Ostrze ironii. Modernizm w cieniu monarchii habsburskiej

Okładka książki Ostrze ironii. Modernizm w cieniu monarchii habsburskiej Marjorie Perloff
Okładka książki Ostrze ironii. Modernizm w cieniu monarchii habsburskiej
Marjorie Perloff Wydawnictwo: Ossolineum Seria: Sztuka Czytania publicystyka literacka, eseje
Kategoria:
publicystyka literacka, eseje
Seria:
Sztuka Czytania
Tytuł oryginału:
Edge of Irony. Modernism in the Shadow of the Habsburg Empire
Wydawnictwo:
Ossolineum
Data wydania:
2018-10-30
Data 1. wyd. pol.:
2018-10-30
Język:
polski
ISBN:
9788365588654
Tłumacz:
Maciej Płaza
Tagi:
Modernizm Austro-Węgry
Średnia ocen

7,2 7,2 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Literatura na świecie nr 1-2/1996 (294-295) John Cage, Jerzy Kutnik, Marjorie Perloff, Redakcja pisma Literatura na Świecie
Ocena 10,0
Literatura na ... John Cage, Jerzy Ku...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,2 / 10
12 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
603
68

Na półkach:

Ostrzegam przed tymi esejami - pisane pod amerykańskiego czytelnika, któremu trzeba wyjaśnić, że Austria miała inną literaturę niż Niemcy, pełne publicystycznych wtrętów o współczesności (co tam autorka sobie na Youtube obejrzała?),z szokującymi błędami (Brody, z których pochodził Roth, zostały nazwane drugim największym miastem Galicji, no ciekawe),niejasną konstrukcją (po co właściwie tu Celan?) i deficytem interesujących refleksji o autorach. Duże rozczarowanie, strata czasu.

Ostrzegam przed tymi esejami - pisane pod amerykańskiego czytelnika, któremu trzeba wyjaśnić, że Austria miała inną literaturę niż Niemcy, pełne publicystycznych wtrętów o współczesności (co tam autorka sobie na Youtube obejrzała?),z szokującymi błędami (Brody, z których pochodził Roth, zostały nazwane drugim największym miastem Galicji, no ciekawe),niejasną konstrukcją...

więcej Pokaż mimo to

avatar
510
510

Na półkach:

Marjorie Perloff w książce „Ostrze ironii” przybliża nam twórców literatury epoki modernizmu, schyłku dualistycznej monarchii austro-węgierskiej. Przy czym skupia się na tych mało znanych, czy też zapoznanych, zamieszkujących „Pogranicza, krawędzie, rubieże” cesarstwa: Galicję (Joseph Roth),Bukowinę (Celan, Rezzori),Bułgarię (Canetti),Brno (Musil),czeski Jicin (Kraft). Pragnie wskrzesić i zachęcić do sięgnięcia po tę twórczość, którą uważa za ważną, błyskotliwą i w pewien ulotny, intuicyjny sposób potrafiącą przewidzieć zawczasu smutek i mrok nadchodzących czasów.

Autorka udowadnia, że Austria to nie tylko, i nie głównie, jak by się zdawało, Wiedeń. To kawałki Austrii wcielone do różnych innych państw po rozpadzie wielkiej monarchii, a postaci świata ówczesnej austromodernistycznej kultury, to w dużej mierze dawni austrowęgierscy Żydzi, zamieszkujący peryferyjne, ościenne rejony, położone wieleset kilometrów od tegoż Wiednia. Tak ogromne rozbicie, podział, a w zasadzie poszatkowanie, jakie dotknęło kulturę austriacką, musiało znaleźć odbicie w jej dziełach. Wszak zaburzona tu została cała tożsamość narodowa, wyrwano ją z korzeniami i przeszczepiono na obcy grunt. Odtąd obowiązywał inny język, inny paszport, inna stolica. Dla ludzi oznaczało to trudny czas i zmiany często nie do przyjęcia. Autorów zwanych przez Perloff austromodernistami łączy z pewnością dystans do deklaracji politycznych, do akceptacji Niemiec z ich dążeniami do Anschlussu, a przede wszystkim żałoba po wspominanym z dużym sentymentem dziedzictwem austrowęgierskiej kultury i wielkości. Od jej rozpadu żyją na pozycji outsiderów, tak naprawdę nie przynależących w pełni ani tu, ani tam, rozdartych i niepewnych przyszłości. Żal za zmierzchem pewnej znaczącej epoki, za jej barwną wielokulturowością, tolerancją na inność, która miast drażnić, wzbogaca, można wyczuć w literaturze. Mówi się: „w dziedzinie literatury najbardziej złożoną i sugestywną analizę rozpadu imperium stworzyli właśnie Austriacy”.

Marjorie Perloff, sama będąca dziedziczką austromodernistycznej tradycji, przybliża nam rys historyczny, genezę i skutki polityczno-społeczne tego mocnego tąpnięcia, które zachwiało wieloma europejskimi państwami. Ale przede wszystkim w swoich erudycyjnych i arcyciekawych esejach skupia się na wpływie tych wydarzeń na kulturę i literaturę, a także postawy konkretnych twórców. Pisze też o antysemickiej ideologii, coraz bardziej rozpychającej się w kraju, w którym kultura żydowska była dotychczas bardzo obecna.

Pierwsze ostrze ironii to zapewne fakt, że ci wszyscy Żydzi, a były ich dziesiątki tysięcy, którzy podążali do Wiednia niczym do Ziemi Obiecanej, nagle, nie wiadomo kiedy i jak, znaleźli się w pułapce. Inną kuriozalną sytuację stanowił fakt, że część z nich, która od judaizmu odeszła, jak choćby Karl Kraus, sama zaczęła ów niebezpieczny antysemityzm prezentować. Kraj, który miał stać się ich ostoją, znów pchnął ich, przy użyciu nienawistnej krucjaty, do kolejnej emigracji. Język niemiecki, który łączył tych wszystkich austromodernistów, mówiących po czesku, bułgarsku, węgiersku, rosyjsku czy w jidysz, lecz tworzących tylko w mowie Goethego, teraz wypluwał w ich stronę agresywne, wykluczające treści, niczym pociski z armatniej lufy. Jak to, ironicznie i bezradnie zarazem przyznaje Wittgenstein, po Anschlussie znalazł się „we władzy potęgi, której w żadnym sensie nie uznaję”. Wielu, podobnie jak on i Canetti, poczuli się znów wyobcowani.

Przyjmując więc jako cechę wspólną owo wyzucie z tożsamości i konieczność określenia się na nowo, a także nostalgię za dawnym cesarsko-habsburskim światem, wzmacnianą jeszcze obawami przed zbliżającą się wielkimi krokami wojną, Marjorie Perloff skupia się na każdym z pisarzy oddzielnie, pochyla się nad ich życiem i twórczością. I czyni to w sposób niezwykle przenikliwy, błyskotliwie i zajmująco, językiem zrozumiałym dla każdego, nie tylko teoretyka literatury. Przypuszczam, że duża w tym również zasługa tłumacza, Macieja Płazy, którego dotychczas znałam z doskonałych, zarówno pod względem klimatu, jak i pięknego stylu, opowiadań i powieści.

Marjorie Perloff powiedziała: „Kiedy piszę książkę, zajmuję się tylko autorami, którzy mnie ciekawią”. I to właśnie czujemy wczytując się w błyskotliwe eseje o Josephie Rocie, Eliasie Canettim, Celanie czy Musilu. Ci poeci, pisarze, dramaturdzy i filozofowie przechadzający się po kartach „Ostrza ironii” są autorce bliscy, pisze o nich z zaangażowaniem, jakby wiodła z nimi przyjacielski dyskurs. Wiele o nich wie, zna dogłębnie ich twórczość, którą hojnie przytacza w obszernych fragmentach w książce. Szuka różnic i podobieństw, pragnąc przybliżyć nam twórczość niesłusznie zapomnianą, zepchniętą na margines, przytłoczoną niemal zupełnie przez literaturę niemiecką. Trzeba przyznać, że te eseje budzą ciekawość i chęć sięgnięcia głębiej, wypełnienia białych plam treścią.
Książkę mogłam przeczytać dzięki portalowi: https://sztukater.pl/

Marjorie Perloff w książce „Ostrze ironii” przybliża nam twórców literatury epoki modernizmu, schyłku dualistycznej monarchii austro-węgierskiej. Przy czym skupia się na tych mało znanych, czy też zapoznanych, zamieszkujących „Pogranicza, krawędzie, rubieże” cesarstwa: Galicję (Joseph Roth),Bukowinę (Celan, Rezzori),Bułgarię (Canetti),Brno (Musil),czeski Jicin (Kraft)....

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    52
  • Przeczytane
    14
  • Posiadam
    11
  • Eseje
    2
  • 2019
    2
  • Esej/Publicystyka
    1
  • Art&Architecture
    1
  • Humanistyka
    1
  • Esej
    1
  • Oczekujące
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Ostrze ironii. Modernizm w cieniu monarchii habsburskiej


Podobne książki

Przeczytaj także