Opinie użytkownika
John Williams
"Profesor Stoner"
(powieść psychologiczna)
Tę książkę już tyle osób polecało, że musiałam ją wcisnąć między zaplanowane lektury. Do ich wyboru zaczęłam podchodzić z rozwagą, żeby unikać rozczarowania. Po przeczytaniu kilku opinii wiedziałam, że ta książka mi się spodoba. Miałam rację.
Akcja książki to schyłek XIX wieku, Stany Zjednoczone, Missouri. Bohatera...
Buhumil Hrabal
"Obsługiwałem angielskiego króla"
Idealny kelner to taki, który nic nie widzi i nie słyszy ale musi wszystko widzieć i słyszeć. Jak od pikolaka do milionera wiodła kariera naszego bohatera? Musicie przekonać się sami.
Hrabal gawędzi o życiu, o Czechosłowacji, o miłości, seksie, błędach ludzkich i o marzeniach. Nawet nagość czeskich prostytutek została...
#literaturaspozakręgu
#lsk_czechy
Bohumil Hrabal
"Życie bez smokingu"
(nowele, opowiadania, literatura czeska)
Chyba dobrze trafiłam, że akurat tę wybrałam na pierwszą książkę tego autora. Zrobiłam sobie preludium do niezwykle utalentowanego gawędziarza. Do tej pory znałam tylko Kunderę a teraz wiem, że mam kolejnego artystę do nadrobienia. Użyłam określenia...
"Z nienawiści do kobiet"
Justyna Kopińska
(reportaże)
Na samym początku chciałabym się przyznać i zarazem wyrazić skruchę, że nie przeczytałam jej wcześniejszych książek. Do nadrobienia!
Tytuł mógłby wskazywać, że reportaże będą obejmować tematykę kobiet. Jednak autorka podejmuję też historię mężczyzn. Czy ten brak spójności i błędne odczytanie tytułu jest na minus? To...
"Popioły"
Stefan Żeromski
(powieść historyczna)
"Ogary poszły w las". Rozkoszowałam się tym zdaniem przez początkowe karty powieści.
Przez malowniczo opisaną Sandomierszczyznę, przez wsie pobliskie i lasy świętokrzyskie.
Chodziłam z bohaterami po Starym Mieście, po Nadbrzeziu oraz po brzegach Wisły i na tym mój zachwyt poprzestał.
Powieść historyczna obrazująca życie...
"Rysiek"
Jan Skaradziński
Rysiek miał właściwą tylko sobie, jakby przerysowaną manierę wokalną, która stała się rozpoznawalnym stylem. Jego głos był zarazem szorstki i aksamitny. Posiadał rockowy charakter, który pozwalał mu na wystawienie na scenie teatru. Wielką odwagą było wyśpiewanie historii swojego życia i swojej choroby, euforii i destrukcji. Przy tym wszystkim...
"Pierwsza przyczyna" to książka pełna groteski, zjawisk z nie tego świata a przy tym tak bardzo ludzka. Autor przemierza kartki dość płynie, nie skazując nas na nudę. Miesza tło pięknego Sandomierza z religią i czarnym humorem. Dialogi są nietuzinkowe jak i postacie. Może nie każdemu się spodoba, może to nie jest jeden z bestsellerów ale jak dla mnie perełka...
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to
Cykl „Kwiat paproci”
Katarzyna Berenika Miszczuk
Alternatywna Polska. Mieszko I nie przyjmuje chrztu, więc dalej mamy w kraju monarchię i kultywujemy słowiańskich bogów. Jest XXI wiek, nasza główna bohaterka Gosława właśnie kończy studiować medycynę. Na tym etapie musi zdecydować, czy chcę być państwową lekarką czy może woli zostać szeptuchą… Z wielką dozą nieufności i...
A„Zniewolony umysł”
Czesław Miłosz
(zbiór 9 esejów)
Książka składa się z 9 rozdziałów, esejów. Pierwszy to alegoria pigułek szczęścia zaczerpnięta od Witkiewicza. Drugi analizuje i porównuje intelektualistów Wschodu vs. Zachodu. W trzecim zapoznamy się z kilkoma obliczami zjawiska jakim jest Ketman. Następne rozdziały to opis poetów i literatów, ukrytych pod pseudonimami...
Leopold Tyrmand „Zły”
Akcja książki osadzona jest w powojennej Warszawie, w latach 50. Najpopularniejszy kryminał napisany w czasach PRL-u. Główny bohater to tytułowy ZŁY, który walczy samozwańczo z warszawską przestępczością. Znajdziemy tutaj wątki romansu, westernu, reportażu czy nawet samej poezji.
Powieść jest dość obszerna – ponad 600 stron. Ja mam wydanie z 1990 roku,...
„Wrzos”
Maria Rodziewiczówna
Akcja toczy się w Warszawie w okresie międzywojennym. Andrzej Sanicki, lokalny celebryta jest zakochany w mężatce Celinie i prowadzi wesoły tryb życia. Jego matka na łożu śmierci poprosiła go aby się ożenił, wówczas dostanie swój spadek. Tego słowa chce najbardziej dotrzymać jego ojciec – prezes, który za żonę dla syna wybiera Kazię Szpanowską....
„Utajona harmonia”
Marina Mayoral
Akcja książki rozgrywa się początkiem XX wieku w Hiszpanii. Kraj był wówczas ogarnięty wojną domową. Rządził nim dyktator Franco. Powieść nazwałabym filozoficzno – obyczajowo – psychologiczną. Jest wielowątkowa i wielowarstwowa.
Helena i Blanka poznają się w wieku piętnastu lat w szkole. Od razu zauważają, że będą dobrymi przyjaciółkami,...
„Splątany warkocz Bereniki”
Anna Gruszka
Jakaś tam powieść erotyczna…?
Akcja rozgrywa się w Krakowie, we współczesnych czasach. Ona, dobrze zarabiająca prawniczka, on na dobrym kontrakcie architekt. Ona wraca z Anglii, on kupuję mieszkanie i go urządzają. On musi wyjechać pilnie na półtora roku a ona czeka na niego.
Niby banalny opis fabuły a jednak nie jest wszystko takie...
„Potępienie Paganiniego”
Anatolij Winogradow
Jakbym miała przemawiać do Was na żywo, zrobiłabym długą wymowną pauzę, żeby nakreślić początek czegoś wielkiego. Wielka powieść historyczno – biograficzna najbardziej znanego włoskiego kompozytora i wirtuoza skrzypiec Niccoló Paganiniego. Czytałam ją kilkanaście lat temu a do tej pory o niej pamiętam, ponieważ zrobiła na mnie...
„Pani Bovary”
Gustave Flaubert
(powieść francuska, powieść psychologiczna)
Na temat tej książki napisano już wiele. Więc dla większości Was nie będzie zaskoczeniem. Ja też nie wymyślę już nic nowego na jej temat. Jest to powieść francuska z XIX, klasyka. Mi ona się kojarzy z moją maturą. Kiedy to wszyscy tak psioczyli, że padło akurat na Flauberta a ja byłam taka szczęśliwa...
Agnieszka Osiecka
„Neponset”
(powieść zapisana w formie dziennika)
„Dotąd niepublikowana, napisana na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych powieść Agnieszki Osieckiej. Jak zawsze osobista, jak nigdy aktualna. Jakby celowo miała się ukazać właśnie dziś.” (tekst z okładki)
Kurkiewicz napisał o tej książce tak: „Osiecka zajrzała pod skórę rzeczywistości. Albo...
„Muza”
Jessie Burton
(powieść, literatura współczesna)
Pochodząca z Trinidadu Odelle Bastien od sześciu lat pracuje w Anglii w sklepie obuwniczym. Ma duszę artystki i nie odpowiada jej to zajęcie, rozgląda się za nową pracą. Na jej CV odpowiada Marjorie Quick, która zatrudnia Odelle jako maszynistkę w Instytucie Skeltona. Lubi swoją prace ponieważ pozwala jej obcować z...
„Między ustami a brzegiem pucharu”
Maria Rodziewiczówna
Powieść, romans, lekka lektura na jeden wieczór. To jest druga książka Rodziewiczówny, po którą sięgnęłam. Bardziej do gustu przypadło mi „Dewajtis”.
Głównym bohaterem jest hrabia Wentzel Croy-Dülmen. Sierota po niemieckim ojcu i polskiej matce, wychowywany przez ciotkę. Poznajemy go w wieku 27 lat, gdzie zdążył...
„Martwe dusze”
Mikołaj Gogol
Tłumaczenie: Władysław Broniewski
Tak naprawdę to można napisać pracę naukową na ten temat, jednak postaram się przedstawić jak najbardziej zwięźle i zachęcająco. Ciężko będzie mi pominąć wiele rzeczy ale wiem, że bym za bardzo przynudzała. A chce przedstawić geniusz Gogola ciekawie i zaprosić Cię do tej lektury.
Powieść, poemat o Rusi. Dzieło...
„Małe kobietki”
Louisa May Alcott
Amerykańska powieść z lat sześćdziesiątych XIX wieku. Fabuła jest o rodzinie Marchów, której dane było przeżyć wojnę secesyjną. Ojciec walczący na froncie zostawia w domu cztery córki pod opieką matki. Każda z tych córek jest inna: dobrze ułożona Meg, chłopczyca Jo, uzdolniona muzycznie i nieśmiała Beth oraz trochę rozpieszczona Amy. Matka...