Wspomnienia przyszłości
- Kategoria:
- literatura piękna
- Tytuł oryginału:
- Memories of the Future
- Wydawnictwo:
- W.A.B.
- Data wydania:
- 2021-10-27
- Data 1. wyd. pol.:
- 2021-10-27
- Liczba stron:
- 416
- Czas czytania
- 6 godz. 56 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788328087750
- Tłumacz:
- Jerzy Kozłowski
- Tagi:
- literatura amerykańska manipulacja obsesja odmiana losu pamięć pisarka poszukiwanie prawdy poszukiwanie własnej tożsamości rywalizacja wyobraźnia artystka Elsa von Freytag-Loringhoven
Podsłuchując Lucy przez cienkie ściany obskurnego mieszkania, S.H. vel Minnesota zapisuje w zeszycie przedziwne i w coraz większym stopniu niepokojące monologi sąsiadki obok relacji z codziennych przygód aż do pewnej strasznej nocy, kiedy to Lucy wpada do jej mieszkania z misją ratunkową.
Czterdzieści lat później S.H., teraz już doświadczona pisarka, pomagając matce staruszce w przeprowadzce, odnajduje stary zeszyt, a w nim pierwsze szkice nieukończonej powieści. Pomysłowo zestawiając ze sobą te różne teksty, S.H. porównuje swoje wspomnienia z tym, co zapisała w owym roku i o czym od tamtej pory zapominała, tworząc w ten sposób dialog przez dziesięciolecia między dawną i dzisiejszą sobą. To spotkanie zarówno niweluje czas, jak i ujmuje jego aktualne znaczenia w nowe ramy.
Ta misternie skomponowana, intelektualnie zdyscyplinowana, dynamiczna, wzruszająca i często szalenie zabawna powieść skupia w sobie motywy, które uczyniły z Hustvedt jedną z najbardziej uznanych współczesnych pisarek: zawodność pamięci, płynność płci, przemoc patriarchatu, kaprysy percepcji, nieokreśloność granic między wrażeniem i myślą, poczytalnością a niepoczytalnością, a także nasze uzależnienie od pierwotnych popędów, takich jak seks, miłość, głód i gniew.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Pisarka w Nowym Jorku
„Świat w płomieniach” był dla mnie, drodzy Państwo, prawdziwą rewolucją. Pięć lat temu (!) powieść Siri Hustvedt zderzyła się w mojej czytelniczej świadomości z „Małym życiem” i zmiotła znacznie popularniejszą siostrę, z którą w dużym stopniu dzieliła tematykę. Książka była bardziej bezkompromisowa, ambitniejsza i trudniejsza niż to, co napisała Hanya Yanagihara i zapowiadała to, co działo się na polskim rynku literackim w kolejnych latach: wydanie „Argonautów” i „Czerwonych fragmentów” Maggie Nelson, „Obumarłej” Anne Boyer czy „Dziewczyny, kobiety, innej” Bernardine Evaristo. Przyszedł w końcu czas na to, aby wrócić do świata amerykańskiej pisarki – a jest to powrót bardzo udany, bo „Wspomnienia przyszłości” są niemal tak dobre, jak „Świat w płomieniach”.
W najnowszym tekście Hustvedt wraca do tematów z poprzedniej powieści, choć przed lekturą wcale nie jest to oczywiste: tam główną bohaterką była Harry Burden, wybitna artystka wbrew wielu próbom zmiany sytuacji postrzegana przez opinię publiczną przede wszystkim jako żona wielkiego człowieka, która przeżyła długie lata, tutaj – jest nią młoda aspirująca pisarka dopiero co zamieszkała w Nowym Jorku, gdzie chce robić karierę. Ta różnica jednak okazuje się mało ważna, bo doświadczenia obu mają bardzo wiele wspólnego: rzadko postrzega się je jako istoty obdarzone jednostkowością, próbuje się zmusić je do grania roli towarzyszek, nie respektuje ich dokonań, nie szanuje ich przekonań. Szczególnie ciekawy w twórczości Hustvedt jest motyw Wielkiego Człowieka, którego geniusz automatycznie unieważnia osobę stojącą u jego boku – w „Świecie w płomieniach” był on potraktowany szerzej, bo Harry sama doświadczała owego „przykrywania”, we „Wspomnieniach przyszłości” stanowi przede wszystkim temat dyskusji, ale jednego można być pewnym: feministycznych wątków, niekiedy wstrząsających, u tej autorki nigdy nie brakuje.
Powraca także silne zainteresowanie sztuką, nie tylko literaturą, które krystalizuje się w motywie zawłaszczonego dzieła. W poprzedniej powieści kradzież „Fontanny” była główną inspiracją fabuły, w tym natomiast jej nieuczciwe pozbawiona autorstwa twórczyni, Elsa von Freytag-Loringhoven jest najważniejszą intelektualną towarzyszką głównej bohaterki. W wypowiedziach narratorki, a także samej protagonistki, zupełnie tak jak poprzednio, często pojawiają się komentarze do artystów i filozofów, a świat sztuki stanowi nie tylko sztafaż, ale kluczowy element tekstu.
Ostatnią powracającą częścią twórczości Hustvedt jest fakt, że uwielbia żonglować planami czasowymi, sposobem przedstawiania akcji, narracją. Tak było w patchworkowym „Świecie w płomieniach”, tak jest też we „Wspomnieniach przyszłości”. Mamy tu więc Minnesotę, która przybywa do Nowego Jorku, aby studiować i robić pisarską karierę — a właściwie nie ją, lecz jej dzienniki. Te zapiski przytaczane są i komentowane przez dojrzałą pisarkę, która często rozmyśla nad relacjami łączącymi ją z bohaterką z przeszłości. Do tego dochodzą jeszcze fragmenty pisanej przez tę kobietę sprzed 40 lat powieści, przytaczane nierzadko i stanowiące ważny dla zrozumienia całości element. To, co lubimy nazywać „prawdą” czy „prawdziwymi wydarzeniami” nie jest w tej powieści, tak ulotne, jak to było w poprzedniej, ale miłośnicy nieco bardziej wymyślnej i wyrafinowanej narracji z pewnością nie będą mieli na co narzekać.
Dużo w tej recenzji porównań do „Świata w ogniu”, ale to dlatego, że „Wspomnienie przyszłości” ma z nim bardzo wiele wspólnego. To kolejna feministyczna, artystyczna powieść z zakręconą narracją, która woli zadawać pytania niż dawać odpowiedzi, lecz, to dla zaniepokojonych, jednak odrobinę spokojniejsza i łatwiejsza do zrozumienia niż poprzedniczka. Ja bawiłem się doskonale przy obu i z niecierpliwością będę wyczekiwał okazji do powrotu do Nowego Jorku oglądanego oczami Siri Hustvedt.
Bartosz Szczyżański
Książka na półkach
- 309
- 92
- 28
- 8
- 5
- 4
- 3
- 2
- 2
- 2
Opinia
Rzecz dotyczy pisarki, S.H., zwanej Minnesotą, która za sprawą znalezionych podczas przeprowadzki dzienników z czasów swej młodości, zaczyna prowadzić dialog z samą sobą. Dojrzała pisarka konfrontuje się ze stawiającą dopiero kroki w literackim świecie młodziutką, pełną inspiracji kobietą, wspomina dawne czasy, w tym tajemniczą sąsiadkę Lucy Brite, którą wówczas podsłuchiwała, notując skrzętnie jej zagadkowe monologi. Wspomnienia Minnesoty zestawione zostają z teraźniejszością, jednakże czasy te zacierają się, granica między nimi staje się płynna, by finalnie całkowicie zaniknąć.
Wspomnienia przyszłości to wizjonerska powieść, w której autorka zderza odległe sobie światy: młodość i starość, przeszłość i przyszłość, pierwiastek męski z żeńskim, jednocześnie próbując w ich centrum postawić narratorkę usilnie poszukującą własnej tożsamości. To sentymentalna, momentami dowcipna historia o ulotności pamięci, zacieraniu się wspomnień, a także o następstwach, jakie niesie próba konfrontacji z nimi. Nie brak tutaj feministycznych akcentów, piętnowania patriarchatu, a także doskonałej panoramy Nowego Jorku, która zapewnia powieści niebanalne tło. Powyższy opis zapowiada wiele, niestety, pisarka znana z ekstrawaganckiego sposobu prowadzenia narracji, co chociażby udowodniła w przypadku Świata w płomieniach, tym razem również kładzie spory nacisk na oryginalność stylu.
Siri Hustvedt wprawnie łączy bowiem dwa plany czasowe oraz dwie odrębne narracje. Przenikają się one niepostrzeżenie, tworzą jedną płaszczyznę. Płynność ta nie ułatwia jednakże odbioru książki. Wspomnienia przyszłości pozostają narracyjnie chaotyczne, niepewne. Amerykanka żongluje czasem i przestrzenią niepostrzeżenie. Jest w tym na pewno sporo odwagi i artystycznej wizji, niemniej pozostaje zabiegiem ryzykownym. Niełatwo bowiem odnaleźć się w karkołomnych fabularnych występkach, nielinearności, dygresjach oraz wszelakich wtrąceniach, które serwuje pisarka. Brak w nich spójności, przejrzystości oraz konsekwencji, a wszelka próba podążenia za proponowaną ścieżką fabularną spala na panewce. Istota powieści pozostaje rozproszona egzaltowaną formą prowadzenia narracji.
Tym samym Wspomnienia przyszłości okazują się być mało porywającą powieścią, historią, która bardziej znuży, aniżeli zachwyci. Można spróbować dać się oczarować doskonałą i wizjonerską formą prowadzenia narracji. Próba ta skuteczna jest jednakże tylko początkowo. W miarę rozwoju akcji, zagmatwany sposób prowadzenia narracji zaczyna coraz bardziej męczyć i irytować, pozostawiając samą fabułę daleko od centrum naszego zainteresowania.
www.bookiecik.pl
Rzecz dotyczy pisarki, S.H., zwanej Minnesotą, która za sprawą znalezionych podczas przeprowadzki dzienników z czasów swej młodości, zaczyna prowadzić dialog z samą sobą. Dojrzała pisarka konfrontuje się ze stawiającą dopiero kroki w literackim świecie młodziutką, pełną inspiracji kobietą, wspomina dawne czasy, w tym tajemniczą sąsiadkę Lucy Brite, którą wówczas...
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to