Państwo
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Seria:
- Meandry Kultury
- Tytuł oryginału:
- Πολιτεία
- Wydawnictwo:
- Vis-á-Vis/Etiuda
- Data wydania:
- 2020-06-05
- Data 1. wyd. pol.:
- 1999-01-01
- Data 1. wydania:
- 2000-01-01
- Liczba stron:
- 552
- Czas czytania
- 9 godz. 12 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788379982516
Kolejna książka z "serii Meandry kultury" klasycznych dzieł wybitnych filozofów od czasów greckich aż po początki wieku XX. Kolekcjonerskie wydania. Platon (427 p.n.e.-347 p.n.e.) uczeń Sokratesa, którego śmierć uważał za niewyobrażalną zbrodnię ateńskiej republiki napisał 35 dialogów. Platońskie (w klasycznym przekładzie wraz z posłowiem, objaśnieniami i ilustracjami Władysława Witwickiego) Państwo należy do dialogów najważniejszych i jest dialogiem najdłuższym, dialogiem z pogranicza filozofii i nauki o państwie (mówiąc współczesnym językiem - politologii). Zalicza się Państwo do dialogów z okresu wczesnego (pierwsza księga) i średniego (pozostałe księgi). Rozważa w nim Platon pojęcie sprawiedliwości, porządku, etyki, idealnego ustroju, analizuje 4 formy ustrojowe - timokrację, oligarchię, demokrację i tyranię, wyliczając i analizując wady i zalety każdej z nich.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 1 232
- 1 118
- 245
- 77
- 70
- 32
- 20
- 8
- 6
- 6
Opinia
Klasyka, to tutaj pojawia się pierścień Gygesa czyli pierwsi moraliści i prekursor immoralizmu - Trazymach, ciekawa jaskinia platońska czyli starożytny matrix "Dziwny obraz opisujesz i kajdaniarzy osobliwych. - Podobnych do nas - powiedziałem. - Bo przede wszystkim czy myślisz,
że tacy ludzie mogliby z siebie samych i z siebie nawzajem widzieć cokolwiek innego oprócz cieni, które ogień rzuca na przeciwległą ścianę jaskini?" por.wyrok na Sokratesa, rzeczy prawdziwe postrzegane zmysłowo jako cienie świata idei, idealnych bytów samych w sobie.
Stąd zbywanie sztuki jako imitacja nawet nie rzeczywistości a imitacja cieni świata prawdziwego, podwójna mistyfikacja i odejście od prawdy, czyli również od sprawiedliwości w państwie idealnym.
Widać jednak dialektykę, gadulstwo rozmiłowane w wiedzy jednak nadal wątpliwe logicznie, czasem rozmówcy zbyt skwapliwie przytakują na arbitralne sądy prowadzącego "dialog jednostronny". Bywa że wchodzą w grę mniej lub bardziej ukryte tautologie i prawda o definicjach brana swawolnie za prawdę o świecie samą.
Może w tym sposobie filozofowania widać powód tego, jak dziwnie wyszła utopia Platona.
Fajne omówienie ustrojów i odpowiadających im typów człowieka.
Szeroko i wysoko mierzyli, omawiając politologię, etykę, medycynę, ustroje państwowe i ich odpowiedniki jednostkowe w charakterze, epistemologię, ontologię etc.
I światli to byli ludzie, myślę że tak grecy jak i ludzie renesansu byli lepsi od nas, nie następuje tu liniowy postęp. ale zob. zarzut Borowskiego
Klasyka, to tutaj pojawia się pierścień Gygesa czyli pierwsi moraliści i prekursor immoralizmu - Trazymach, ciekawa jaskinia platońska czyli starożytny matrix "Dziwny obraz opisujesz i kajdaniarzy osobliwych. - Podobnych do nas - powiedziałem. - Bo przede wszystkim czy myślisz,
więcej Pokaż mimo toże tacy ludzie mogliby z siebie samych i z siebie nawzajem widzieć cokolwiek innego oprócz...