Fotospołeczeństwo. Teksty z socjologii wizualnej
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Wydawnictwo:
- Znak
- Data wydania:
- 2012-04-23
- Data 1. wyd. pol.:
- 2012-04-23
- Liczba stron:
- 824
- Czas czytania
- 13 godz. 44 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 978-83-240-1803-1
- Tagi:
- socjologia esej fotografia sztuka obraz
Antologia tekstów z socjologii wizualnej!
Współczesny człowiek w codziennych, zwyczajnych, rutynowych działaniach styka się z niezwykle bogata ikonosferą. Obraz staje się istotnym nośnikiem znaczeń, sposobem ekspresji, środkiem komunikacji międzyludzkiej. Analiza i interpretacja obrazów spotykanych w przestrzeni społecznej otwiera nowe możliwości poznania mechanizmów życia społecznego. Nic dziwnego, że wielu teoretyków wprowadza pojęcie „zwrotu ikonicznego”, a nową i zarazem jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się dyscyplin nauk społecznych jest „socjologia wizualna”.
Redaktorzy tomu - wybitny teoretyk socjologii Piotr Sztompka oraz specjalizująca się w socjologii wizualnej Małgorzata Bogunia-Borowska, którzy wspólnie prowadzą jedno z pierwszych w Polsce seminariów z tego zakresu - przygotowali swój autorski wybór tekstów z klasyki oraz najnowszej zagranicznej literatury socjologicznej, dotyczącej wizualnych aspektów współczesnego społeczeństwa. Teksty poprzedzone zostały niezwykle oryginalnymi autorskimi esejami obojga badaczy.
Fotospołeczeństwo to jednak nie tylko antologia naukowych tekstów. To wspaniały, różnorodny punkt wyjścia dla wszystkich, dla których ważne jest uczestnictwo we współczesnej społecznej ikonosferze. Od designerów i grafików, po miłośników mody, odbiorców reklam czy fotografów-amatorów. Po lekturze tych Fotospołeczeństwa świat będzie wyglądał inaczej!
„Antologia Fotospołeczeństwo jest publikacją reprezentującą najwyższy poziom naukowy. Dzięki niej polski czytelnik będzie miał szansę na nadrobienie opóźnień i pełną dostępność fundamentalnych i ważnych tekstów w dziedzinie socjologii wizualnej i mediów”. (Prof. dr hab. Wiesław Godzic, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej)
„Wybór tekstów dokonany przez Piotra Sztompkę i Małgorzatę Bogunię-Borowską jest bardzo kompetentny i pozwala czytelnikowi zaznajomić się z najbardziej wartościowymi tekstami na temat genezy socjologii wizualnej, jej głównych wątków teoretycznych, a także metod badawczych specyficznych dla nurtu socjologii” (Prof. dr hab. Edmund Wnuk-Lipiński)
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Konsumować obrazy
Istotą życia społecznego są znaczenia. Istotą współczesnego życia społecznego są znaczenia uzewnętrznione we wszechobecnych obrazach. Dlatego dziś żyjemy w kulturze wizualnej. Takie założenia wstępne towarzyszą Małgorzacie Boguni-Borowskiej i Piotrowi Sztompke, socjologom, którzy w popularnonaukowym tomie „Fotospołeczeństwo” zgromadzili najbardziej wartościowe teksty na temat socjologii wizualnej. Nie moja to opinia, z przyczyn oczywistych rzecz jasna, a prof. Edmunda Wnuka-Lipińskiego, znanego socjologa. Pozycja ta wpisuje się w serię socjologicznych podręczników (m.in. „Socjologia. Analiza społeczeństwa” czy „Socjologia codzienności”) wydanych niezwykle starannie przez krakowski Znak.
Pojęcie kultura wizualna mieści w sobie kilka zjawisk: ikonosferę (różnorodne obrazy w naszym otoczeniu),socjosferę (to, co widzialne, a związane z działaniami ludzi),reżimy obrazowania (reguły, wzory, style tworzenia obrazów),reżimy patrzenia (reguły pozwalające na przyglądanie się zabraniające przyglądania się obiektom). Redaktorzy tomu zadbali we wstępach do antologii o wyjaśnienie niezbędnych pojęć, zakresu tematycznego, określenia podstawowych problemów. Jakkolwiek piszą przystępnie, to jednak nie jest to lektura dla wszystkich, bowiem wymaga wcześniejszego kontaktu z tekstami popularnonaukowymi czy naukowymi. Zainteresowanym jednak dostarczy wielu interesujących spostrzeżeń na temat współczesnej kultury. Małgorzata Bogunia – Borowska pisze m.in. na przykład o Filipie Moszu z „Amatora” Kieślowskiego, o Grzegorzu Schetynie i jego walce o obecność medialną, odwołuje się do problemu istnienia na Facebooku, przywołuje nawet serial „Świat według Kiepskich” i wiele innych aktualnie zajmujących Polaków działań wizualnych.
Zasadniczą część stanowi jednak 35 artykułów i opracowań zagranicznych naukowców, pogrupowanych według trzech podstawowych zagadnień: Fundamenty kultury wizualnej, Konteksty kultury wizualnej i Metody badania kultury wizualnej. Dotyczą one m.in. wieloaspektowo traktowanej fotografii (tu np. wypowiedzi Jeana Baudrillarda, Susan Sontag, Rolanda Bartesa, Susan Murray i innych),telewizji (o niej pisze na przykład Umberto Eco),komórkowych wiadomości obrazowych, fotoblogów, wizualizacji, spektakli medialnych (tu np. Douglas Kellner) itd. Ciekawe rozważania o medialnych doniesieniach na temat najważniejszych zdarzeń w świecie daje tekst Terence’a Wrighta Informacje medialne a tradycja malarska, w którym analizuje autor w kontekście malarskim np. fotografie uchodźców, zestawiając choćby zdjęcia karmiących matek z motywem Madonny z Dzieciątkiem czy wypędzonych z ikonografią wygania z raju. Ale to tylko jeden z przykładów.
Lektura tomu (wielomiesięczna, wymagająca, ale dająca wartościowe owoce) prowadzi do wniosku, który najlepiej ujmują słowa Susan Sontag, potraktowane jako motto jednego z artykułów: Dziś wszystko istnieje po to, by znaleźć się na fotografii
W kontekście rozważań naukowych warto przemyśleć własne zachowania i uczestnictwo w kulturze wizualnej.
Justyna Radomińska
Książka na półkach
- 90
- 19
- 10
- 7
- 4
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE