Najnowsze artykuły
-
ArtykułyJames Joyce na Bloomsday, czyli 7 faktów na temat pisarza, który odmienił literaturęKonrad Wrzesiński7
-
ArtykułyŚladami autorów, czyli książki o miejscach, które odwiedzali i opisywali twórcyAnna Sierant8
-
ArtykułyCzytamy w weekend. 14 czerwca 2024LubimyCzytać455
-
ArtykułyZnamy laureatki Women’s Prize for Fiction i wręczonej po raz pierwszy Women’s Prize for Non-FictionAnna Sierant15
Popularne wyszukiwania
Polecamy
Biblioteczka
Filtry
Książki w biblioteczce
[6]
Generuj link
Zmień widok
Sortuj:
Wybrane półki [1]:
Cykl:
Zabić drozda (tom 1)
Średnia ocen:
8,1 / 10
16466 ocen
Na półkach:
Czytelnicy: 40245
Opinie: 1369
Średnia ocen:
8,0 / 10
722 ocen
Na półkach:
Czytelnicy: 2761
Opinie: 85
Przeczytał:
2015-09
2015-09
Średnia ocen:
7,1 / 10
239 ocen
Ocenił na:
6 / 10
Na półkach:
Zobacz opinię (7 plusów)
Czytelnicy: 636
Opinie: 35
Zobacz opinię (7 plusów)
Średnia ocen:
7,3 / 10
590 ocen
Na półkach:
Czytelnicy: 1753
Opinie: 59
Średnia ocen:
7,2 / 10
125 ocen
Na półkach:
Czytelnicy: 396
Opinie: 14
Średnia ocen:
7,4 / 10
919 ocen
Na półkach:
Czytelnicy: 2323
Opinie: 118
Dla kaina nigdy nie będzie radości, kain to ten, który zabił brata, kain to ten, który się urodził, żeby zobaczyć to, czego nie da się opowiedzieć, kain to ten, który nienawidzi boga. kain to my.
Od początku opowieści kain jest narzędziem w rękach Saramago, narzędziem przy pomocy którego kreuje obraz boga, a w zasadzie nie tyle kreuje co odtwarza. Od początku jest to bóg dla człowieka niezrozumiały, niesprawiedliwy, mściwy, zazdrosny, głupi i zły, a jeśli nie zły, co najmniej szalony. Kolejne etapy podróży kaina, kolejne odwiedzane przez niego teraźniejszości utwierdzają tylko w tym poglądzie, poddając pod rozwagę czytelnika coraz to bardziej wątpliwe pod względem moralnym czyny pana.
Postawa kaina nie jest bynajmniej pozytywną alternatywą dla zachowania stworzyciela, ponieważ kain jest reprezentantem stworzonej przez boga ludzkości, której kondycja jest wiernym odzwierciedleniem kondycji jej stwórcy i godna jest takiej samej pogardy i potępienia.
Styl Saramago, tym razem pełen gorzkiej ironii i wyrzutów, daleki od dystansu obecnego w zbliżonej tematem „Ewangelii według Jezusa Chrystusa” potwierdza jego ostateczne rozczarowanie bogiem i ludzkością. Wskazuje, że koniec końców, jedyne na co zasługujemy, to nieistnienie.
Dla kaina nigdy nie będzie radości, kain to ten, który zabił brata, kain to ten, który się urodził, żeby zobaczyć to, czego nie da się opowiedzieć, kain to ten, który nienawidzi boga. kain to my.
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toOd początku opowieści kain jest narzędziem w rękach Saramago, narzędziem przy pomocy którego kreuje obraz boga, a w zasadzie nie tyle kreuje co odtwarza. Od początku jest to bóg...