Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna
Wydawnictwo: Rolewski Seria: Klasycy filozofii niemieckiej filozofia, etyka
111 str. 1 godz. 51 min.
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Seria:
- Klasycy filozofii niemieckiej
- Tytuł oryginału:
- Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie
- Wydawnictwo:
- Rolewski
- Data wydania:
- 1999-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1999-01-01
- Liczba stron:
- 111
- Czas czytania
- 1 godz. 51 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 8387479101
- Tłumacz:
- Sławomira Walczewska
- Tagi:
- Filozofia nowożytna fenomenologia filozofia nauki transcendentalizm
Ostatnie dziesięciolecie życia Husserla było wypełnione różnymi dociekaniami, które zaowocowały jednak jedynie pracą "Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna", ogłoszoną tylko częściowo za jego życia. Kryzys ten polega, zdaniem Husserla, na tym, iż nauka europejska, utraciwszy kontakt z bezpośrednim doświadczeniem i ostateczną subiektywnością, nastawiła się wyłącznie na pojęciowo określony świat „obiektywny” nauki, nie zdając sobie sprawy, iż stanowi on jedynie wyższą formę obiektywizacji nadbudowującej się nad światem, w którym żyjemy (Lebsenswelt). Fenomenologia Husserla wywarła ogromny wpływ na filozofię i inne nauki humanistyczne XX w.
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 37
- 33
- 12
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Potworność. Liczyłem na coś zupełnie innego. Tytuł nieadekwatny. Pół książki to szukanie intencji, motywacji i źródeł inspiracji matematyzacji przyrody dokonanej przez Galileusza. Kolejną pokaźną część zajmują medytacje Kartezjusza. Lakoniczne wspomnienie kolejnych filozofów epistemologii. Krytyka Locka i Huma. Urwanie wątku na Kancie. Nic odkrywczego.
Do tego dochodzi okropny przeintelektualizowany akademicki bełkot:
„Nieskończoność ekstensywna i intensywna, która przez idealizację była podstawą całego bogactwa naoczności zmysłowej, wykraczając nawet poza rzeczywistą naoczność zmysłową – nieskończoność jako podzielność in infinitum wraz z tym wszystkim, co należy do kontinuum matematycznego – stanowi podstawę nieskończoności dla jakości wypełnieniowych, które wraz z owymi przejawami zmysłowymi uzyskują eo ipso swą podstawę”;
albo:
„Wobec poznania absolutnego, które przypisujemy Bogu-Stwórcy, poznanie czysto matematyczne ma tylko jeden brak, jak się powiada, że wprawdzie jest ono także poznaniem absolutnie oczywistym, lecz wymaga systematycznego procesu, aby zrealizować poznawczo wszystko, co istnieje w kształtach obecnych w formie czasoprzestrzeni, a zatem wymaga matematyki w jawnej postaci”.
I nie chodzi o to, że do lepszego zrozumienia należy przeczytać poprzednie dzieła Husserla – ta pozycja to makulatura.
Potworność. Liczyłem na coś zupełnie innego. Tytuł nieadekwatny. Pół książki to szukanie intencji, motywacji i źródeł inspiracji matematyzacji przyrody dokonanej przez Galileusza. Kolejną pokaźną część zajmują medytacje Kartezjusza. Lakoniczne wspomnienie kolejnych filozofów epistemologii. Krytyka Locka i Huma. Urwanie wątku na Kancie. Nic odkrywczego.
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toDo tego dochodzi...
W "Kryzysie nauk europejskich.." Husserl podchodzi do fenomenologii transcendentalnej z nieco innej strony niż w pozostałych swoich pracach. Zamiast prezentacji swojego systemu filozoficznego skupia się raczej na analizie idei obiektywizacji przyrody za pośrednictwem matematyki, która od czasów Galileusza jest podstawową perspektywą z jakiej nauka bada świat. Husserl stara się pokazać, że taki obiektywizm niesie za sobą nieusuwalne paradoksy, które refleksja filozoficzna, w osobie Kartezjusza i jego następców, od początku starała się rozwiązać, kierując filozofię krok po kroku ku perspektywie transcendentalnej, która to perspektywa jako jedyna może te sprzeczności rozwikłać.
Pracę czyta się dość szybko i przyjemnie. Husserl ciekawie prezentuje rozwój idei transcendentalnej od Kartezjusza, poprzez brytyjski empiryzm, aż po Kanta. Niestety, praca wydaje się urywać nagle, brakuje mi na końcu jakiejś mocniejszej konkluzji. Motywacją do jej napisania było prawdopodobnie ukazanie problemu niewydolności światopoglądu naturalistycznego, który to problem nurtował Husserla od samego początku, w sposób mniej odwołujący się do systematycznych argumentów, a bardziej skłaniający ku analizie historycznej. Mimo wszystko mam wrażenie, że "Kryzys nauk europejskich.." jest pracą odrobinę przereklamowaną. Wydaje mi się, że "Kryzys europejskiego człowieczeństwa..." lepiej i szerzej omawia poruszane tu zagadnienia.
W "Kryzysie nauk europejskich.." Husserl podchodzi do fenomenologii transcendentalnej z nieco innej strony niż w pozostałych swoich pracach. Zamiast prezentacji swojego systemu filozoficznego skupia się raczej na analizie idei obiektywizacji przyrody za pośrednictwem matematyki, która od czasów Galileusza jest podstawową perspektywą z jakiej nauka bada świat. Husserl stara...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toHusserlowe spojrzenie na europejską myśl jest niezwykle wnikliwe i najpewniej słuszne. Tylko czy obecnie ma jeszcze takie znaczenie?
Husserlowe spojrzenie na europejską myśl jest niezwykle wnikliwe i najpewniej słuszne. Tylko czy obecnie ma jeszcze takie znaczenie?
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toRozważania na pewno wybitne, ale chyba nie nadążam, albo nie rozumiem... i zbyt dużo powtorzeń....
Rozważania na pewno wybitne, ale chyba nie nadążam, albo nie rozumiem... i zbyt dużo powtorzeń....
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toMoje pierwsze spotkanie z Husserlem zakończone sukcesem. Husserl zawiera tutaj swoją oryginalną wykładnię historii filozofii, a właściwie filozofii historii. Nie wchodząc w merytorykę, książka napisana ładnym, literackim językiem.
Moje pierwsze spotkanie z Husserlem zakończone sukcesem. Husserl zawiera tutaj swoją oryginalną wykładnię historii filozofii, a właściwie filozofii historii. Nie wchodząc w merytorykę, książka napisana ładnym, literackim językiem.
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to