Orland Szalony

Okładka książki Orland Szalony
Ludovico Ariosto Wydawnictwo: Ossolineum Seria: Biblioteka Narodowa: Seria II klasyka
499 str. 8 godz. 19 min.
Kategoria:
klasyka
Seria:
Biblioteka Narodowa: Seria II
Tytuł oryginału:
Orlando furioso
Wydawnictwo:
Ossolineum
Data wydania:
1965-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1905-01-01
Liczba stron:
499
Czas czytania
8 godz. 19 min.
Język:
polski
Tłumacz:
Piotr Kochanowski
Tagi:
Orland epos rycerski średniowiecze
Średnia ocen

                6,9 6,9 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Obraz literatury powszechnej w streszczeniach i przykładach. Tom II. Czasy nowożytne Vittorio Alfieri, Castro Alves, Hans Christian Andersen, Ludovico Ariosto, Anton Aškerc, Théodore de Banville, Charles Baudelaire, Pierre Augustin Caron de Beaumarchais, Andrés Bello, Nicolas Boileau, Michał Anioł Buonarroti, Robert Burns, George Gordon Byron, Pedro Calderón de la Barca, Tommaso Campanella, Giosuè Carducci, Miguel de Cervantes  y Saavedra, François-René Chateaubriand, Piotr Chmielowski, Athanasios Christopoulos, Francois Coppee, Pierre Corneille, Pietro Cossa, Gonçalves Crespo, Niccolò Delvinotti, Ugo Foscolo, Almeida Garrett, Théophile Gautier, Giuseppe Giusti, Johann Wolfgang von Goethe, Mikołaj Gogol, Edward Grabowski, Àngel Guimerà, Juan María Gutiérrez, Edmond Haraucourt, Heinrich Heine, Alexandre Herculano, Johann Gottfried Herder, José-María de Heredia, Georg Herwegh, Victor Hugo, Ján Kollár, Iwan Kryłow, Giacomo Leopardi, Gotthold Ephraim Lessing, Henry Wadsworth Longfellow, Abigaíl Lozano, Maurice Maeterlinck, Stéphane Mallarmé, Alessandro Manzoni, Giambattista Marino, Pietro Metastasio, Frédéric Mistral, Bartolomé Mitre, Molier, Agustín Moreto y Cavana, Jan Neruda, Gaspar Núñez de Arce, Giuseppe Parini, João Penha, Sándor Petőfi, Edgar Allan Poe, Alexander Pope, Giovanni Prati, Sully Prudhomme, Luigi Pulci, Francesco Redi, Alexandros Rizos-Rangavis, Pierre de Ronsard, Jean Jacques Rousseau, Friedrich Schiller, Walter Scott, Joaquim Serra, William Shakespeare, Percy Bysshe Shelley, Philip Sidney, Charles Algernon Swinburne, Taras Szewczenko, Torquato Tasso, Alessandro Tassoni, Esaias Tegnér, Alfred Tennyson, Jacint Verdaguer, Paul Verlaine, Voltaire, William Wordsworth, Thomas Wyatt, Bernardino Zendrini, José Zorrilla, Vincenzo da Filicaja, Casimiro de Abreu, Luís de Camões, Ramón de Campoamor, Cristóbal de Castillejo, Luis de Eguílaz, José de Espronceda, Tomás de Iriarte y Oropesa, Alfred de Musset, Lope de Rueda, Francisco de Sá de Miranda, Lope de Vega, Alfred de Vigny, Garcilaso de la Vega, praca zbiorowa
Ocena 7,0
Obraz literatu... Vittorio Alfieri, C...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,9 / 10
38 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
66
37

Na półkach:

W późnym średniowieczu poematy pisane o paladynach Karola Wielkiego, a w szczególności o hrabim Rolandzie (czy Orlandzie), należały w Europie do najbardziej lubianych i najbardziej fantazyjnych rozrywek literackich. Jedynie opowieści o dworze arturiańskim rywalizowały z nimi pod względem popularności, różnorodności czy ekstrawagancji. Choć trudno byłoby się tego domyślić, gdyby się znało tylko XI wieczną "Pieśń o Rolandzie" - poemat z którego wywodzi się cały cykl karoliński, ponieważ w przeciwieństwie do najwcześniejszych baśni arturiańskich był to dość prosty epizod, którego atmosfera surowego realizmu wojennego została złagodzona tylko w kilku miejscach przez niewiarygodny szczegół lub dwa. Ale kiedy temat karoliński został określony, kolejne wariacje które z niego wynikały, coraz bardziej oddalały się od prostoty oryginalnej opowieści i zawierały coraz bardziej bajeczne elementy: niemożliwe wyczyny, mityczne bestie, magiczne przedmioty i nadludzkich wrogów.

W końcu cała tradycja osiągnęła punkt kulminacyjny w tym nagłym wybuchu literackiego szaleństwa, z którego zrodziły się trzy wielkie eposy o Rolandzie: "Morgante" Luigiego Pulciego (1483 r.), "Orland zakochany" Mattea Boiarda (1494 r.) i "Orland szalony" Ludovica Ariosta (1532 r.). Należą one, bez wątpienia, do najdzikszych wymysłów w literaturze europejskiej. Choć są to eposy, to nie trzymają się klasycznych zasad jedności, nie tylko czasu i miejsca, ale także tonu i atmosfery. Te opowieści rozgrywają się na całym znanym świecie, nie mówiąc już o piekle, baśniowym królestwie i księżycu. Opowiadają o oblężeniach, starciach wojsk i pojedynkach. Bohaterowie napotykają gigantów, krasnoludy, czarowników, diabły, hipogryfy, potwory morskie czy ogry. A styl poematów konwulsyjnie (ale też dość zwinnie) przeskakuje od zabawnego przez sardoniczny, brutalny, tragiczny po mistyczny. Nic dziwnego, że kiedyś były szeroko i nawet chciwie czytane, a ich wpływ przeniknął do całej literatury Europy.

Teraz jednak gromadzą kurz na półkach mieszczących najrzadziej odwiedzane zabytki zachodniego kanonu. A szkoda, bo choć współcześni czytelnicy mogą nie mieć zbytniej cierpliwości do długich narracji wersetowych, to przecież nie są to trudne dzieła. Są rewelacyjne i mogą się nimi cieszyć wszyscy z wyobraźnią i poczuciem humoru. Akcja toczy się szybko i płynnie splata ze sobą dziesiątki niesamowitych historii, dając czytelnikowi satysfakcję jakiej można sobie życzyć po dobrej powieści przygodowej. A jednak ci autorzy są dziś rzadko pamiętani. Warto ich przypomnieć, zwłaszcza Ariosto, który jest największy z całej trójki (posiłkuje się tu opinią znawców, bo niestety nie miałem przyjemności przeczytać "Morgante"). Jest fantastą o największej wyobraźni, najdowcipniejszym humorystą i najpoważniejszym tragediopisarzem. Jego "Orland szalony" zachowuje i udoskonala najlepsze zalety pozostałych dwóch (ich bezczelność, werwę, parodyjność, ekstrawagancję) jednocześnie poszerzając zakres akcji, wzbogacając portrety poszczególnych postaci, pogłębiając patos materiału i nasycając całość ironicznym wyrafinowaniem.

Trzeba jednak przyznać, że trudno dokładnie określić, o czym jest ten poemat - ale to raczej bez znaczenia. Narracja obejmuje różne historie rozpoczęte w "Orlandzie zakochanym", ale niedokończone w chwili śmierci Boiardo: zauroczenie Orlanda piękną czarodziejką Angeliką, córką króla Kataju, i jego pogoń za nią po całej Europie i Dalekim Wschodzie; oblężenie Paryża przez Maurów; przygody zakochanych w sobie Rudgera (saraceńskiego wojownika) i Bradamanty (francuskiej wojowniczki, której większość współczesnych heroin do pięt nie dorasta); szaleństwa złego mauretańskiego króla Rodomonta; wędrówki angielskiego paladyna Astolfa oraz szereg innych wątków fabularnych. A główna przyjemność, jaką wiersz daje czytelnikowi, polega na pomysłowości z jaką Ariosto splata ze sobą różne historie w coraz bardziej dziwaczne, zawiłe i szalone komplikacje, by potem w końcu zręcznie je wszystkie rozwiązać w jednym dramatycznym momencie.

W późnym średniowieczu poematy pisane o paladynach Karola Wielkiego, a w szczególności o hrabim Rolandzie (czy Orlandzie), należały w Europie do najbardziej lubianych i najbardziej fantazyjnych rozrywek literackich. Jedynie opowieści o dworze arturiańskim rywalizowały z nimi pod względem popularności, różnorodności czy ekstrawagancji. Choć trudno byłoby się tego domyślić,...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    113
  • Przeczytane
    66
  • Teraz czytam
    4
  • Posiadam
    4
  • Klasyka
    3
  • Literatura włoska
    3
  • Ebooki
    2
  • Polonistyka
    2
  • 2018
    2
  • 2021
    1

Cytaty

Więcej
Ludovico Ariosto Orland Szalony Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także