Homo capax Dei jako ideał wychowania
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Wydawnictwo:
- Oficyna Wydawnicza Impuls
- Data wydania:
- 2013-08-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2013-08-01
- Liczba stron:
- 194
- Czas czytania
- 3 godz. 14 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788378501169
- Tagi:
- wychowanie pedagogika edukacja rozwój człowiek człowieczeństwo psychologia socjologia
Rozprawa ma charakter metapedagogiczny, wpisując się w obszar dociekań pedagogiki ogólnej i teoretycznych podstaw wychowania. Jest przy tym jednoznacznie osadzona w pedagogice religii nurtu personalistycznego. Takich prac powstaje w ostatnich latach coraz więcej, co wydatnie świadczy albo o ich ciągłej jeszcze nieobecności w naukach o wychowaniu, albo o swoistym „głodzie”, zapotrzebowaniu na powrót w debatach naukowych do kwestii aksjonormatywnych i teleologicznych.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Bogusława Śliwerskiego
Niniejsza rozprawa przedstawia człowieka – homo capax Dei – niejako w trzech dopełniających się wymiarach, płaszczyznach. Nawiązując do najnowszych technologii, można powiedzieć, że ukazuje ona człowieka w 3D: „w głąb”, „horyzontalnie” i „wertykalnie”. Człowiek capax Dei jako ideał wychowania przedstawia się: „w głąb” poprzez niedokończoność, podmiotowość, duchowość, wewnętrzną metamorfozę, dynamizm, jedność, wielowymiarowe bycie i wielokierunkowe stawanie się; „horyzontalnie” poprzez relacyjność, bezinteresowny dar z siebie, dialog z ludźmi i Bogiem oraz miłość; a także „wertykalnie” poprzez wolność, poszukiwanie i odczytywanie ciągle na nowo sensu życia, wizję przyszłości, cel ostateczny, wybieganie „poza” i otwartość na Transcendencję.
Oczywiście wizja człowieka pojętego jako capax Dei ma też swoje pedagogiczne implikacje w dziedzinie teorii wychowania. Walorem aplikacyjnym pracy jest ukazanie ideału wychowania z perspektywy Objawienia Bożego, określenie naczelnego celu wychowania i wyznaczenie celów pośrednich.
Wydaje się, że capax Dei, jako człowiek rozwijający się trójkierunkowo, może być ideałem wychowania.
Autor ma nadzieję, że niniejsza rozprawa będzie chociażby małym przyczynkiem do tworzenia „polskiej pedagogii”.
Niniejsza praca jest zaproszeniem do dialogu, do wspólnej drogi…
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 7
- 3
- 2
OPINIE i DYSKUSJE
Wartościowa pozycja, dotykająca jednej z podstaw życia, a jednocześnie palącego dziś problemu - kryzysu wychowywania. Niestety, mało przystępna i pobieżnie omawiająca różne systemy i propozycje wychowawcze. Ze względu na liczne cytaty i przywoływane tytuły, można potraktować tę pozycję jako punkt wyjścia i mapę w celu poszukiwania nowej pedagogiki. Czytelnicy muszą się jednak nastawić na samo teoretyzowanie i naszkicowanie pewnego modelu, który trzeba wypełnić na nowo (samemu?).
"Tedy człowiek jest obywatelem trzech światów. Przez ciało swoje należy do tego świata, którego ciało odbiera wrażenia; przez duszę buduje swój własny świat, przez ducha objawia mu się świat, który ponad te oba jest wzniesiony".
"(Teilhard de Chardin) W procesie naszego wewnętrznego jednoczenia się, czyli personalizacji, można w wyniku analizy wyróżnić trzy fazy, trzy kroki, wzajemnie sprzężone kolejne procesy. Aby być w pełni sobą i żyć, człowiek musi:
- ześrodkować się, skoncentrować na sobie;
- rozśrodkować się ku innym;
- ześrodkować się w górze na czymś większym od niego.
Ześrodkowanie się na sobie: Nie tylko pod względem fizycznym, lecz także pod względem intelektualnym i etycznym człowiek jest człowiekiem, jeśli "kultywuje siebie", czyli pracuje nad sobą. Podczas tej pierwszej fazy każdy z nas musi podjąć i samodzielnie powtórzyć powszechną pracę życia. Istnieć - to przede wszystkim stworzyć siebie i odnaleźć siebie.
Rozśrodkowanie się: Główną pokusą czy złudzeniem czyhającym na myślące centrum, które każdy z nas nosi w głębi siebie, jest mniemanie, że chcąc stać się większym, trzeba się odizolować i egoistycznie, w samym sobie tylko, kontynuować szczególną pracę zmierzającą do osiągnięcia pełni, odciąć się od innych, wszystko mierzyć własną miarą. De Chardin uważa, że nie możemy się rozwijać do kresu naszych możliwości, jeśli nie wyjdziemy poza samych siebie i nie zespolimy się z innymi po to, by przez to zespolenie osiągnąć - zgodnie z prawem złożoności - przyrost świadomości. Stąd konieczność, stąd głębszy sens miłości, która bez względu na postać, jaką przybiera, popycha nas do złączenia naszego własnego centrum z innymi wybranymi "uprzywilejowanymi" centrami; miłość, której funkcja i największy urok polegają na tym, że dzięki niej zyskujemy dopełnienie nas samych.
Ześrodkowanie się w górze: Tę fazę, choć jej potrzeba jest mniej oczywista, koniecznie trzeba zrozumieć. Aby stać się w pełni sobą, musimy poszerzyć niejako podstawę naszego istnienia, musimy się złączyć z "kimś innym". Ale nie wystarczy rozwijać się samemu, nie wystarczy ofiarować siebie komuś równemu sobie. Trzeba się jeszcze poddać, podporządkować swoje życie czemuś większemu niż my. Innymi słowy, najpierw istnieć, następnie kochać, na koniec zaś wielbić. Oto naturalne fazy personalizacji. Są to trzy zazębiające się stopnie na wznoszącej się w górę drodze życia, a tym samym - trzy coraz to wyższe stopnie szczęścia".
Wartościowa pozycja, dotykająca jednej z podstaw życia, a jednocześnie palącego dziś problemu - kryzysu wychowywania. Niestety, mało przystępna i pobieżnie omawiająca różne systemy i propozycje wychowawcze. Ze względu na liczne cytaty i przywoływane tytuły, można potraktować tę pozycję jako punkt wyjścia i mapę w celu poszukiwania nowej pedagogiki. Czytelnicy muszą się...
więcej Pokaż mimo to