Stacja plac Dzierżyńskiego, czyli metro, którego Warszawa nie zobaczyła
Wydawnictwo: Trzecia Strona historia
272 str. 4 godz. 32 min.
- Kategoria:
- historia
- Wydawnictwo:
- Trzecia Strona
- Data wydania:
- 2019-05-21
- Data 1. wyd. pol.:
- 2019-05-21
- Liczba stron:
- 272
- Czas czytania
- 4 godz. 32 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788364526732
- Tagi:
- Warszawa Varsaviana varsavianistyka metro budowa PRL lata 50 Bierut komunikacja historia Polski transport gospodarka inwestycje historia Warszawy
W grudniu 1950 r. władze partyjne i rządowe ogłosiły nowy etap rozwoju stolicy. W ciągu sześciu lat Warszawa miała wzbogacić się o podziemną kolej – środek transportu symbolicznie czyniący z dużego miasta metropolię. Projekt okazał się jednak spektakularną klęską. Olbrzymie pieniądze, masa pracy i rozbudzone nadzieje poszły w błoto. Zbudowany fragment trasy zalano wodą i przykryto milczeniem. Andrzej Zawistowski przeczytał tysiące dokumentów, by odtworzyć przebieg oraz przyczyny i skutki jednej z największych wizerunkowych porażek rządzących PRL.
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 40
- 28
- 5
- 5
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Stacja plac Dzierżyńskiego, czyli metro, którego Warszawa nie zobaczyła
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Historia budowy metra w Warszawie w latach 50-tych, o czym z młodych ludzi obecnie mało kto wie.
Dlaczego to tak się ślimaczyło, dlaczego wojsko wtykało nos we wszystkie sprawy, dlaczego taki a nie inny projekt zatwierdzono, dlaczego wtedy się nie udało?
Odpowiedzi znajdziemy w książce.
Historia budowy metra w Warszawie w latach 50-tych, o czym z młodych ludzi obecnie mało kto wie.
Pokaż mimo toDlaczego to tak się ślimaczyło, dlaczego wojsko wtykało nos we wszystkie sprawy, dlaczego taki a nie inny projekt zatwierdzono, dlaczego wtedy się nie udało?
Odpowiedzi znajdziemy w książce.
Warszawa to jedyne polskie miasto, które ma podziemne metro (kolej miejska naziemna funkcjonuje nie tylko tam, można wymienić np. trójmiejską SKM). Czytelnik dowie się z książki w jakich bólach rodziła się stołeczna sieć, jakie cele oprócz transportowych miała spełniać w czasach PRL-u i wiele innych ciekawostek.
Niektóre mapy mogłyby być bardziej czytelne, jak wspomniała przedmówczyni, ale poza tym świetna pozycja.
Warszawa to jedyne polskie miasto, które ma podziemne metro (kolej miejska naziemna funkcjonuje nie tylko tam, można wymienić np. trójmiejską SKM). Czytelnik dowie się z książki w jakich bólach rodziła się stołeczna sieć, jakie cele oprócz transportowych miała spełniać w czasach PRL-u i wiele innych ciekawostek.
więcej Pokaż mimo toNiektóre mapy mogłyby być bardziej czytelne, jak wspomniała...
W varsavianistyce książek wydaje się dość dużo, jednak pozycji naukowych, coś wnoszących badań jest stosunkowo mało. Najczęściej maja one charakter popularyzatorski i jak to mówi mój znajomy są "do poczytania". Stacja plac Dzierżyńskiego jest pod tym względem wyjątkowa. Wnosi wiele, do historii Warszawy lat 50 i obszernie pokazuję kulisy budowy podziemnej kolejki. Widać dobry warsztat autora. Dotarł do bogatej dokumentacji zwianej z opisywanym problem (bogato ilustrowana) oraz cytuje wiele źródeł archiwalnych (za to też duży plus). Warto ją przeczytać dla wszystkich, którzy interesują nie tylko podziemną kolejką w Warszawie ale i jego historią światową. Ocena byłaby wyższa ale czytając ja niekiedy mnie nużyła mimo, że jest stosunkowo krótka - 248 stron (wiele zajęte przez ilustracje). Niemniej polecam. Zasłużona nagroda Clio.
W varsavianistyce książek wydaje się dość dużo, jednak pozycji naukowych, coś wnoszących badań jest stosunkowo mało. Najczęściej maja one charakter popularyzatorski i jak to mówi mój znajomy są "do poczytania". Stacja plac Dzierżyńskiego jest pod tym względem wyjątkowa. Wnosi wiele, do historii Warszawy lat 50 i obszernie pokazuję kulisy budowy podziemnej kolejki. Widać...
więcej Pokaż mimo toObawiałam się, że książka będzie jakąś naukową ramotą. Gdy otworzyłam pierwszy rozdział dotyczący historii metra na świecie, moje obawy jeszcze się wzmogły. A tymczasem był on optymalnej długości i wypełniony nieznanymi mi wcześniej faktami. Kolejne części również są wyważone pod względem ilości przekazywanej wiedzy i nie zasypują czytelnika lawiną nazwisk, dat i specjalistycznego słownictwa. Cała opowieść układa się w zwarty i logiczny ciąg, a przy tak obszernym i – jakby nie patrzeć – specjalistycznym temacie, to wielka sztuka. Dużą gratką był rozdział poświęcony propagandzie dotyczącej budowy metra.
Autor pracował nad książką dwa lata, przekopując się przez tysiące dokumentów (do 2016 r. część z nich była – nie wiedzieć czemu – utajniona). Za pomocą zapisków, map, zdjęć, fragmentów prasy czy archiwalnych wypowiedzi opowiada nam o przebiegu i przyczynach klęski warszawskiej inwestycji. Okrasza swoją narrację licznymi ciekawostkami, nieznanymi faktami oraz rozprawia się z mitami dotyczącymi budowy metra. Na przykład takimi, czy Rosjanie nie wsparli finansowo budowniczych metra, bo woleli ufundować Pałac Kultury i Nauki oraz czy w podziemnych, zalanych tunelach wciąż stoją maszyny.
Nie wypada nie wspomnieć o stronie wizualnej publikacji. Jest ona naprawdę pięknie i elegancko wydana, ciekawie zaprojektowana oraz zawiera liczne zdjęcia i plany z epoki. Dla kogoś, kto interesuje się historią Warszawy, to pozycja obowiązkowa. Jako drobne mankamenty wskażę kilka przeoczeń korektorskich oraz to, że niektóre historyczne schematy metra były dość nieczytelne. Samo ich zamieszczenie to duża wartość, ale czytelnik nie może zbytnio czerpać przyjemności z ich analizowania, bo literki są małe, a całość rozmazana.
Książka z jednej strony jest publikacją bardzo lokalną i hermetyczną. Dla osób spoza Warszawy kolejne propozycje tras metra i związane z nimi nazwy ulic i placów mogą być zupełnie abstrakcyjne. Zabrakło mi nałożenia propozycji trasy z lat 50. XX wieku na współczesne dwie linie metra. Mogłoby to stanowić niewielkie ułatwienie dla osób nieznających topografii stolicy.
Ale „Stacja Plac Dzierżyńskiego” tylko pozornie dotyczy wyłącznie budowy metra w Warszawie. Gdy popatrzymy na ten projekt z szerszej perspektywy, powie nam on dużo o ówczesnej sytuacji politycznej, ekonomicznej i społecznej. O wielkich marzeniach, urojonych obawach i niespełnionych nadziejach. Z jednej strony przebieg budowy metra w latach 50. XX wieku pokazuje uzależnienie Polski od ZSRR. Gdy Moskwa zaleciła budować metro głębokie, nie było innego wyjścia. Mieliśmy odwoływać się do najlepszych wzorców radzieckich.
Po drugie, decyzja o nadaniu kolei podziemnej charakteru militarnego uzmysławia, jak duży był wówczas strach przed kolejnym konfliktem zbrojnym. Pomińmy już to, że planowane rozwiązania nie uchroniłyby ludności cywilnej np. przed atakiem nuklearnym. W końcu, nie można zapominać, jak wymagający od strony technicznej był to projekt, a dodatkowo brakowało odpowiedniej kadry wyższej. W wojnie Polska straciła kwiat inteligencji, a ta część, która przeżyła, była uznana za wrogów Polski Ludowej. Jednak braki kadrowe były tak duże, że władze PRL zatrudniały przy budowie metra nawet osoby z rodowodem w AK, które miały ogromne trudności ze znalezieniem pracy. Skoro tak daleko idące refleksje naszły mnie po lekturze książki Andrzeja Zawistowskiego, jest to najlepsza rekomendacja tej publikacji.
Obawiałam się, że książka będzie jakąś naukową ramotą. Gdy otworzyłam pierwszy rozdział dotyczący historii metra na świecie, moje obawy jeszcze się wzmogły. A tymczasem był on optymalnej długości i wypełniony nieznanymi mi wcześniej faktami. Kolejne części również są wyważone pod względem ilości przekazywanej wiedzy i nie zasypują czytelnika lawiną nazwisk, dat i...
więcej Pokaż mimo to