Dostojewski. Konflikt i niespełnienie
- Kategoria:
- językoznawstwo, nauka o literaturze
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe Scholar
- Data wydania:
- 2017-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-01-01
- Liczba stron:
- 320
- Czas czytania
- 5 godz. 20 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788373838895
W świecie wielkich bohaterów Dostojewskiego, który wyłania się z kart prezentowanej książki, nie ma miejsca na ciszę, afirmację status quo czy światopoglądową pewność. Rozpadowi ulegają w nim wszelkie tradycyjne podziały aksjologiczne oraz gotowe, moralne i religijne prawdy o człowieku. Rozdarte, płonące postacie angażują się tu w konwulsyjne dysputy, jak gdyby każda chwila ich życia była ostatnią, w której muszą albo rozwikłać dręczącą ich zagadkę, albo ulec zagładzie. Ale na rozwiązanie nigdy nie starcza im czasu. Gdyby jednak bohater Dostojewskiego załagodził targający nim konflikt i dostąpił spełnienia, przestałby być sobą, zgasłby, stając się taki jak „wszyscy”. On jednak nie jest w stanie osiągnąć satysfakcji, nie znajduje pocieszenia ani w apriorycznej pewności istnienia Boga, ani też nie umie dokonać „skoku” w wiarę. Może jedynie z rozpaczą konstatować swój paradoksalny – świadczący zarazem o ludzkiej autentyczności – status bolesnego wychylenia ku wiecznie oddalającemu się ukojeniu…
Autor dokonuje rewizji tradycyjnych interpretacji twórczości Dostojewskiego, oferując wielość przenikliwych, a zarazem niepokojących odczytań, które pogłębiają recepcję dzieł autora Zbrodni i kary oraz skłaniają do refleksji o charakterze egzystencjalnym.
Michał Kruszelnicki – filolog, doktor filozofii, adiunkt w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu. Autor m.in.: Oblicza strachu. Tradycja i współczesność horroru literackiego (2003, 2010); Tradycja kulturowo-literacka i symbolika w Mistrzu i Małgorzacie Michaiła Bułhakowa (2004); Drogi francuskiej heterologii (2008) oraz wielu innych prac z zakresu filozofii, literaturoznawstwa i psychologii analitycznej. Redaktor monografii Studia z posthumanistycznej filozofii podmiotu (2008), Nietzsche i romantyzm (2013).
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 9
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Opinia
Dobra (miejscami nawet bardzo dobra), interesująca książka. Kruszelnicki pokazuje innego Dostojewskiego niż znanego z tradycyjnych, religijnych odczytań. Widzimy człowieka ogarniętego pasją wzięcia udziału w wielkim konflikcie idei (być może nawet rozstrzygnięcia go), świadomego swojej mrocznej strony, pełnego emocji i sprzeczności. Odczytanie autora jest, można by powiedzieć, bardzo egzystencjalne. W książce pojawia się teza że Dostojewski jest niejednorodny: gdy tylko zaczął się poddawać jednej idei, zaraz potem zaczął jej zaprzeczać, co widać przy jego ambiwalentnym stosunku do Chrześcijaństwa. W tym świecie jego wielcy ateiści są równie ważni jak wielcy chrześcijanie. Kruszelnicki nawet przygląda się Dostojewskiemu bardziej pod kątem jego mrocznych, zbuntowanych postaci.
Badacz analizuje jego słynne powieści ("Notatki z podziemia", "Zbrodnia i kara", "Biesy", "Idiota", "Bracia Karamazow"), w osobnych rozdziałach, a także inne jego dzieła (analizowanie tematycznie). Przy interpretacji korzysta on z odczytania Dostojewskiego przez Lwa Szestowa, a później z filozofii Georgesa Bataille'a. Choć to byłyby główne wpływy, Matuszewski przedstawia Dostojewskiego w świetle dotychczasowych odczytań i kontekstów literacko-filozoficznych, by później wejść z nimi w dialog. Mowa jest między innymi o autentyczności, wolności, stworzeniu nowych wartości + o koncepcji nadczłowieka, śmierci, samobójstwie, teodycei, wykluczeniu oraz złu.
Najbardziej zaciekawiły mnie dwa rozdziały. Jeden był poświęcony Myszkinowi z "Idioty" i temu jak jego chrześcijańskie dobroć i współczucie mogły paradoksalnie okazywać się nieludzkie i jak nie był on w stanie zrozumieć ludzi, zwłaszcza w ich upadku. Drugi, mój ulubiony, był poświęcony erotyzmowi, złu, intensywności u Dostojewskiego, odczytanych przez pryzmat filozofii Georgesa Bataille'a. Bataille zajmował się erotyzmem rozumianym na sposób niemal metafizyczny, sacrum, transgresją, złem, niespełnieniem, sięgnięciem niemożliwego. Okazało się że większość z tych tematów występuje w dziele Dostojewskiego, objawiają się one nawet tam ze szczególną intensywnością. Ciekawe było przyjrzenie się mrocznym emocjom panującym w sercu człowieka i tego jak z nimi powiązane jest jego życie. Interesujący był również rozdział poświęcony śmierci i życiu po życiu w wizji Dostojewskiego. Była w nim mowa o wstrząsającym dla pisarza obrazie gnijących zwłok Chrystusa - oraz o tym że pisarz bał się tego co może, lub nie może, być po życiu.
Jestem zadowolony z książki, zmieniła ona moje postrzeganie Dostojewskiego (wcześniej postrzegałem go jako pisarza ostatecznie religijnego, potem jako pisarza również egzystencjalnego). Poza tym Matuszewski naprawdę umiał zaciekawić, jego narrację czytało się z pasją i widać było w nim autentyczne przejęcie sprawami o których pisze.
Dobra (miejscami nawet bardzo dobra), interesująca książka. Kruszelnicki pokazuje innego Dostojewskiego niż znanego z tradycyjnych, religijnych odczytań. Widzimy człowieka ogarniętego pasją wzięcia udziału w wielkim konflikcie idei (być może nawet rozstrzygnięcia go), świadomego swojej mrocznej strony, pełnego emocji i sprzeczności. Odczytanie autora jest, można by...
więcej Pokaż mimo to