozofię, a nawet religię.
Etyka metafilozofii jest zatem etyką szacunku i życzliwości wobec osób filozofujących. Metafilozofia nie stawia sobie zadania ocenienia filozofii, nie afirmuje ona jednej, określonej koncepcji filozofowania, ani też nie neguje żadnej spośród istniejących dróg filozofii. Dobry projekt metafilozoficzny charakteryzuje się tym, że uwzględnia fakt różnorodności form kształtowania doświadczenia filozoficznego. W tym też znaczeniu metafilozofia jest dobrem wspólnym wszystkich filozofów. Jeśli dana koncepcja metafilozoficzna pomija, bądź wyklucza z dziedziny filozofii już istniejące szkoły filozofowania, to jest to moment dyskwalifikujący ją na poziomie metafilozofii. Naszym zdaniem, pewne minimum metafilozoficznej sympatii w stosunku do filozofów myślących inaczej stanowi warunek sine qua non wejścia w twórczy dialog z nimi.
Dlatego też za słuszne musimy przyjąć twierdzenie Życińskiego, zgodnie z którym "postulat otwartości leksykalnej filozofii" jest podstawowym postulatem metafilozoficznym. Nie możemy już zadowolić się posiadaniem własnego, ale zamkniętego systemu. Refleksyjny charakter filozofii wymusza na nas sięganie po wiedzę metaprzedmiotową, ta zaś poszerza i pogłębia nasze spojrzenie na własną filozofię. Refleksja metaprzedmiotowa ani nie niweczy wartości poznania przedmiotowego, ani też jej nie zastępuje; pozwala natomiast odnaleźć własną drogę na mapie przedstawiającej geografię szkół filozofowania.