Teoria szpanu. Seks, ewolucja i zachowania klienta
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Tytuł oryginału:
- Spent. Sex, Evolution and Consumer Behaviour
- Wydawnictwo:
- Prószyński i S-ka
- Data wydania:
- 2010-04-22
- Data 1. wyd. pol.:
- 2010-04-22
- Liczba stron:
- 383
- Czas czytania
- 6 godz. 23 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 978-83-7648-381-8
- Tłumacz:
- Bartłomiej Reszuta
- Tagi:
- psychologia socjologia popularnonaukowa
Czym właściwie jest kapitalizm konsumpcyjny? Konsumpcjonizm trudno opisać; jest jak ocean, a my – jak unoszący się w nim plankton. Zdrowy rozsądek podpowiada nam, że kupujemy rzeczy, aby cieszyć się z ich posiadania, badania dowodzą jednak, że przyjemność związana z nabyciem nowej rzeczy nie trwa długo. Dlaczego w takim razie biegniemy dalej w kołowrocie konsumpcji – pracując, kupując, nakręcając aspiracje?
Odpowiedź daje nam biologia. Środowiskiem naszych przodków były małe grupy społeczne, w których dobry wygląd i wysoki status pomagały nie tylko przetrwać, lecz także zdobyć partnera i wychować dzieci. Świadczy to o tym, jak bardzo nieadekwatne jest słowo „materializm” w odniesieniu do konsumpcji. Dziś stroimy się w dobra materialne i usługowe bardziej po to, by zrobić wrażenie na innych ludziach, niż po to, by cieszyć się kęsem świeżo upolowanej materii. Wiele produktów jest przede wszystkim sygnałami, a dopiero potem materialnymi przedmiotami. Nasze mózgi wykształciły się, by dążyć do podstawowego społecznego celu: wyglądać dobrze w oczach innych. Nabywanie robiących duże wrażenie produktów w gospodarce pieniężnej jest jednym z najnowszych sposobów realizacji tego celu.
[opis wydawcy]
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 92
- 25
- 17
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Bardzo treściwa książka, na każdej stronie miałam zaznaczone ołówkiem co najmniej kilka zdań. Większość książek biznesowych, które czytałam to było z reguły wodolejstwo, w przypadku "Teorii szpanu" nie mamy z tym do czynienia.
Ta książka pozwala spojrzeć na zakupoholizm z perspektywy psychologii. Szczególnie zapadły mi w pamięć opisy produktów szkodliwych z punktu widzenia społecznego i ekologicznego i pokazanie ile tak naprawdę powinny kosztować, biorąc pod uwagę ich negatywny wpływ. Ktoś jednak je wycenia grubo poniżej, chętnie dowiedziałabym się dlaczego tak się właśnie dzieje - autor tego nie tłumaczy, a myślę, że mogłoby to obnażyć wiele dysfuncji współczesnej gospodarki.
Książka pokazuje także dlaczego liberalizm gospodarczy się nie spawdza i omawia w jego miejsce inne podejście.
Napakowanie książki przykładami, wynikami badań, dowodami sprawia, że nie jest to lektura lekka i łatwa, niemniej warto podjąć ten wysiłek.
Bardzo treściwa książka, na każdej stronie miałam zaznaczone ołówkiem co najmniej kilka zdań. Większość książek biznesowych, które czytałam to było z reguły wodolejstwo, w przypadku "Teorii szpanu" nie mamy z tym do czynienia.
więcej Pokaż mimo toTa książka pozwala spojrzeć na zakupoholizm z perspektywy psychologii. Szczególnie zapadły mi w pamięć opisy produktów szkodliwych z punktu widzenia...
Zapraszam do posłuchania na YouTube (ok 2 min):
https://www.youtube.com/watch?v=MxFhuk5unn0
Lub do przeczytania:
https://pandunia.pl/?p=327
Zapraszam do posłuchania na YouTube (ok 2 min):
Pokaż mimo tohttps://www.youtube.com/watch?v=MxFhuk5unn0
Lub do przeczytania:
https://pandunia.pl/?p=327
Jak dla mnie masakra, nie skończyłam książki POMIMO posiadania wiedzy w zakresie psychologii ewolucyjnej i nie tylko. Ała. Poza chaotycznym układem, a raczej brakiem jakiegokolwiek układu, mocno biły mnie po oczach subiektywne wstawki od autora w postaci grupowania np. gatunków książek na takie dla "bardziej lub mniej otwartych ludzi" na podstawie własnego widzimisię albo rozpisywanie się na strony o wykonawcy muzycznym "dla inteligentnych", co poza wzbudzeniem rzekomego podziwu dla inteligencji autora, mogło jedynie zdenerwować co wrażliwszych na narcyzm czytelników.
Jak dla mnie masakra, nie skończyłam książki POMIMO posiadania wiedzy w zakresie psychologii ewolucyjnej i nie tylko. Ała. Poza chaotycznym układem, a raczej brakiem jakiegokolwiek układu, mocno biły mnie po oczach subiektywne wstawki od autora w postaci grupowania np. gatunków książek na takie dla "bardziej lub mniej otwartych ludzi" na podstawie własnego widzimisię albo...
więcej Pokaż mimo toPomimo chaotyczności, która momentami daje o sobie znać, książka stanowi bardzo ciekawe kompendium w dziedzinie działań oraz motywacji konsumpcyjnych z aspektu biologicznego człowieka. Kupując ją dostałem to, czego od niej oczekiwałem.
Mieszanka zachowań społecznych zahaczająca o psychologię z dopełnieniem zagadnień socjologicznych. Wszystko to okraszone wywodami na temat podanego w tytule "zachowania klienta."
Język przystępny i niekiedy nawet luźny. Idealnie sprawdza się zarówno w trakcie podróży, jak i wieczornych przesiadywań w domowym zaciszu.
Pomimo chaotyczności, która momentami daje o sobie znać, książka stanowi bardzo ciekawe kompendium w dziedzinie działań oraz motywacji konsumpcyjnych z aspektu biologicznego człowieka. Kupując ją dostałem to, czego od niej oczekiwałem.
więcej Pokaż mimo toMieszanka zachowań społecznych zahaczająca o psychologię z dopełnieniem zagadnień socjologicznych. Wszystko to okraszone wywodami na temat...
Temat może i ciekawy ale książka ciężka do przebrnięcia, szczególnie dla kogoś kto nie jest znawcą tematu. Dużo trudnych słów a miejscami Autor tak mieszał że nie wiedziałem kompletnie o co mu chodzi..
Temat może i ciekawy ale książka ciężka do przebrnięcia, szczególnie dla kogoś kto nie jest znawcą tematu. Dużo trudnych słów a miejscami Autor tak mieszał że nie wiedziałem kompletnie o co mu chodzi..
Pokaż mimo toTak, skłamałem! Nie przeczytałem książki. Udało mi się przebrnąć przez jakieś 2/3 i wymiękłem zupełnie. Już chyba wolałbym czytać coś o fizyce kwantowej. Tak nudnej i nie poukładanej książki dawno nie miałem w ręku. Być może gdybym miał wykształcenie ekonomiczne i do tego psychologiczne, dałbym radę, ale na ten tytuł skusiłem się po doskonałym dziele tegoż autora „Umysł w zalotach”. Jako miłośnik książek krążących wokół tematów ewolucyjnych skusiłem się wyeksponowanym podtytułem „Seks, ewolucja i zachowania klienta”.
Z przykrością stwierdzam, że podtytuł jest perfidnie kłamliwy. Bo o zachowaniach konsumenckich jest dużo, ale temat ten połączony jest przede wszystkim z psychologią. Ewolucji, a zwłaszcza seksu to tu jest tyle, co kot napłakał. Praktycznie można by odłożyć książkę po 20-30 pierwszych stronach, gdzie autor bez skrępowania wyjaśnia, jak ewolucyjnie mogły powstać pewne nasze zachowania dotyczące zdobywania takich a nie innych, często pozornie zbytecznych rzeczy i jak to mogło się przełożyć na większy sukces w zdobywaniu partnerki/partnerek. Niestety im dalej w tekst, tym robi się coraz mętniej.
Autor opisuje tzw. Wielka Piątkę tudzież Centralną Szóstkę, czyli cechy osobowościowe, które determinują wszelkie nasze zachowania i to , ze owe cechy jakoś nie chcą być brane pod uwagę przez marketingowców, którzy z kolei wola się sugerować takimi kategoriami, jak wiek, płeć, status społeczny etc. Osobiście nie dziwię się marketingowcom, bo takie grupowanie danych (i ich pozyskiwanie) jest dosyć proste i łatwe w obróbce statystycznej. A wyniki łatwo przedstawić ogółowi społeczeństwa. Bo przecież prościej jest pokazać, że lizaki zasadniczo kupują dzieci i to obojga płci, ale wiertarki to mimo wszystko przede wszystkim mężczyźni w wieku, kiedy zaczynają majsterkować i remontować. Trudno sobie wyobrazić badacza, który stoi przy kasach w markecie budowlanym i wyrywa klientów, żeby z nimi wypełnić kwestionariusz osobowy. Tymczasem autor usilnie chce udowodnić, że nad naszymi zakupami krąży przede wszystkim widmo takich cech, jak inteligencja, otwartość, ekstrawersja, sumienność, ugodowość i stabilność. I praktycznie nic więcej.
Cóż, nie twierdzę, że cechy naszego charakteru nie mają wpływu na nasze wybory przy półce sklepowej (bo mają),ale autor doprowadza swoją teorię szpanu do kompletnych absurdów. Oto mamy rozdział, gdzie owej szóstce cech przypisuje przykłady modeli samochodów, które jakoby bardziej pasują człowiekowi o wysokiej ekstrawertyczności od tego z jej niskim poziomem. Owszem, prawdopodobnie człowiek o wysokiej ekstrawertyczności wybierze samochód bardziej rzucający się w oczy, o jaskrawym kolorze, bardziej „szpanerski” niż osoba skryta, mało ekstrawertyczna. Ale jakoś autor zapomina, że o wyborze takich rzeczy jak samochód naprawdę przede wszystkim decyduje status majątkowy oraz coś takiego, jak praktyczność danego modelu. Żaden zdrowy na umyśle farmer, choćby i milioner nie zakupi sobie sportowego Ferrari, żeby jeździć po polnych drogach w tumanach kurzu. Dla każdego zdrowo myślącego człowieka wiadomo, że młodzi mężczyźni woleliby szalone, szpanerskie bryki, żeby rwać dziewczyny na dyskotekach a nie wypasioną terenówkę. Chociaż z drugiej strony, jeśli wszyscy naładowani testosteronem faceci zajadą przed dyskotekę nowymi Porsche i Ferrari a jeden zajedzie ciekawą terenówka czy zabytkowym, odrestaurowanym Bugatti, zapewne zakasuje swoją oryginalnością cała resztę szpanerów.
No właśnie… „Teoria szpanu”. Autor pozostaje cały czas w obrębie teorii, praktyki tu nie ma za grosz. Ba! Nawet ten szpan gdzieś się gubi, pozostaje sam marketing. Żadnych badań, żadnych obserwacji terenowych, samo teoretyczne ględzenie. No, chyba że coś z praktyki znalazło się w kawałku, którego nie byłem już w stanie doczytać.
Nie twierdzę, że ksiązka jest głupia. Być może jest tam całkiem sporo mądrych i ciekawych przemyśleń, ale są one podane w tak mało strawny sposób, że nie sposób się nią zachwycać. Mógłbym przewrotnie zakończyć, że… Miller okazał się doskonałym marketingowcem. Dopisał do tytułu seks a więc na pewno zaciekawił sporą ilość facetów. Potem dopisał ewolucję. W połączeniu z seksem przyciągnęło to wzrok kogoś, kto interesuje się ewolucjonizmem i przyrodą. Dałem się złapać!
Tak, skłamałem! Nie przeczytałem książki. Udało mi się przebrnąć przez jakieś 2/3 i wymiękłem zupełnie. Już chyba wolałbym czytać coś o fizyce kwantowej. Tak nudnej i nie poukładanej książki dawno nie miałem w ręku. Być może gdybym miał wykształcenie ekonomiczne i do tego psychologiczne, dałbym radę, ale na ten tytuł skusiłem się po doskonałym dziele tegoż autora „Umysł w...
więcej Pokaż mimo to