Podstawy pedagogii osoby
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Wydawnictwo:
- Difin
- Data wydania:
- 2022-04-29
- Data 1. wyd. pol.:
- 2022-04-29
- Liczba stron:
- 162
- Czas czytania
- 2 godz. 42 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788382700749
W książce autor przedstawił fundamenty pedagogii osoby, nakreślił, w jaki sposób definiowana jest osoba, czym jest majeutyka jako sztuka (samo) wychowania osoby oraz zaprezentował, jakie są główne cele pedagogii osoby i w jaki sposób były/są realizowane.
Monografia składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy zatytułowany „Osoba ludzka – próby definicji” przedstawia rozwój historyczny i treściowy pojęcia „osoba” w trzech odsłonach: od Ojców Kapadockich do Tomasza z Akwinu, od Kartezjusza do Husserla oraz od Maritaina do Tischnera. Rozdział drugi noszący tytuł „Majeutyka osoby” wprowadza w teoretyczne rozumienie tego pojęcia oraz określa rolę tej metody w pedagogii osoby. Ostatni, trzeci rozdział publikacji to podstawowa charakterystyka pedagogii osoby w inspiracji katolickiej. Określa najważniejsze cele i sposoby realizacji procesu wychowawczego w pedagogii osoby.
W pracy wykorzystano refleksję filozoficzną i pedagogiczną wybranych myślicieli – pedagogów. Dobór wyznaczony został zgodnie z tradycją personalizmu teistycznego i polskiej myśli pedagogicznej. Wśród autorów, których refleksja podana została analizie i krytyce (oprócz klasyków personalizmu, takich jak: Augustyn, Boecjusz, Husserl, Kierkegaard, Maritain, Mounier, Spaemann, Tomasz z Akwinu), warto wymienić personalistów z Italii (Basti, Bellingreri, D’Arcais, Guardini, Possenti, Rigobello, Sanna, Stefanini, Vico) czy Polski (Blachnicki, Chudy, Gogacz, Granat, Krąpiec, Szołtysek, Tarnowski, Tischner, Wojtyła, Woroniecki).
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 1
- 1
Opinia
Personalistyczna bezmięsna zupa z akademickich suchych wiórów.
„Oczywiście należy zawsze pamiętać o tym, że dokonane tutaj rozróżnienia mają na celu lepsze zrozumienie istoty pedagogii osoby. Mogą one wydawać się sztuczne i czysto akademickie”.
- Mogą wydawać się? One takie są.
Bardzo dużo górnolotnych haseł i niemal żadnych konkretów.
Wszystko abstrakcyjne i wyidealizowane. Sokratesa podaje się za przykład wychowawcy (i słusznie), bo pomagał wydobywać prawdę z człowieka, ale przemilczano, że wpierw taką prawdę trzeba w sobie posiadać i nie każdy nadawał się na ucznia/przyjaciela.
Zaczyna się od definicji pedagogi i pedagogiki (z pominięciem pierwotnego znaczeniu pedagoga, jako odprowadzacza i odstręczacza pedofilów), oraz wykuwającego się w historii filozofii pojęcia osoby (zahaczając przy tym o człowieka i «niezbywalną» godność). Później, niestety ze sporym uszczerbkiem dla przeciętnego czytelnika, zajmująca dużą część nużąca arystotelesowsko-tomistyczna żonglerka substancją, formą, materią, istotą, istnieniem, aktem i możnością. Dalej dużo powtarzających po sobie fragmentów różnych personalistów w temacie pedagogiki.
Lepsze było „Homo capax Dei”, choć tam również zamiast konkretów była duża liczba różnych propozycji dalszych poszukiwań.
Zacząłem kolejną pozycję pana Chrosta (Antropologia pedagogiczna) i wygląda na to, że wszystkie jego książki są w zasadzie o tym samym, ale obracanym przez różne przypadki. Proszę się nie obrazić, ale ktoś tu chyba tylko nabija sobie punkty naukowe kolejnymi publikacjami.
----------------------------------
„Miłość jest decyzją. Istotą miłości jest rozważne decydowanie i konkretne działanie. Kochać to znaczy podjąć decyzję, by troszczyć się o prawdziwe dobro osoby. Kochać to być obecnym w życiu innego człowieka tak, by łatwiej mu było stawać się najpiękniejszą wersją samego siebie. Kochać to pomagać człowiekowi wzrastać. Miłość w swej istocie jest troską o los drugiego człowieka, a nie romantycznym szukaniem dobrego nastroju”.
Personalistyczna bezmięsna zupa z akademickich suchych wiórów.
więcej Pokaż mimo to„Oczywiście należy zawsze pamiętać o tym, że dokonane tutaj rozróżnienia mają na celu lepsze zrozumienie istoty pedagogii osoby. Mogą one wydawać się sztuczne i czysto akademickie”.
- Mogą wydawać się? One takie są.
Bardzo dużo górnolotnych haseł i niemal żadnych konkretów.
Wszystko abstrakcyjne i...