Koncentracja, medytacja, kontemplacja
- Kategoria:
- ezoteryka, senniki, horoskopy
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Centrum
- Data wydania:
- 2021-06-15
- Data 1. wyd. pol.:
- 2021-06-15
- Liczba stron:
- 120
- Czas czytania
- 2 godz. 0 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788366388383
- Tagi:
- rozwój duchowy teologia ezoteryka medytacja koncentracja duchowość
Medytacja jest jednym z tematów, co do których istnieje bardzo wiele nieporozumień. Dzieło to prezentuje metody poprawnej medytacji wiodącej do zrozumienia swojej najgłębszej istoty. Przygotowaniem do medytacji jest koncentracja, a książka opisuje ze szczegółami jak uczyć się jej w sposób bezpieczny, jak zapanować nad błądzącym umysłem, jak wyeliminować wszelkie zmartwienia, czy jak całkowicie wyłączyć proces myślowy, by po raz pierwszy w życiu doświadczyć wolności od kieratu własnych myśli i emocji.
Celem medytacji może być wiele dążeń – nabywanie i wzmacnianie odpowiednich cech charakteru, rozszerzanie świadomości, osiąganie jedności z Mistrzem, czy ze Źródłem Wszechrzeczy. Autor zaczyna od aspektów przyziemnych – jak powinno się oddychać, jaką przyjąć posturę, w jakich godzinach najlepiej medytować. Dzieło zawiera przykłady dla różnych sposobów medytacji, np., nad oddechem, współczuciem czy Jednością. Kolejnym krokiem czy rozszerzeniem medytacji jest kontemplacja.
James Ingall Wedgwood pisze w Koncentracja medytacja kontemplacja: „Student, który wytrwa w swoich wysiłkach i zacznie wkraczać w cuda i piękno wielkich koncepcji, które będzie rozważał, stopniowo będzie osiągał coraz więcej duchowych doświadczeń stanowiących pomost nad przepaścią pomiędzy człowiekiem wiedzy a człowiekiem mądrości. Zdobędzie również świadomość wewnętrznego pokoju i egzaltacji duszy. Albowiem medytacja harmonizuje ciała, przez które się wyrażamy, umożliwiając, by światło ducha błyszczało w dół i rozświetlało ciemne zakamarki świadomości na jawie.”
Cytaty z ksiązki:
Medytacja polega na usiłowaniu wprowadzenia do świadomości na jawie, to znaczy do umysłu w jego normalnym stanie aktywności, pewnego uświadomienia sobie nadświadomości, stworzenia przy pomocy siły dążenia kanału, przez który wpływ boskiej lub duchowej zasady – człowieka prawdziwego – będzie mógł opromienić niższą osobowość. Jest to sięganie umysłem i uczuciami do ideału i otwieranie drzwi uwięzionej niższej świadomości na wpływ owego ideału. „Medytacja” – mówi H. P. Bławatska – „jest niewyrażalną tęsknotą człowieka wewnętrznego za Nieskończonym”.
Wybrany ideał może być abstrakcyjny – może to być cnota, taka jak współczucie lub sprawiedliwość; może to być myśl o wewnętrznym świetle, o Boskiej esencji, która jest najbardziej wewnętrzną rzeczywistością natury człowieka; może to być nawet rozpoznawane tylko jako mgliste i niewyraźne przeczucie tego, co w nas najwyższe. Ideał może też być uosabiany jako mistrz, Boski nauczyciel – może być postrzegany jako ucieleśniony w kimkolwiek, kogo w jakikolwiek sposób uznajemy za godnego naszego szacunku i podziwu. W związku z tym temat i rodzaj medytacji będzie się bardzo różnił w zależności od temperamentu i „promienia” danej osoby. Ale we wszystkich przypadkach jest to zasadniczo wznoszeniem się duszy ku jej Boskiemu źródłu, pragnieniem spersonalizowanego „ja”, by stać się jednym z Uniwersalną Jaźnią.
(…)
Pierwsze kroki w medytacji polegają na kultywowaniu myśli, aż stanie się ona nawykowa, że ciało fizyczne jest narzędziem ducha.
Ci, którzy dopiero co zapoznali się z myślą teozoficzną, mają z początku trudności z odwróceniem swojego punktu widzenia; dusza i duch są dla nich nierealne. Subtelne płaszczyzny i ciała, o których mówią pisarze teozoficzni, starając się przekazać w sposób jasny i ścisły pewne tajemnice istoty człowieka, zapamiętywane są w kategoriach podręcznikowego schematu, a każda nazwa jest przywoływana wysiłkiem pamięci. Ciało fizyczne jest w tym stadium jedyną namacalną rzeczywistością, a to, co ponadfizyczne, jest niewyraźne i nieokreślone, stanowi jedynie intelektualne wyobrażenie. Ale stopniowo i wręcz niezauważalnie to uczucie zanika; uczucie uświadomienia sobie tego, co ponadfizyczne, zaczyna działać w fizycznym mózgu i ożywiać to, co wcześniej było jedynie intelektualną koncepcją.
(…)
Zainteresowanie i studiowanie płaszczyzny astralnej i ciała astralnego stopniowo budzi ucznia na tej płaszczyźnie podczas fizycznego snu. Pobudzenie wyższych ciał do większej aktywności jest również wspomagane przez przebywanie w aurze ponadfizycznie rozwiniętych ludzi (czyli mistrzów, przyp. tłum.). Naturalnym rezultatem tego rozszerzenia wewnętrznej natury jest modyfikacja świadomości na jawie; wiedza wyższego człowieka przenika powoli do fizycznego mózgu, a uczeń odkrywa, że jego spojrzenie na życie ulega wielkiej zmianie. Rozszerzenie świadomości staje się zauważalne, otwierają się przed nim nowe horyzonty myśli i uczuć.
(…)
Obecnie ów proces ekspansji i przebudzenia może zostać w materii przyspieszony. „Pomóż naturze” – mówi Głos ciszy (książka ta została opublikowana przez wydawcę niniejszego dzieła, przyp. tłum.) – „i pracuj z nią, a natura uzna cię za jednego ze swoich twórców i złoży ci pokłon”. Nowoczesny pisarz naukowiec powtórzył tę samą prawdę słowami „Naturę zdobywa się przez posłuszeństwo”; musimy jedynie zrozumieć prawa natury, a wtedy, właściwie dobrane i zastosowane, staną się one naszymi posłusznymi sługami. To, co odbywa się powoli i stopniowo przy zwykłym biegu ewolucji, może zostać celowo przyspieszone przez inteligentny i dobrze ukierunkowany wysiłek. Dlatego pierwsze ćwiczenia ucznia w medytacji mogą mieć na celu świadome rozpoznanie wyższego człowieka.
(…)
Medytacja jest często dzielona na trzy etapy: koncentrację, medytację i kontemplację. Z drugiej strony początkujący powinien pamiętać, że medytacja jest nauką na całe życie, więc nie może się spodziewać, że osiągnie etap czystej kontemplacji w swoich wczesnych wysiłkach.
Koncentracja polega na skupieniu umysłu na jednej idei i utrzymaniu jej w tym stanie. Patańdżali, autor klasycznych aforyzmów hinduskiej jogi, definiuje jogę jako umiejętność „powstrzymywania modyfikacji zasady myślowej”. Definicja ta ma zastosowanie do koncentracji, choć Patańdżali prawdopodobnie idzie dalej w swojej myśli i obejmuje zaprzestanie tworzenia obrazów przez umysł i wszystkich konkretnych przejawów myśli, w ten sposób przechodząc praktycznie poza etap zwykłej koncentracji do kontemplacji.
Aby być w stanie skoncentrować się, konieczne jest, aby zyskać kontrolę nad umysłem i nauczyć się przez stopniową praktykę, jak zawężać zakres jego działalności, aż stanie się on jednopunktowy. Wybierany jest jakiś pomysł lub obiekt, na którym należy się skupić, a początkowym krokiem jest wyłączenie wszystkiego innego z umysłu, wykluczenie z niego strumienia myśli obcych tematowi, które tańczą przed umysłem jak migoczące obrazy kinematografu. Prawdą jest, że duża część praktyki ucznia musi w początkowych stadiach przybierać formę powtarzającego się wyłączania myśli; i wyznaczenie sobie tego celu jest doskonałym treningiem. Ale jest inny i o wiele doskonalszy sposób osiągania koncentracji; polega on na takim zainteresowaniu i zaabsorbowaniu wybranym tematem, że wszystkie inne myśli zostają de facto wyłączone z umysłu. Nieustannie robimy to w naszym codziennym życiu, nieświadomie i na skutek siły przyzwyczajenia. Pisanie listu, sumowanie rachunków, podejmowanie ważnych decyzji, rozmyślanie nad trudnymi problemami – wszystkie te rzeczy tak pochłaniają umysł, że wywołują stan mniej lub bardziej wytężonej koncentracji. Uczeń musi nauczyć się osiągać to na własne życzenie, a najlepiej uda mu się to poprzez kultywowanie praktyki i nawyk obserwowania i zwracania uwagi na zewnętrzne obiekty.
(…)
Omówiwszy koncentrację, możemy następnie przejść do kolejnego działu naszych rozważań, a mianowicie do medytacji. Medytacja jest sztuką rozważania danego przedmiotu lub obracania nim w umyśle w odniesieniu do jego różnych zachowań i związków. Właściwie medytacja nie jest stanem skupienia umysłu na jednym punkcie, który omówiliśmy powyżej, raczej wykracza ponad stan porównawczej koncentracji, wykluczającej z umysłu wszelkie idee niezwiązane z przedmiotem rozważań. Jednakowoż sprawne władanie koncentracją będzie potrzebne bez znaczenia, jaki rodzaj medytacji wybierzemy. Nie zajmujmy się dłużej definicjami medytacji, lecz przejdźmy od razu do pewnych schematów praktyki, które zilustrują jej naturę i metody wyraźniej niż rozprawy teoretyczne. Wspomniałem wcześniej kwestię współczucia, które można wykorzystać jako przedmiot medytacji.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 1
OPINIE i DYSKUSJE