Pieśni o zmierzchu

Okładka książki Pieśni o zmierzchu Oskar Miłosz
Okładka książki Pieśni o zmierzchu
Oskar Miłosz Wydawnictwo: Państwowy Instytut Wydawniczy poezja
171 str. 2 godz. 51 min.
Kategoria:
poezja
Wydawnictwo:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania:
2021-10-25
Data 1. wyd. pol.:
2021-10-25
Liczba stron:
171
Czas czytania
2 godz. 51 min.
Język:
polski
ISBN:
9788381963213
Tłumacz:
Bronisława Ostrowska, Krzysztof Andrzej Jeżewski, Czesław Miłosz
Średnia ocen

8,0 8,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Paweł Althamer, Artur Żmijewski. Pieśń ostateczna Anna Achmatowa, Krzysztof Kamil Baczyński, Jean-Marie Benjamin, Tadeusz Borowski, Władysław Broniewski, Andrzej Bursa, Paul Celan, Edward Field, Stanisław Grochowiak, Kazimiera Iłłakowiczówna, Xu Jun, Konstandinos Kawafis, Bożena Keff, Adam Mazur, Adam Mickiewicz, Czesław Miłosz, Oskar Miłosz, Tadeusz Nowak, Papusza, Maria Anna Potocka, Edward Stachura, Teresa Truszkowska, Rafał Wojaczek
Ocena 9,5
Paweł Althamer... Anna Achmatowa, Krz...
Okładka książki Zeszyty Literackie nr 41 (1/1993) Hannah Arendt, Stanisław Barańczak, Kazimierz Brandys, Marian Brandys, Jan Kott, Zygmunt Kubiak, Nadieżda Mandelsztam, Oskar Miłosz, Redakcja kwartaln. Zeszyty Literackie, Adam Zagajewski
Ocena 7,5
Zeszyty Litera... Hannah Arendt, Stan...
Okładka książki Rimbaud, Apollinaire i inni. Wybór przekładów Anna Achmatowa, Gennadij Ajgi, Rafael Alberti, Guillaume Apollinaire, Louis Aragon, Wystan Hugh Auden, Charles Baudelaire, Yves Bonnefoy, Jorge Luis Borges, André Breton, René Char, Clovis Hesteau de Nuysement, Guillaume Colletet, John Crowe Ransom, Edward Estlin Cummings, Robert Desnos, Emily Dickinson, T.S. Eliot, Pierre Emmanuel, André Frénaud, Robert Frost, Jorge Guillén, Langston Hughes, Victor Hugo, Gyula Illyés, Robinson Jeffers, Siergiej Jesienin, Tristan L'Hermite, Louise Labé, Jules Laforgue, Robert Lowell, Artur Lundkvist, Antonio Machado, Osip Mandelsztam, Andrew Marvell, Edgar Lee Masters, Thomas Merton OCSO, Henri Michaux, Artur Międzyrzecki, Oskar Miłosz, Molier, Eugenio Montale, Borys Pasternak, Octavio Paz, Edgar Allan Poe, Conrad Potter Aiken, Salvatore Quasimodo, Raymond Queneau, Jean Racine, Arthur Rimbaud, Edwin Arlington Robinson, Theodore Roethke, Umberto Saba, Dawid Samojłow, Maurice Scève, William Shakespeare, Borys Słucki, Wallace Stevens, Genevieve Taggard, Arseniusz Tarkowski, Allen Tate, Giuseppe Ungaretti, Jacques Vallée Des Barreaux, Walt Whitman, William Carlos Williams, Charles d'Orléans, Alfred de Musset, Gérard de Nerval, Marc de Papillon de Lasphrise, Jean de Sponde
Ocena 7,7
Rimbaud, Apoll... Anna Achmatowa, Gen...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
8,0 / 10
4 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
747
701

Na półkach: ,

Wracam z miejsc, w których gubi się rozum a potrzeba umiejscowienia wszystkiego w czasie i przestrzeni niepostrzeżenie wygasa. Obecność na granicy tego co ludzkie i boskie ma dla mnie specjalne znaczenie w zdolności pojmowania poezji, szczególnie w ostatnich miesiącach, za sprawą subtelnie poruszonej struny mojej duchowości. To swoisty sposób oderwania od świata i pewnie gdyby nie Oskar Miłosz, to nie przeżywałbym ostatnich dni właśnie w taki sposób. Jego natchnienie rozbudziło we mnie jasność umysłu. Zapadające w pamięci jako obdarowane łaską wizje, doprowadziły do przewartościowania pojęcia materii. To jak nieskończony rachunek sumienia, tylko że tym razem dyktowany w rytmie wierszy. Można by pokusić się o stwierdzenie, że przypominające duchowy zmierzch strofy świadczą o tylko Miłoszowi znanej odmianie dekadentyzmu. Ale nic z tych rzeczy, ponieważ zbyt mocno i wyraźnie wybrzmiewa tam nowotestamentowe "fiat".

Poezja piszącego w języku francuskim litewskiego poety wywołuje potrzebę uwierzenia w niewysłowiony absolut i staje się w tym zakresie czymś tak naturalnym jak oddychanie. Stworzony przez Miłosza mikrokosmos jest zachętą do wielkiej przemiany. W tej pasji rozpoczynania nowej ery nie ma skończoności ani nieskończoności. Jest tylko czysta i pozbawiona ziemskich elementów forma, zapatrzona w kosmiczną substancję tworzenia, pozostawioną w domenie ducha. Ta medytacja przynosi ostateczne ukojenie, towarzyszy uczuciu najwyższego spełnienia i poprzez przejście przez kolejne stany ducha tworzy miejsce pod mistyczne określenie czasu i przestrzeni. Usuwając materię, Miłosz staje się gigantem duszy. Czekając na dobywający się z głębokości głos, przebywa jedynie w opuszczonych miejscach. Bowiem nadzieja pozostaje jego jedyną bronią.

Czułem jakbym śledził kosmos w jego ruchu. Kolejne rozdziały otwierały wciąż następujące po sobie byty a to wszystko roztaczało przede mną piękno zmysłowego świata. Ciężko jest zrozumieć układające się w treść poznania słowa Oskara Miłosza, bo kiedy aspirują one do bycia kluczem do wszelkich wszechświatów, to jednocześnie ich potęga ginie w głębinie nocy ciemnej. Pozostaje wiara jako przekonanie o Nieograniczonym. Jakże nie kochać opisywanych tutaj przestrzeni, gdy o ślepocie wspomnianej powyżej nocy ciemnej pisze Miłosz z domieszką ukojenia i wspomnieniem nieokreślonego piękna. I ta kojąca cisza, pomimo wyjących nad cmentarzem wichrów, mieszkająca wśród Zapomnianych. Przymierzanie się do spraw ostatecznych zostało opanowane przez tę poezję do perfekcji.

Odnowa duchowa wyznacza szeroki ślad w przypominającej traktat filozoficzny poezji Miłosza. Z kolejnymi krokami schodzenia w tajemniczą głębię, mistycyzm i wizjonerstwo stają się dominującymi motywami jego czarownych pieśni. Jest coraz jaśniej i czulej. Gdy zbliżałem się do końca przepełnionej duchowością lektury, to miałem wrażenie, że łatwo tu zapaść na chorobę zwaną "nigdy". To popularne w klasycznych poezjach schorzenie odnosi się do dusz pogrążonych we wsłuchiwaniu się w echa skargi. Tak wspaniale jest wtedy z daleka od świata, tak dobrze na zawsze pozostać w opuszczonym ogrodzie pamięci i poczuć zapach czasu. Lecz to przecież tylko chwilowe doznanie, bo życie wzywa a w czasach nam współczesnych nie ma możliwości zbyt długo wpatrywać się w mistyczne miraże.

Wracam z miejsc, w których gubi się rozum a potrzeba umiejscowienia wszystkiego w czasie i przestrzeni niepostrzeżenie wygasa. Obecność na granicy tego co ludzkie i boskie ma dla mnie specjalne znaczenie w zdolności pojmowania poezji, szczególnie w ostatnich miesiącach, za sprawą subtelnie poruszonej struny mojej duchowości. To swoisty sposób oderwania od świata i pewnie...

więcej Pokaż mimo to

avatar
548
155

Na półkach:

Pieśni o zmierzchu, a zwłaszcza dołączona do książki Ars Magna, są lekturą wymagającą najwyższego skupienia [a prawdopodobnie i jakiegoś poziomu wtajemniczenia]. Zrozumienie niektórych fragmentów może być trudne, a część z nich – nawet zrozumiana – może wzbudzać w czytelniku negatywny stosunek do objawienia Autora. I choć Pieśni czyta się ciężko, trudno odmówić twórczości Milosza kunsztu literackiego. Nastrojowe poezje, czy geniusz tkwiący w Liście do Storge, to najmocniejsze punkty Pieśni o zmierzchu.

Cała recenzja dostępna na stronie: https://karols.pl/piesni-o-zmierzchu-oscar-v-de-l-milosz-recenzja/

Pieśni o zmierzchu, a zwłaszcza dołączona do książki Ars Magna, są lekturą wymagającą najwyższego skupienia [a prawdopodobnie i jakiegoś poziomu wtajemniczenia]. Zrozumienie niektórych fragmentów może być trudne, a część z nich – nawet zrozumiana – może wzbudzać w czytelniku negatywny stosunek do objawienia Autora. I choć Pieśni czyta się ciężko, trudno odmówić twórczości...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    12
  • Przeczytane
    5
  • Poezja
    2
  • 2022
    1
  • Przereklamowane
    1
  • Posiadam
    1
  • Poezye
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Pieśni o zmierzchu


Podobne książki

Przeczytaj także