Seksolatki. Jak rozmawiać z młodzieżą o seksie?

Okładka książki Seksolatki. Jak rozmawiać z młodzieżą o seksie?
Izabela Jąderek Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
184 str. 3 godz. 4 min.
Kategoria:
nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Naukowe PWN
Data wydania:
2016-04-25
Data 1. wyd. pol.:
2016-04-25
Liczba stron:
184
Czas czytania
3 godz. 4 min.
Język:
polski
ISBN:
9788301185466
Tagi:
seks dojrzewanie edukacja seksualna
Dodaj do pakietu
Dodaj do pakietu
Średnia ocen
7,5 7,5 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Reklama
Reklama

Książki autora

Okładka książki Transpłciowość a opieka zdrowotna w Polsce - raport z badań Wiktor Dynarski, Izabela Jąderek
Ocena 10,0
Transpłciowość... Wiktor Dynarski, Iz...

Podobne książki

Okładka książki Męskie sprawy. Życie, seks i cała reszta Agata Jankowska, Michał Pozdał
Ocena 7,5
Męskie sprawy.... Agata Jankowska, Mi...
Okładka książki Seks kontrowersyjny Agnieszka Fijałkowska-Grabowiecka, Zbigniew Lew-Starowicz
Ocena 5,8
Seks kontrower... Agnieszka Fijałkows...
Reklama

Oceny

Średnia ocen
7,5 / 10
22 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
324
45

Na półkach: , ,

Ciekawa pozycja warta uwagi, szczególnie w okresie początkowym zainteresowania seksualnością człowieka. Dużym plusem jest obalanie powszechnego mitu, mówiącego o tym, że edukcja seksualna = deprawowanie młodzieży, wstęp do grupowych orgii, czy też autostrada do piekła... Tymczasem edukacja seksualna, uczy asertywności, dojrzałości emocjonalnej, świadomości swojego ciała, czy konsekwencji seksu. Szczególnie ciekawe i mądre były dla mnie fragmenty dotyczące asertywności seksulnej. Super że poruszono w tej książce również temat cyberprzemocy, czy poczucia bezpieczeństwa w szkole.

Co do minusów. Jak to niestety w tych czasach bywa, mimo głoszenia ogólnej wolności w sferze seksulnej, w sensie każdy może z kim chce i co chce, byle świadomie i odpowiedzialnie (to jest dobry przekaz), pominięty został zupełnie temat "wiara a seks", moim zdaniem bardzo istotny w naszym kręgu kulturowym. O tym się nie mówi, albo pomimo powszechnej tolerancji na wszystko, tego się nie toleruje, jednak są osoby, decydujące się na tzw. czystość przedmałżeńską. Taki wybór sam w sobie jest trudny, a dodatkowo wiąże się z przykrymi ocenami, wyśmiewaniem, brakiem akceptacji. Chętnie poczytałabym o "plusach i minusach" takiego podejścia, możliwych konsekwencjach pozytywnych i negatywnych, jak wspierać takie osoby, itd. Tymczasem wydźwięk książki był taki, że osoby takie nie istnieją, lub robią źle, pomimo zaznaczenia, że szkoła powinna być miejscem tolerującym różne odmienności - i orientacji i wyznania.

Ciekawa pozycja warta uwagi, szczególnie w okresie początkowym zainteresowania seksualnością człowieka. Dużym plusem jest obalanie powszechnego mitu, mówiącego o tym, że edukcja seksualna = deprawowanie młodzieży, wstęp do grupowych orgii, czy też autostrada do piekła... Tymczasem edukacja seksualna, uczy asertywności, dojrzałości emocjonalnej, świadomości swojego ciała,...

więcej Pokaż mimo to

avatar
1575
1574

Na półkach:

Wymarzona książka dla mnie!
Spędzam z nastolatkami mnóstwo czasu, wykorzystując go na konkretne działania, ale również na konieczne rozmowy. Nastolatkowie chcą dyskutować, chcą wiedzieć, chcą się radzić. Również często w sprawach emocjonalnych, a także seksualnych. Dziewczęta skupiają się na interakcjach w związku i antykoncepcji. Chłopcy szukają porady w konkretnych, zaistniałych sytuacjach problemowych. Najczęściej zdrowotnych. Oprócz własnej wiedzy, dodatkowo mam pod ręką kilka pozycji, które im podsuwam.
Żadnej publikacji pod ręką dla mnie!
Mimo pięcioletniego przygotowania z metodyki wychowania nie wiem, czy robię to prawidłowo, a wychowanie seksualne w całym toku studiów ograniczyło się do rozwoju płciowego dziecka w ramach psychologii rozwojowej. Zostałam wprawdzie wyposażona w minimum wiedzy teoretycznej i odwagę dyskusji , ale resztę musiałam wypracować sobie sama. Zdobywać szerszą wiedzę teoretyczną z licznych publikacji popularnonaukowych na ten temat i łączyć ją, bazując na uniwersalnych metodach wychowawczych i dydaktycznych, bo młodzież tego ode mnie wymagała i oczekiwała. Żadna jednak pozycja nie odpowiadała na pytanie – JAK tę wiedzę umiejętnie przekazać? JAK rozmawiać z młodzieżą o seksie? – jak głosi podtytuł tej pozycji. Okazało się, że moje zdanie na ten temat nie jest odosobnione. Autorka w trakcie wywiadu z dziennikarzami usłyszała – „Szkoda, że nikt nie napisał jeszcze podręcznika dla rodziców i opiekunów. Taka książka powinna powstać, aby wyjaśnić dorosłym krok po kroku, jak rozmawiać z młodzieżą o seksie”.
I oto jest!
Dokładnie taka! Łącząca w sobie wiedzę teoretyczną, znajomość narzędzi przekazu oraz kształcenie umiejętności rozmowy z nastolatkami. Autorka całą wiedzę i doświadczenie psychologa, seksuologa, edukatora seksualnego, trenera umiejętności psycho-społecznych i szkoleniowca, jako „owoc dziesiątków godzin spędzonych z rodzicami , nauczycielami i młodzieżą”, podzieliła na osiem rozdziałów. Każdy rozpoczyna częścią teoretyczną, która stanowi obowiązkową i niezbędną bazę wiedzy do dalszej pracy. To materiał informacyjny, z którym odbiorca musi bardzo dobrze zapoznać się. Nie może go pominąć lub tylko przekartkować. Wręcz przeciwnie. Solidnie przeanalizować, zapamiętać wszystkie pojęcia, którymi operuje autorka oraz zrewolucjonizować i przetasować swoją dotychczasową wiedzę. Najlepiej każdy rozdział przeczytać dwa, a nawet trzykrotnie i nie ma w tym przekonaniu żadnej przesady. Szczególnie po konfrontacji z myślami, które podkreśla w tekście szarym tłem. Nie czyni tego bez powodu. Często są one odkrywcze i nowe w podejściu do seksuologii młodzieży i jej szerokich kontekstów. Obala stereotypy (np. błędnego utożsamiania seksualności z seksualizacją), burzy uprzedzenia (np. orientacja seksualna) , rozwiewa mity (np. przenikanie przez pory w prezerwatywie wirusów HIV) i odsłania kulisy prawdziwego (smutnego i przerażającego, jak gwałty w szkołach!) życia seksualnego nastolatków, podając przykłady, z którymi spotkała się w pracy zawodowej. Tych rewolucyjnych treści jest tutaj mnóstwo. Wszystkie zagadnienia tematyczne poukładane są w logiczny ciąg. Od ogólnego czyli seksualności jako takiej do jej współczesnych kontekstów przybierających rozmiary powszechnego zjawiska społecznego (np. cyberprzemoc), w których Internet odgrywa destrukcyjną rolę.
Dopiero tak wyposażony odbiorca może przejść do drugiej części rozdziału.
Ma on charakter warsztatowy, ponieważ składa się ze scenariusza do praktycznego wykorzystania, bazującego na wcześniej zdobytej wiedzy. Można go dowolnie modyfikować w zależności od tego, gdzie i z kim odbywa się spotkanie lub rozmowa. Wprawdzie jego realizacja inaczej będzie przebiegała w rozmowie rodzica z dzieckiem, opiekuna z wychowankiem czy podczas spotkania nauczyciela z klasą, ale główna konstrukcja i jego treść pozostaje bez zmian. Mogą się zmieniać narzędzia i metody z grupowych na indywidualne, ale zawsze będzie zawierać główne kroki, które są szczegółowo omówione i odpowiadają na pytania – kiedy, co mają zawierać, jakie metody przekazu stosować, jakimi pojęciami operować czy jakimi najefektywniejszymi metodami dydaktycznymi posłużyć się? Dla nauczycieli i wychowawców to gotowe, profesjonalne scenariusze zajęć do przeprowadzenia na godzinach wychowawczych, z edukacji seksualnej, wychowania do życia w rodzinie, religii (piękny rozdział o normach uczący tolerancji!) czy spotkań profilaktycznych.
Pozostaje pytanie, czy my, dorośli, jesteśmy na to gotowi?
Autorka często wspomina, powołując się na doświadczenia z rodzicami i nauczycielami (niektórzy odmawiają prowadzenia takich zajęć lub rozmów!), że nie wygląda to różowo, by ostatecznie stwierdzić – „Edukacja seksualna w Polsce nie istnieje, rodzice nie chcą bądź nie umieją rozmawiać ze swoimi dziećmi o seksualności, nie ma też zbyt wielu rzetelnych źródeł , z których młodzież może dowiedzieć się więcej o sobie, więc treści pornograficzne są dla rozwijającego się człowieka jedynym źródłem odpowiedzi na nurtujące go pytania”.
Nic nowego!
W historii polskiej edukacji (śmiem twierdzić, że od epoki brązu) wychowanie seksualne zawsze było nieuregulowaną lub nieumiejętnie regulowaną, ale zawsze wrząca rzeką, do której lepiej było nie wchodzić, bo boleśnie parzyła. Efekt jest taki, że współcześni „rodzice nie wiedzą, jakim językiem rozmawiać ze swoimi dziećmi o seksualności, że czują się zakłopotani i zawstydzeni. Często z trudem dyskutują na ten temat z dorosłymi, jak zatem mają przekazać wiedzę jeszcze młodszym?” Od siebie dodam – wiedzę pełną mitów, uprzedzeń i stereotypów, bez znajomości prawidłowego języka medycznego, posługując się słownictwem albo wulgarnym, albo infantylnym. Nic dziwnego, że cedują to na szkołę. A w szkole „zagubieni nauczyciele nie wiedzą jednak, jakie mogą poczynić kroki, aby nie naruszyć systemu wartości funkcjonującego w domu”. Pomijając aspekty prawne, w których „nauczyciele mają związane ręce, ponieważ bez zgody opiekuna prawnego wiedza z zakresu szeroko rozumianej edukacji seksualnej ne może być przekazywana”, śmiem twierdzić, ze poziom ich wiedzy nie odbiega od wiedzy rodziców. Na szczęście są szkolenia! Sama niedawno otrzymałam zaproszenie na warsztaty z „Wychowania seksualnego dzieci i młodzieży”. Przyznam, że byłam zaskoczona, bo to chyba, o ile mnie pamięć nie myli, pierwsze takie szkolenie (nie dla edukatorów seksualnych) w mojej dwudziestosześcioletniej pracy z młodzieżą. Jest więc nadzieja, że posuniemy się w tym zakresie trochę do przodu.
Tylko że młodzież nie będzie na nas czekać!
Edukuje się samodzielnie – „szuka wzorców, sięga po wiedzę, której nie ma możliwości zweryfikować, sprawdza autorytety, buduje relacje” niekoniecznie zgodne z zasadami rozwoju psychoseksualnego. Jej świat, w którym próbuje sobie radzić z różnym skutkiem, to postępująca seksualizacja, kreowana przez media, powszechny, nieograniczony dostęp do pornografii oraz narzędzi elektronicznych umożliwiających niekontrolowany kontakt, osłabienie kontroli rodzicielskiej, liberalizacja postaw względem związków, bliskich relacji i seksu”. Autorka podkreśla, że zamiast negować tę rzeczywistość i reagować zaskoczeniem, przypisując radykalizację (dosadniej ujmując – patologię) postaw młodzieży „naturalnym” zmianom społecznym, należy podkreślać rolę edukacji seksualnej na rzecz pożądanych zmian, by młody człowiek, wyposażony w wiedzę i narzędzia intelektualne, świadomie i prawidłowo sobie z nią radził, a w dalszej konsekwencji zmieniał na lepsze. Nikt inny, tylko my, dorośli, jesteśmy za to odpowiedzialni.
To MUST HAVE! pozycja dla wszystkich wychowujących dzieci i młodzież.
http://naostrzuksiazki.pl/

Wymarzona książka dla mnie!
Spędzam z nastolatkami mnóstwo czasu, wykorzystując go na konkretne działania, ale również na konieczne rozmowy. Nastolatkowie chcą dyskutować, chcą wiedzieć, chcą się radzić. Również często w sprawach emocjonalnych, a także seksualnych. Dziewczęta skupiają się na interakcjach w związku i antykoncepcji. Chłopcy szukają porady w konkretnych,...

więcej Pokaż mimo to

avatar
664
620

Na półkach: ,

Jestem leciutko rozczarowana ale leciutko. Książka jest napewno pomocna ale myślę, że bardziej jest adresowana do nauczycieli, do osób pracujących z dojrzewającą młodzieżą niż do rodziców. Jasne podkreślana jest rola rodziców w edukacji seksualnej dzieci ale za chwilę autorka przechodzi do tematów które raczej można szerzej omawiać w grupach niż w zaciszu domowym. Spodziewałam się raczej więcej praktycznych przykładów dialogów rodziców z dziećmi od najwcześniejszych lat. I jak dla mnie za mało jest tutaj przykładów z praktyki znanej Pani seksuolog zwłaszcza w kontekście wychowania seksualnego w rodzinie.
Niemniej jednak, jak sama autorka podkreśla w Polsce wiedza na temat seksualności jest tak mała i dorośli tak bardzo unikają rozmów (z niewiedzy bądź z powodu wstydu) na temat seksualności że mimo zastrzeżeń lekturę uważam za wartościową.
Przekaz jest bardzo jasny - rozmawiajmy jak najczęściej z naszymi dziećmi bo w przeciwnym wypadku zaczną szukać informacji na temat seksualności gdzie indziej a to może mieć zgubne skutki w póżniejszym - dorosłym - życiu naszych dzieci i nadążajmy za zmianami, mamy teraz bardzo dobry dostęp np do pornografii - autorce bardzo podoba się pomysł wprowadzenia edukacji seksualnej na przykładzie Danii (tam dawno już zalegalizowano pornografię) - ale sami przeczytajcie co się będę rozpisywać. Zachęcam.
Autorka porusza takie tematy jak: dojrzewanie, normy seksualne, zachowania seksualne młodzieży, ryzykowne zachowania seksualne, asertywność seksualna, przemoc, cyberprzemoc, pornografia - mity związane z pornografią itp.
" Dla rodziców, nauczycieli, edukatorów seksualnych - praktyczne rozwiązania, życiowe sytuacje, przydatne rady,scenariusze rozmów". Zachęcam do lektury, warto wiedzieć.

Jestem leciutko rozczarowana ale leciutko. Książka jest napewno pomocna ale myślę, że bardziej jest adresowana do nauczycieli, do osób pracujących z dojrzewającą młodzieżą niż do rodziców. Jasne podkreślana jest rola rodziców w edukacji seksualnej dzieci ale za chwilę autorka przechodzi do tematów które raczej można szerzej omawiać w grupach niż w zaciszu domowym....

więcej Pokaż mimo to

Reklama
avatar
118
21

Na półkach: ,

Sądząc po zaproponowanych scenariuszach zajęć książka na pewno będzie pomocna dla nauczycieli, pedagogów, wychowawców etc., którzy zawodowo stykają się z grupami młodzieży, co nie znaczy, że indywidualny rodzic też nie znajdzie czegoś dla siebie. Temat seksualności w kontekście dojrzewania jest ujęty fachowo, w szerokim spektrum. Autorka w wielu miejscach przedstawia zagadnienia z punktu widzenia dzieci/nastolatków i podpowiada jak omawiać z nimi zagadnienia związane z płcią w odpowiedni i zrozumiały dla nich sposób.

Sądząc po zaproponowanych scenariuszach zajęć książka na pewno będzie pomocna dla nauczycieli, pedagogów, wychowawców etc., którzy zawodowo stykają się z grupami młodzieży, co nie znaczy, że indywidualny rodzic też nie znajdzie czegoś dla siebie. Temat seksualności w kontekście dojrzewania jest ujęty fachowo, w szerokim spektrum. Autorka w wielu miejscach przedstawia...

więcej Pokaż mimo to

avatar
29
7

Na półkach:

Powinna być rozdawana nauczycielom, którzy mają jakikolwiek kontakt z nastolatkami. Może to pozwoliłoby im się porozumieć ;) Świetna pozycja edukacyjna / seksuologiczna / psychologiczna

Powinna być rozdawana nauczycielom, którzy mają jakikolwiek kontakt z nastolatkami. Może to pozwoliłoby im się porozumieć ;) Świetna pozycja edukacyjna / seksuologiczna / psychologiczna

Pokaż mimo to


Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Seksolatki. Jak rozmawiać z młodzieżą o seksie?


Reklama
zgłoś błąd