Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Tytuł oryginału:
- Age of propaganda. The everyday Use and Abuse of Persuasion
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- Data wydania:
- 2003-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2003-01-01
- Liczba stron:
- 345
- Czas czytania
- 5 godz. 45 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 83-01-14063-1
- Tłumacz:
- Marcin Szuster, Józef Radzicki
- Tagi:
- perswazja psychologia społeczna propaganda
Pozycja ukazuje rosnącą rolę informacji i propagandy we współczesnym świecie, przedstawia formy i mechanizmy skutecznej perswazji zarówno w bezpośrednich kontaktach międzyludzkich, jak i upośrednionych przez media. Z jednej strony uświadamia czytelnikowi (poprzez ukazanie rozmaitych podejść badawczych i wyników badań nad wpływem mediów na opinie społeczne) jak głęboko środki masowego przekazu przenikają życie człowieka oraz jak bardzo wpływają na jego tylko pozornie samodzielne decyzje. Z drugiej strony, demitologizuje rolę massmediów w kulturze współczesnej, wyraźnie rozdzielając perswazję, edukację i propagandę sensu stricto. Pokazuje też, w jaki sposób radzić sobie z zabijającą myślenie i demokrację propagandą. Książka napisana jest w sposób wyjątkowo ciekawy i żywy, ilustrowana licznymi przykładami z historii i współczesności.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 326
- 137
- 29
- 13
- 12
- 7
- 2
- 2
- 2
- 2
Cytaty
Im większe zaangażowanie osoby w określone postępowanie, tym większy opór stawiać będzie informacjom, które temu postępowaniu zagrażają.
Opinia
Wiek XX upłynął pod znakiem propagandy, przez którą zginęły miliony ludzi, biliony dały się wciągnąć w ruchy religijne, kupowanie zbędnych przedmiotów i określone schematy myślowe. Próby przejęcia kontroli nad innymi nie są jedynie znakiem naszych czasów. Nad skutecznymi metodami perswazji pracowali już starożytni, a ich metody minimalnie poprawiano. Dopiero powstanie nowych mediów sprawiło, że przekonywanie zmieniło się w manipulowanie, a staje się ono coraz łatwiejsze ze względu na zasięg, jaki mają nadawane informacje.
Książka Anthonego Pratkanisa i Elliota Aronsona „Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień” to doskonałe źródło wiedzy o przemianach, jakim uległy informacje i sposób ich przekazywania odbiorcom. Poza pokazaniem kawałka historii Stanów Zjednoczonych autorzy w bardzo przystępny sposób pokazują rosnącą rolę informacji i propagandy we współczesnym świecie, przez co wizja Marshalla McLuhana zaczyna nabierać realnych kształtów i kolorów. Opisy konkretnych przypadków manipulacji, stawianie pytań, podważanie powszechnie funkcjonujących przekonań i wskazanie, w jaki sposób nadawca wywiera na nas wpływ sprawi, że bardziej świadomie podejdziemy do prób manipulacji.
Książka pokazuje czytelnikom jak bardzo jesteśmy z każdej strony atakowani przez próbujących wywrzeć na nas wpływ. Ilość napływających informacji, ich hasłowość, barak czasu na przemyślenie sprawia, że nieświadomie ulegamy. Autorzy pokazują, w jaki sposób do tego dochodzi, omawiają aktualne wyniki badań nad technikami wywierania wpływu. Poza przedstawionymi przez polityków, prezenterami radiowymi i telewizyjnymi oraz reklamodawcami sposobów patrzenia na świat amerykańscy psychologowie przekornie proponują inne spojrzenie, które podsumowuję, jako kolejną manipulację, a nie realną alternatywę. Takie zagrania na poczuciu odmiennego myślenia są bardzo często wykorzystywane przez polityków i dziennikarzy. To rodzi pytanie o to czy jesteśmy zdolni samodzielnie myśleć. Uświadamia nam też, jak bardzo nasz świat zależy od tego, co i jak mówią osoby, które próbują nami pokierować.
Książka jest też doskonałym źródłem wiedzy na temat możliwości własnego wywierania wpływu na otoczenie. Wiele z prezentowanych technik szczególnie stosują marketingowcy, a nawet działacze społeczni.
„Wiek propagandy” napisany jest prostym językiem, dzięki czemu może po nią sięgnąć każdy. Pozycja ta jest rozszerzeniem książki Aronsona „Człowiek istota społeczna”. Polecam wszystkim.
Wiek XX upłynął pod znakiem propagandy, przez którą zginęły miliony ludzi, biliony dały się wciągnąć w ruchy religijne, kupowanie zbędnych przedmiotów i określone schematy myślowe. Próby przejęcia kontroli nad innymi nie są jedynie znakiem naszych czasów. Nad skutecznymi metodami perswazji pracowali już starożytni, a ich metody minimalnie poprawiano. Dopiero powstanie...
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to