Śpiew tradycyjny – modele edukacji. Doświadczenia serbskie i polskie
- Kategoria:
- muzyka
- Wydawnictwo:
- Warsztaty Kultury w Lublinie
- Data wydania:
- 2017-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-01-01
- Liczba stron:
- 125
- Czas czytania
- 2 godz. 5 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788364375248
- Tagi:
- śpiew tradycyjny muzyka
Śpiew tradycyjny — modele edukacji. Doświadczenia polskie i serbskie
Jest to podsumowanie projektu „Masterklasy”, który odbywał się w Warsztatach Kultury w 2017 roku. „Masterklasy” to program edukacyjny dotyczący kultury tradycyjnej, a w szczególności śpiewu tradycyjnego. Spotkania bazowały na relacji mistrz-uczeń przy aktywnym udziale obu stron. Uczestnicy uczyli się śpiewać, poznawali pierwotną formę tej niezwykłej dziedziny sztuki, a także możliwości funkcjonowania śpiewu tradycyjnego we współczesnym świecie.
– Świadome poruszanie się wokół tematu pieśni tradycyjnej wymaga przekazania wiedzy także w zakresie innych elementów kultury tradycyjnej. W polskiej rzeczywistości przekaz ten przybrał formę opierającą się głównie na systemie edukacji nieformalnej, w relacji mistrz (nauczyciel) – uczeń. Program „Masterklasy”, składający się z warsztatów, konsultacji, prezentacji i koncertów oraz z debaty, której efektem jest niniejsza publikacja, kładł nacisk na przygotowanie merytoryczno-praktyczne, zarówno na poziomie wykonawstwa pieśni, jak i na transmisji tej części kultury tradycyjnej. Wiedza i praktyka, a także umiejętność dostosowania elementów kultury tradycyjnej do wymogów współczesnego odbiorcy i rzeczywistości powinny pozostać priorytetem, aby można było mówić o kompleksowym podejściu w procesie nauczania pieśni i brania odpowiedzialności za jej dalsze „życie” – wyjaśnia Bartłomiej Drozd z Pracowni do spraw Kultury Tradycyjnej w Warsztatach Kultury w Lublinie.
Publikacja jest swoistym podsumowaniem projektu „Masterklasy”, a także zbiorem tekstów na temat edukacji formalnej i pozaformalnej śpiewu tradycyjnego, ukazujących doświadczenia polskie i serbskie, których przykładów trudno szukać w dotychczasowej literaturze.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Śpiew tradycyjny – modele edukacji. Doświadczenia serbskie i polskie
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Cieszę się ze publikacja ta powstała i że mogłam ją przeczytać.
Jedna z ważniejszych rzeczy, która przychodzi mi na myśl po lekturze „Śpiewu tradycyjnego...” to podejście człowieka do obszarów nieznanych lub jeszcze niezrozumianych. Bycie człowiekiem z zewnątrz (czy też osobą „bardziej formalną” jak antropolog, etnolog...),który chce poznać, utrwalić i przekazać kulturę (obcego sobie)danego ludu napotyka na wiele trudności. Wiadomo, inny słownik pojęciowy, symboliczny itp. Itd. Okazuje się jednak, że ta trudność jest równie duża na rodzimym gruncie, kiedy badamy tradycje z tego samego kręgu kulturowego, a nawet z niej niemalże wyrośliśmy.
Skrupulatnie odgrzebujemy zapomniane cywilizacje, zwyczaje... z najbardziej odległych zakątków świata, zapominając, że nasze własne, na których opiera się nasza kultura, tożsamość ...w równym stopniu zanikają, a w niektórych regionach już ich nie ma. Co więcej, odtworzenie ich i FAKTYCZNE zrozumienie jest niemal tak samo trudne( o ile w ogóle możliwe),co wspomniane dalekie i obce kultury.
Drugą kwestią jest sam badacz, który wkracza (nie wiedząc czemu - z perspektywy oglądanych) w obszary ludzi, którzy w określony sposób, w zależności od jego postawy będą się zachowywać i przekazywać (bądź nie) odpowiednie informacje, które często mogą nie pokrywać się z rzeczywistością (obecną lub minioną). I tutaj nasuwa się pytanie (może nie odkrywcze w ogóle – ale dla mnie owszem) jeżeli taką trudność napotykamy na gruncie rodzimym, to jakie faktyczne informacje i z tego interpretacje możemy wynieść z obszarów zupełnie nam obcych ?
Wiadomo, wszystko się zmienia i zmiany tej nie możemy uniknąć, coś się pojawia, coś co już nie potrzebne przestaje istnieć, bo przecież: cytując klasyka tylko zmiana stała w świecie jest. Nie nawołuję tutaj w żadnym razie do porzucenia zainteresowania światem (sama jestem jego wielbicielką i regularną podglądaczką) ale do tego byśmy poświęcili więcej uwagi kulturze własnej . Zanim będziemy (z pozycji tego mądrzejszego, rozumniejszego) ochoczo mówić czy porównywać może warto wiedzieć z czego faktycznie wyrośliśmy i do czego tak naprawdę porównujemy oraz skąd się to wzięło i przybrało taką a nie inną formę nawet w naszych umysłach. Wbrew pozorom może okazać się, że z ludami najbardziej „orientalnymi” czy nawet „dzikimi” mamy o wiele więcej wspólnego niż nam się wydaje.
Cieszę się ze publikacja ta powstała i że mogłam ją przeczytać.
więcej Pokaż mimo toJedna z ważniejszych rzeczy, która przychodzi mi na myśl po lekturze „Śpiewu tradycyjnego...” to podejście człowieka do obszarów nieznanych lub jeszcze niezrozumianych. Bycie człowiekiem z zewnątrz (czy też osobą „bardziej formalną” jak antropolog, etnolog...),który chce poznać, utrwalić i przekazać...