-
ArtykułyWeź udział w akcji recenzenckiej i wygraj książkę Julii Biel „Times New Romans”LubimyCzytać2
-
ArtykułySpotkaj Terry’ego Hayesa. Autor kultowego „Pielgrzyma” już w maju odwiedzi PolskęLubimyCzytać2
-
Artykuły[QUIZ] Te fakty o pisarzach znają tylko literaccy eksperciKonrad Wrzesiński23
-
ArtykułyWznowienie, na które warto było czekaćInegrette0
Cytaty z tagiem "nauka" [1 347]
[ + Dodaj cytat]Powszechnie bowiem przyjął się niesłuszny pogląd, jakoby alchemia była wyłącznie „sztuką robienia złota”. Przemilcza się fakt, że alchemia była nauką opartą na doświadczeniu, na empirycznym badaniu zjawisk przyrodniczych. Dzięki temu odkryto i przebadano właściwości wielu substancji, wprowadzono do produkcji procesy destylacji, fermentacji, sublimacji itp. Ponieważ jednak recepty i opisy praktycznych doświadczeń przepojone były „wiedzą tajemną”, ponieważ sformułowania pełne były alegorii, alchemicy nie budzili zaufania u wielu współczesnych.
(…) nauka, moralność i duchowość muszą kroczyć razem, że nauka bez podbudowy moralnej i duchowej nie jest prawdziwą nauką, ale rodzajem obłędu.
Znane jest powiedzenie, że ,,uczymy się przez doświadczenie”. Wydaje się jednak, że niektórzy ludzie nigdy się nie uczą. Jedna z różnic między tymi, którzy się uczą, a tymi, którzy tego nie potrafią, polega być może na tym, że ci pierwsi wyrobili sobie nawyk refleksji.
Rozwijanie pamięci immunologicznej to też stymulowanie odporności, ale stymulowanie jej do nauki.
Kto nigdy tego nie doświadczył, ten nigdy nie pojmie, jak kusząca potrafi być nauka.
Rzecz jasna siły nowożytności - rozum, nauka, humanizm, prawa jednostki - nie działały konsekwentnie w jednym kierunku, nie zaprowadzą na świecie utopii ani nie położą kresu tarciom i ranom, które wiążą się z byciem człowiekiem. Jednak do wszystkich korzyści przyniesionych nam przez nowożytność w dziedzinie zdrowia, doświadczenia i wiedzy możemy dodać jej rolę w zmniejszeniu przemocy.
Kiedy człowiek używa nowego narzędzia, z początku jego ruchy są niepewne. Zupełnie tak jak nogi źrebięcia uczącego się chodzić.
Do ognia należy dokładać, a nie rozpaczać, że gaśnie.
Flynn sugeruje, że w XX wieku rozumowanie naukowe przeniknęło ze szkoły i innych instytucji do codziennego myślenia. Więcej ludzi pracowało w biurach i w wolnych zawodach, skutkiem czego mieli do czynienia z symbolami, a nie plonami, zwierzętami i maszynami. Ludzie mieli więcej czasu, który spędzali na czytaniu, graniu w kombinatoryczne gry i śledzeniu wydarzeń na świecie. Według Flynna efekt był taki, że mentalność naukowa weszła do codziennego dyskursu w formie skrótowych abstrakcji.